Hej,

En målare använde tejpen som syns på bilden på våra fönster, och nu har vi problem med att ta bort tejpen och rengöra märkena den lämnat efter sig. Har du några tips på hur vi kan få bort den och rengöra fönstren? Finns det några specifika produkter du kan rekommendera?

Tack så mycket!

• Fönster med gul tejp kvar på ramen och synliga rengöringsmärken på glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tejp på fönster som lämnat märken, synlig på ljus ram mot en bakgrund av trädgård och hus.
    Skapa konto
  • Gult tejpmärke på insida av fönster, svårt att ta bort. Utsikt över trädgård och byggnad genom smutsigt glas.
    Skapa konto
  • Gammal tejp och märken på ett fönster, svårt att rengöra, med oklara bakgrundsmotiv utomhus.
    Skapa konto
Stefan N Stefan N skrev:
[länk]
Jag läste några recensioner från olika källor, det verkar inte fungera så bra på tejper, har du använt det?

Bara på klister. Men det är ju bara köpa ett gäng saker, kemisk bensin, T-röd, ångmaskin och det finns ju massor att testa.

En glashällsskrapa med nya, vassa blad kommer du långt med. Viktigt att bladen är helt oskadade så att du inte får repor i glaset. Sedan kemiskt ren bensin på det som blir kvar. Använd inte T-sprit. Det löser troligtvis färgen på karmen om det är målat de senaste 20 åren.

Metallic glashällsskrapa med gulddetaljer, används för att skrapa glasytor utan att skada dem.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag har använt rödsprit med gott resultat - på besvärliga ställen med nya rakblad.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Japp. Och en laddning extrablad.
[länk]
När du sedan skall skrapa bort tejpen och det blir tungt, kan du vinkla skrapan i sidled för att ”skära” med eggen i omgångar.
Hur ofta ska jag byta bladen?

yonna yonna skrev:
Jag har använt rödsprit med gott resultat - på besvärliga ställen med nya rakblad.
Menar du att man ska applicera det på tejpen, vänta och sedan ta bort dem med verktyget?

ByggNV ByggNV skrev:
Hur ofta ska jag byta bladen?
När du märker att det blir tydliga ränder i ”skiten” du skrapar är det dags att byta.
Du behöver inte förbehandla skiten innan du skrapar. Det kan snarare vara en fördel att det är lite hårt för då får du med dig hela kakan av gammal tejp.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Men du kanske har riktig färg på karmarna. Moderna vattenburna färger gillar inte T-sprit.

Edit. Har i och för sig inte testat med uretanlacker. Dessa kanske klarar det.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Men du kanske har riktig färg på karmarna. Moderna vattenburna färger gillar inte T-sprit.

Edit. Har i och för sig inte testat med uretanlacker. Dessa kanske klarar det.
Sorry - missförstod! Det gällde bara glasen som fick hårda prickar då fasaden målades. Stryk mitt råd.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
…. Stryk mitt råd.
Nänänä! Det får stå kvar som ett monument av missuppfattning i all evighet. 🤓😉

• Haha
yonna
  • Laddar…
Byt rakblad så fort det verkar skära sämre. Du kan spruta fönsterputs på tejpen och låta det vara en liten stund så det mjukar upp den så går det lätt att skära sedan. Med vasst rakblad så borde du få bort allt. Använd fönsterputs eller vatten på hela tiden så glider det bättre.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.