Hej

Finns det möjlighet för en helt oduglig/ohändig hemmasnickare att få lite hjälp av någon som faktiskt kan något :surprised:

Har byggt en altan som vilar på betongplattor med reglar 45x170
Plattorna står c:a 100cc (kan mäta exakt hemma sen)
Reglarna ligger på c:a 60cc

Trallbrädorna är topptrall från Karl Hedin 120x30.

Spabadet är ett serenity 6000 från Hydropool
213cm x 213cm
360kg + 1400L vatten så c:a 2 ton ?


Kommer det att funka att ställa detta på altanen som det är idag eller behöver jag förstärka på något sätt?
Är även tacksam om någon kan förklara ungefär vilken formel man kan använda för denna typ av uträkning. Jag är verkligen helt lost när det gäller dom här byggtermerna :)

mvh
Eric
 
Har inget svar, men kan rekommendera en titt på en APP från Svenskt Trä, som heter "Lathunden - Hjälpreda för byggare". Där finns mycket matnyttigt om val av kvalitet och dimensioner av virke för olika byggprojekt.
 
HasseTeknik
Tack för förslaget jag ska kolla om jag hittar något där.


Tillägg.

Altanen är alltså byggd med reglar som ligger vinkelrätt ut från huset och sen ligger trallen parallellt med huset.
Det är alltså ingen ram som sen håller ihop konstruktionen om det nu spelar roll.

Betongplattorn är 40x40 så det är c:a 60cm luft mellan dom

/eric
 
Jag skulle åtminstone kotla mellan reglarna så inte hela rasket viker sig .
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
170mm med 1m mellan upplagen. Det låter rätt rimligt, men kanske finns det någon tabell att titta. Att lägga i några bitar på tvären som Per föreslår kan väl vara en rimlig försiktighetsåtgärd? I övrigt skulle jag köra på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.