Hej därute,
stopp i dagvattenledningen från ett av stuprören. Huset är från slutet av 50-talet, se VVS-ritning, husgrunden ligger typ 6 m från trottoaren, 1 m längre ut på trottoaren finns ett lock som verkar vara till dagvattnet. Rensbrunnen är övertäckt och jag har letat genom att gräva och försökt sökt med tunnt ”järnspett ” men ännu ingen framgång. Tacksam för tips. Hur djupt brukar locket till min rensbrun (regnv.brunn enligt ritnin) ligga? hur långt ifrån husgrunden etc etc.
Tacksam för alla tips, känns just nu nästan tröstlöst men som sagt - bara nästan.
 
  • Ritad planlösning för hus, möjlig elinstallation, märkningar på svenska, garage inkluderat, tekniska symboler och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ska man tro ritningen så ligger ju brunnen vid husgrunden. Det är nog rätt vanligt, man grävde inte mer än man behövde så att lägga den i befintligt schakt är naturligt

Men den har nog gått upp till markytan med ett betonglock till den dag de senaste 70 åren när någon ville ha gräsmatta, plattsättning eller grusgång där. Vad är det vid fasaden?

Har du kollat gammalt flygfoto, t ex Min karta hos Lantmäteriet hur det har sett ut kring huset under 60- och 70-talen?
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
vårt ligger nära kanske 1.5m betong lock
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
vid fasaden är det rabatt och så verkar det ha varit hela tiden när jag kollat på Lantmäteriets kartor (tack för tipse) även om är lite svårt att se pga upplösningen. Inkommande vatten och avlopp ligger också där men hitta brunnen!!!!! Har grävt en del en bit från grunden men utan resultat, trodde därför att den låg lite längre ut. Om den är övertäckt från början , hur djupt ner kan locket ligga? Om jag inte hittar via grävning har du något tips hur jag kan hitta den då, spola i stuprör och lyssna, rensband från gatan eller ….. En sak till, huset har källare
 
T topmount skrev:
vårt ligger nära kanske 1.5m betong lockhur långt under markytan?
T topmount skrev:
vårt ligger nära kanske 1.5m betong lock
Hur långt under markytan ?
 
M
Banka med en hammare på locket ute i trottoaren och lyssna vid husväggen.

Köp en spolslang till högtryckstvätten och kör utifrån trottoaren.
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Banka med en hammare på locket ute i trottoaren och lyssna vid husväggen.

Köp en spolslang till högtryckstvätten och kör utifrån trottoaren.
Det där med hammare på locket ute i trottoaren låter inte så dumt! Ska testa
 
K Kapten Bölja skrev:
Hur långt under markytan ?
De ligger i nivå med marken
 
T topmount skrev:
De ligger i nivå med marken
Och jag har letat, typ någon dm under markytan men fortfarande inte hittat den men jakten fortsätter 😀
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.