Hej,

Tak, väggar och golv vill jag göra om i en lägenhet där väggar har slagits ner.
Det som måste göras är att:

- Befintligt golv måste tas bort, undergolvet likaså och sedan påfyllning med sand för att nivellera up så det blir samma höjd. Därefter nytt undergolv och parkett på detta.
- Väggar ska målas. I nuläget gipsvägg och betongvägg som har tapeter.
- Tak måste målas.

Min tanke har varit att:
1) riva tapeter där det är ojämnt och löst då det blir mycket skräp, spackla och putsa upp väggarna fint och få bort slipdamm.

2) ta bort parkett + innergolv och nivellera upp och lägga nytt undergolv och stanna upp där. Även detta till viss del dammigt.

3) Måla taket, väggarna och golvet

4) Parkett på plats.

Är detta fel? Ska jag börja på ett annat sätt?

Sen undrar jag över takfärgen som har flagnat efter användning av ångmaskin (borttagare av tapeter). Är detta limfärg? Jag har en känsla av att jag måste slipa bort all sådan färg då den sitter väldigt dåligt...

Många tack för hjälpen
 
vad menar du med att du skall lägga sand och sen reglar på det ??jag förstår inte riktigt din konstruktion..

är det verkligen så i en lägenhet?? :-?
 
Hej,
Det finns inga reglar alls, utan i botten ligger betong, sedan sandisolering ca 5 cm tjocklek och därefter undergolv och ovan detta parkett. Önskar nu att det funnits reglar och inte sand... men det är tyvärr så man byggde eländet på 70 talet... :-X

Frågan är i vilken ordning man ska göra detta för att det ska bli bra? Tak, väggar, golv är väl en god regel, men jag undrar nu då jag ska byta undergolvet och det blir massor med sanddamm... vill heslt inte skräpa ner och förstöra väggarna heller...

Tips?
 
isåfall så tycker jag att din prioritetsordning verkar genomtänkt..
dock så kanske det kunde finnas utrymme för en annan konstruktion i golvet som kanske något i stil med ..ingen sand..platonmatta,cellplast 50mm,och golvspån..men det kanske inte får plats eller... kanske blir för dyrt??
risken finns att dina golv kan kännas kalla annars..har dom gjort det tidigare??
har ni uppvärmningskostnaden inbakad i hyran?
jag antar att det ligger i markplan därav mina frågor.
 
Jag hade nog föredragit att måla taket innan golvet görs. Men det är kanske för att jag tycker det är så tjatigt att kludda med plast på golvet.

och när jag läste en gång till ser jag att det är just så du tänkt. Sorry, trött
 
Jag skulle flytta "spackla och putsa upp väggarna fint och få bort slipdamm." från 1) och göra detta mellan 2) och 3). När du river ut parketten och undergolv och ska bära ut allt så lär du slå i väggarna några gånger och spackel är ömtåligt. Vill du kunna arbeta även under torktiden så kan du grovspackla på punkt 1) och göra slutspackling och slipning mellan 2 och 3.

Ska du måla på tapet så prova först så att inte tapeten reser sig. I så fall måste du grundmåla tapeten innan du spacklar. Löses takfärgen upp av vatten så är det troligen limfärg och då bör du ta bort den. Tvätta och tvätta tills den är borta. Du kan även blöta den och skrapa med spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.