Hej! Ny här men hoppas på hjälp!

Bor i ett relativt stort gammalt hus från 1918. Jordvärmepump från IVT (GEO 512) med gamla sektionsradiatorer och några panelradiatorer. Finns även en golvvärmeslinga för kök+hall. Har även Ngenic installerad.

Allt har funkat bra sen vi flyttade in för 3 år sedan. Visst blir det lite kallt emellanåt när temperaturen ute faller, men nu är jag i en ny sits och blir lite orolig. Sitter på jobbet och kollar temperaturerna inomhus i de enheter vi har från hemlarmet: Temperaturen faller. Visst blåser det ute och är runt -10, men såhär har det inte varit förut. Huset är lite ojämnt i temperatur även vanligtvis. Har lite panik då jag är på tjänsteresa i några dagar.

Har ställt in Ngenic på 21 grader. Givaren sitter i vardagsrummet. I vardagsrummet är det nu 17,7 grader. I köket 17,9. I övriga rum jag kan se temperaturen är det 13,9, 15,2, 15,3 samt 15,4.

Värmepumpen går. Kompressorn går på 100 %. Jag har inte blockerat tillskott eller något annat. Framledningstemp är just nu 46 grader. Retur 36. Inga felmeddelanden någonstans.

Vad ska jag göra? Vad kan vara fel?
 
Ingenting, ni är inte hemma så det är väl onödigt att köra upp tempen till 21c med elpatronen. Det blåser, kyleffekten på ett äldre hus med lite ihoptryckt sågspån i väggarna är stor.

Red. Och är det någon hemma, be dem sätta igång en brasa👍
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Ingenting, ni är inte hemma så det är väl onödigt att köra upp tempen till 21c med elpatronen. Det blåser, kyleffekten på ett äldre hus med lite ihoptryckt sågspån i väggarna är stor.
Min fru kommer hem imorgon bitti med ungarna. Vill gärna att huset har okej värme oavsett, även om det kan tyckas vara onödigt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
A Arne Svensson4 skrev:
Min fru kommer hem imorgon bitti med ungarna. Vill gärna att huset har okej värme oavsett, även om det kan tyckas vara onödigt.
Frun är inte hemma, dvs ingen som står i köket och kör ugnen? 😂🙃
 
  • Gilla
  • Haha
Rolexren och 2 till
  • Laddar…
När det är så pass kallt ute som det är nu och när det blåser så pass mycket som det gör så är det svårt att hålla uppe temperaturen. Returtemperaturen visar ju på att systemet inte får ut mer värme just nu, så frågan är om dina element har tillräcklig effekt, eller om de är nedskruvade?
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
A Arne Svensson4 skrev:
Hej! Ny här men hoppas på hjälp!

Bor i ett relativt stort gammalt hus från 1918. Jordvärmepump från IVT (GEO 512) med gamla sektionsradiatorer och några panelradiatorer. Finns även en golvvärmeslinga för kök+hall. Har även Ngenic installerad.

Allt har funkat bra sen vi flyttade in för 3 år sedan. Visst blir det lite kallt emellanåt när temperaturen ute faller, men nu är jag i en ny sits och blir lite orolig. Sitter på jobbet och kollar temperaturerna inomhus i de enheter vi har från hemlarmet: Temperaturen faller. Visst blåser det ute och är runt -10, men såhär har det inte varit förut. Huset är lite ojämnt i temperatur även vanligtvis. Har lite panik då jag är på tjänsteresa i några dagar.

Har ställt in Ngenic på 21 grader. Givaren sitter i vardagsrummet. I vardagsrummet är det nu 17,7 grader. I köket 17,9. I övriga rum jag kan se temperaturen är det 13,9, 15,2, 15,3 samt 15,4.

Värmepumpen går. Kompressorn går på 100 %. Jag har inte blockerat tillskott eller något annat. Framledningstemp är just nu 46 grader. Retur 36. Inga felmeddelanden någonstans.

Vad ska jag göra? Vad kan vara fel?
Gammalt hus har förmodligen radiatorer för framtemp / returtemp 80 / 60 C.
Värmepumpumpar arbetar ofta med lägre temp, t ex 50/ 40 C.

