Hej,

Manometern till min fjärrvärmecentral (Alfa Laval Cetetherm Mini) har lagt av och behöver bytas ut. Bifogar bild på manometern.

Har någon bytt ut en manometer tidigare på en fjärrvärmecentral? Är det något mer som behöver göras innan man kan skruva loss manometern utöver att göra centralen spänningslös och stänga av tillopp och retur?

Läste nånstans att fjärrvärmecentralen behöver också göras trycklös. Vet någon hur man gör det?

• Manometer på fjärrvärmecentral Alfa Laval Cetetherm Mini visar tryck i bar. Rör och komponenter syns runt manometern i värmesystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometern sitter väl på sekundärkretsen ( radiator eller golvvärme), så det systemet måste bli trycklöst, så det inte sprutar så mycket vatten. Finns det luftningsnipplar i centralen, så använd dem ( sitter förmodligen högt upp. Efter bytet, så får du fylla upp till rätt tryck igen.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Stäng av cirkulationspumpen.
Stäng ventilerna för framledning och retur på sekundärsidan, värmekretsen.
Släpp ut övertrycket via säkerhetsventilen (oftast röd ratt), lämna den gärna öppen.
Byt manometern, det kan läcka en del vatten svart vatten.
Börja fylla på systemet,
Stäng säkerhetsventilen.
Fyll systemet till ca 1 bar,
Lufta systemet om luftningsventil finns.
Öppna ventilerna till värmekretsen,
Fyll till 1,5 bar
Starta cirkulationspumpen,
Kör anläggningen några timmar,
Lufta där det behövs.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Stäng av cirkulationspumpen.
Stäng ventilerna för framledning och retur på sekundärsidan, värmekretsen.
Släpp ut övertrycket via säkerhetsventilen (oftast röd ratt), lämna den gärna öppen.
Byt manometern, det kan läcka en del vatten svart vatten.
Börja fylla på systemet,
Stäng säkerhetsventilen.
Fyll systemet till ca 1 bar,
Lufta systemet om luftningsventil finns.
Öppna ventilerna till värmekretsen,
Fyll till 1,5 bar
Starta cirkulationspumpen,
Kör anläggningen några timmar,
Lufta där det behövs.
Stort tack för din guide Demmpa, det uppskattas. Har tagit bilder på min central är lite osäker vilka ventilerna för framledning och retur på sekundärsidan värmekretsen är. Likaså luftventilen. Kan du guida mig att hitta de på bilden?

Storta tack än en gång.

• Bilden visar ett rörsystem med ventiler i en värmecentral, inklusive två röda handtag och en tryckmätare.
    Skapa konto
  • Bild på central med rör och ventiler, där olika färger på rören indikerar framledning och retur på sekundärsidan av en värmekrets.
    Skapa konto
Numrerade rör i ett fjärrvärmesystem, identifierade som 1 inkommande fjv, 2 fjv retur, 3 inkommande kallvatten, 4 utgående varmvatten, 5 sekundärsida retur, 6 framledning.
Skapa konto

1 = inkommande fjv
2 = fjv retur
3 = inkommande kallvatten till VV-växlaren
4 = utgående varmvatten från VV-växlaren
5 = sekundärsida retur
6 = sekundärsida framledning

Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
1 = inkommande fjv
2 = fjv retur
3 = inkommande kallvatten till VV-växlaren
4 = utgående varmvatten från VV-växlaren
5 = sekundärsida retur
6 = sekundärsida framledning
Strålande, tack. Kunde du lokalisera om det finns någon luftventil?

D Dimman33 skrev:
Hej,

Manometern till min fjärrvärmecentral (Alfa Laval Cetetherm Mini) har lagt av och behöver bytas ut. Bifogar bild på manometern.

Har någon bytt ut en manometer tidigare på en fjärrvärmecentral? Är det något mer som behöver göras innan man kan skruva loss manometern utöver att göra centralen spänningslös och stänga av tillopp och retur?

Läste nånstans att fjärrvärmecentralen behöver också göras trycklös. Vet någon hur man gör det?
Jo kort fråga, är du säker på att fjvcentralen är ditt ansvar? Jag har det så bra att fjvbolaget ansvarar.

Sen som påpekats, Googla fram manualen!

P paralun skrev:
Jo kort fråga, är du säker på att fjvcentralen är ditt ansvar? Jag har det så bra att fjvbolaget ansvarar.

Sen som påpekats, Googla fram manualen!
Det är husägaren som asvarar för fjärrvärmecentralen, i alla fall här hos mig. Jag har manualen hemma men bilden den visar när man skall lufta ur systemet stämmer inte med min central. Bifogar bilden.

Jag läste nån annanstans att vid röranslutning uppifrån är fjärrvärmecentralen självavluftande. Fast den gällde en annan central, inte samma fabrikat som min. Min har dock röranslutning uppifrån så kanske jag har tur och den inte behöver avluftas.

• Fjärrvärmecentral med röranslutning uppifrån, kopplingar och ledningar synliga längre fram i inlägget om luftning av systemet.
    Skapa konto
Det är samma kabrikat/utförande på själva fjv-centralen.
Bilden i manualen visar ingen regelrätt avluftning.

En fjv-central har oftast anslutningar/anslutningsmöjligheter både uppåt och nedåt för att förenkla installation.
De anslutningar som inte används blindpluggas.

Vi har på på kallvattnet och varmvattnet aktiva anslutningar både uppåt å nedåt.

D Dimman33 skrev:
Det är husägaren som asvarar för fjärrvärmecentralen, i alla fall här hos mig. Jag har manualen hemma men bilden den visar när man skall lufta ur systemet stämmer inte med min central. Bifogar bilden.

Jag läste nån annanstans att vid röranslutning uppifrån är fjärrvärmecentralen självavluftande. Fast den gällde en annan central, inte samma fabrikat som min. Min har dock röranslutning uppifrån så kanske jag har tur och den inte behöver avluftas.
Ok, det är olika hos bolagen vem som ansvarar för fjvcentralen.

Jag betvivlar att själva värmekretsen i huset är självaluftande utan det blir en massa spring med att lufta element och fylla värmekretsen.

Skummade snabbt i Skellefteå krafts manual
https://www.skekraft.se/wp-content/uploads/2015/04/MINI-AL-57-IS.pdf

EDIT Hur vet du att tryckmätaren lagt av?

Redigerat:
Jag har inte samma typ, men så här ser det ut i min. 3 st nålventiler, som kan skruvas för hand, när man ska lufta. Mycket enkelt!
Tre nålventiler och en tryckmätare under en röd expansionskärl i ett värmesystem, enkelt att lufta enligt inlägget.
Skapa konto

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag har inte samma typ, men så här ser det ut i min. 3 st nålventiler, som kan skruvas för hand, när man ska lufta. Mycket enkelt!
[bild]
Jo men det beror ju på om det är ett enplanshus eller ej.

Sen funderade jag då på samma sak angående tryckmätaren eftersom är det ett enplanshus kan det mycket väl bli 0bar i tryck utan fyllning.

P paralun skrev:
Jo men det beror ju på om det är ett enplanshus eller ej.

Sen funderade jag då på samma sak angående tryckmätaren eftersom är det ett enplanshus kan det mycket väl bli 0bar i tryck utan fyllning.
Mitt är 2 plans hus. Även om det är enplanshus måste du ha tryck i systemet. Kan aldrig vara 0 bar tryck.

D Dimman33 skrev:
Mitt är 2 plans hus. Även om det är enplanshus måste du ha tryck i systemet. Kan aldrig vara 0 bar tryck.
Ok då ska du minst få vattenpelartrycket till andra våningen. 1 Bar - 9,81 mVp.

Om det är ett enplanshus så är fjvcentralen oftast högpunkten i systemet och det behövs inte mycket för att helt tappa trycket.

Händer det ingenting på tryckmätaren om du fyller?

Sen om du nu tappar ner systemet och byter tryckmätaren så hamnar all luft i elementen på våning 2 och du får lufta ett antal gånger samt fylla X gånger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.