För att hålla 20 C inomhus då det är - 10 C ute blir framtemp för 50/40-systemet 42 C men den temperaturen räcker för 80/60-systemet bra till vid utetemp ca 7 C. Vid övergång från 80/60 till lägre temperaturer behövs avsevärt större radiatorer. Dessutom fördubblas vattenflödet vid övergång till system med 10 C differens men det bör inte medföra problem.
 
  • Handritad graf med blå och röd linje, axlar markerade "Turte" och "Tfram1.", samt siffror och pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoTiX och 3 till
  • Laddar…
Som sagt verkar det ju som att systemet leverar värme. Men problemet är alltså att elpatronen inte går in? Men har det inte varit liknande väder tidigare under de 3 år ni bott där? Hur var det då?

Men som postaren ovan säger. Vet ni hur systemet är dimensionerat? Radiatorer dimensionerade för högtemperatursystem blir inte optimala för värmepump, men det ska ju bara resultera i sämre COP och att elpatronen går in tidigare, inte att det blir kallt. Som sagt, är problemet att elpatronen inte går in alls?
 
B
Man skulle behöva mäta på plats kring elpatronen. Kolla dess kontaktor, säkringar och överhettningsskydd, för att se varför den inte är i drift.

Ofta rätt enkelt att göra på plats med en multimeter.
 
B BSOD skrev:
Man skulle behöva mäta på plats kring elpatronen. Kolla dess kontaktor, säkringar och överhettningsskydd, för att se varför den inte är i drift.

Ofta rätt enkelt att göra på plats med en multimeter.
K Kallens skrev:
Som sagt verkar det ju som att systemet leverar värme. Men problemet är alltså att elpatronen inte går in? Men har det inte varit liknande väder tidigare under de 3 år ni bott där? Hur var det då?

Men som postaren ovan säger. Vet ni hur systemet är dimensionerat? Radiatorer dimensionerade för högtemperatursystem blir inte optimala för värmepump, men det ska ju bara resultera i sämre COP och att elpatronen går in tidigare, inte att det blir kallt. Som sagt, är problemet att elpatronen inte går in alls?
Elpatronen går in, men för snålt under rådande vinterförhållanden. Ser i förbrukningen att den har stöttat upp med 6kwh under detta dygn. Är det värmekurvan jag bör justera? Eller gränsen för när elpatron går in?
 
Ja, justera lutningen på värmekurvan.
 
Risken att köra en högre kurva och elpatronen går in mer= Systemet kallar på exvis 60c , elpatronen går in och kör upp systemtemp.

Kompressorn stänger av sig, för den får tillbaka 50c i returen vilket är över vad den kan tillverka vid rådande utetemp. Och sedan går hela huset enbart på elpatronen.
 
  • Gilla
Stoffy och 3 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Risken att köra en högre kurva och elpatronen går in mer= Systemet kallar på exvis 60c , elpatronen går in och kör upp systemtemp.

Kompressorn stänger av sig, för den får tillbaka 50c i returen vilket är över vad den kan tillverka vid rådande utetemp. Och sedan går hela huset enbart på elpatronen.
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, justera lutningen på värmekurvan.
Okej, jag förstår. Vet inte hur värmekurvan är ställd i detta nu, men vi har inte haft den här typen av problem när det "bara" varit kallt men vindstilla. Det har ju varit några nätter med runt 16-18 minusgrader, och då har patronen gått in lite grann och stöttat (antar att det är så systemet är tänkt). Samtidigt har vi vaknat uppoch haft rätt behaglig temperatur inomhus.

Finns det någon kompromiss med kurvan? I stil med: "Ställ den lite högre, men kolla så returen inte hamnar över 50 grader"? Vill ju att kompressorn gör grovjobbet, men att patronen går in och trycker på så det är hyggligt behagligt.
 
  • Gilla
Putte124 och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Frun är inte hemma, dvs ingen som står i köket och kör ugnen? 😂🙃
Viktigt och modernt inlägg. Kvinnor ska vara i köket. Även när det är uppvärmning av hus diskussionen gäller.🤔
 
  • Gilla
  • Älska
kattlucka och 24 till
  • Laddar…
B
Ja öka den bara lite, och håll koll så inte kompressorn lastar av.

Ett alternativ kan ju vara att begränsa effekten på elpatron också, om det är möjligt hos dig vet jag ej, men hos mig har jag ställt elpatronen på max 3kW.
 
Framledningstemperatur 46 grader vid -10 utomhus är för lågt.

Höj värmekurvan.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.