31 524 läst · 173 svar
32k läst
173 svar
Hemfridszon får allmänheten vistas nära den på land o vatten
Jag har talat om att vi har ett multihandikappat barnbarn.C cpalm skrev:
Jag har talat om att jag inte kan landa nät, ta mig ner i snurrebåten o roddbåten från den gamla höga bryggan på ett hyggligt säkert sätt.
Håller med att med de argument som jag får från handläggare så borde ingen få/kunna bygga brygga!L lodin92 skrev:Jag är väldigt imponerad att länsstyrelsen tycker att ni har hemfridzon både för vägen och det på andra sidan. Hade jag gissar hade bara tomten på eran sida vägen varit hemfridzon.. Sen tycker jag strandskyddsreglerna är totalt onödigt i dessa fall, borde vara självklart att få bygga med era förutsättninngar..
Hen säger:
ag har redan svarat i Preliminär bedömning enligt nedan:
Även om platsen för den ansökta dispensen är belägen inom ett område som i dagsläget är relativt otillgängligt är dock allemansrätten på platsen långt ifrån utsläckt. Till detta kommer att strandskyddets syften är långsiktiga och att platsen i framtiden kan komma att bli mer betydelsefull. Som skäl för dispens kan därför inte godtas att en plats i nuläget sällan eller aldrig besöks av allmänheten eller på annat sätt är olämplig för allmänhetens friluftsliv. Allmänhetens möjligheter att vistas i området kan vara genom passerande båtar.
Sista meningen är ju galen! Om bryggan inte var där så skulle det vara mycket tät vass o det är ganska svårt att åka båt i vassen. Låter vi nu vassen växa igen så förändras djurlivet till det sämre!
Trots att vår strand är inom hemfridszonen får vi inte göra en ny brygga. Vi kommer att lösa det med någon form av flytbrygga som jag förstått är tillåtet. Så småningom kommer vi också söka på nytt.
Det är retligt ja. Jag har svårt att se att det skulle störa. Samtidigt finns inte mycket annat att göra än att acceptera och försöka se vilka lösningar som finns med lagliga möjligheter. Ingen idé att vara irriterad övet något som i nuläget inte går att ändra.
Det är retligt ja. Jag har svårt att se att det skulle störa. Samtidigt finns inte mycket annat att göra än att acceptera och försöka se vilka lösningar som finns med lagliga möjligheter. Ingen idé att vara irriterad övet något som i nuläget inte går att ändra.
Vi fick också höra om djurlivet. Ta ner vassen är tillåtet däremot. Vid en brygga får båtar lägga till (åtminstone de i nöd), det påpekade vi också i ett försök att visa att tillgängligheten snarast skulle öka med en brygga.V vinteg skrev:Håller med att med de argument som jag får från handläggare så borde ingen få/kunna bygga brygga!
Hen säger:
ag har redan svarat i Preliminär bedömning enligt nedan:
Även om platsen för den ansökta dispensen är belägen inom ett område som i dagsläget är relativt otillgängligt är dock allemansrätten på platsen långt ifrån utsläckt. Till detta kommer att strandskyddets syften är långsiktiga och att platsen i framtiden kan komma att bli mer betydelsefull. Som skäl för dispens kan därför inte godtas att en plats i nuläget sällan eller aldrig besöks av allmänheten eller på annat sätt är olämplig för allmänhetens friluftsliv. Allmänhetens möjligheter att vistas i området kan vara genom passerande båtar.
Sista meningen är ju galen! Om bryggan inte var där så skulle det vara mycket tät vass o det är ganska svårt att åka båt i vassen. Låter vi nu vassen växa igen så förändras djurlivet till det sämre!
Får se det som att vi får vara glada att vi fick tillåtelse att köpa strandbiten efter konflikt med granne, där fick vi domen med oss. Men det var för ca 30 år sedan, strandskyddet eller åtminstone skyddet av den har nog ökat sedan dess.
Det är helt orimligt hur vissa tjänstemän hanterar dessa frågor. De argument som de anger gör att INGEN kan få bygga brygga! Så kan Sverige inte skötas, vi behöver bryggor o de måste få bli större för behoven ändras. Förr räckte det med en spång, sen kom en roddbåt, sen kom en motobåt, sen vart den större, sen vart man äldre .......Myrstacken skrev:ja det kan vara irriterande..
Vi hade i föreningen här 5 små bryggor för många år sedan..
Vi äger också land och vatten..
Kanske var det ca 4 små båtar max per brygga..
Av någon anledning lämnades 2 av dem vind för våg Och man underhöll bara 3 samt de andra flyttade sina båtar till dessa och efter några år finns inte ett spår av dem då isen som du vet förstör..
Misstänker att anledningen var att färre hade båtar helt enkelt och man orkade inte underhålla de som ingen använde ändå.
Men nu de senaste åren har båtägandet ökat igen..
Men vi får inte tillstånd att bygga upp dessa bryggor igen tyvärr..
Natur- och Boverket säger: Strandskyddet ska gälla på ett likartat sätt i hela landet.
Hemfridszonen är väl till just för att man inte ska komma för nära.V vinteg skrev:
Jag kanske missförstår dig, men du verkar tycka att utöver hemfridszonen ska det dessutom vara ytterligare ett område, en marginal om man så vill, där allmänheten heller inte ska få vistas.
Man kan ju störa boende även om man är långt utanför deras hemfridszon, det beror ju helt på vad man håller på med. Men det enkla svaret är väl att allmänheten utan någon som helst anledning får befinna sig precis utanför hemfridszonen.
Du har missuppfattat saken. Jag skiter väl i om någon använder vår brygga om personen inte är en idiot o beter sig illa.harry73 skrev:[länk]
Så visst tror jag att du har papper på att hela fastigheten är din hemfridszon, även det Lst skriver tyder på detta. MEN hur ska någon som passerar kunna veta var din hemfridszon är? Det vanliga är att en väg mellan hus och strandkant utgör gränsen för hemfridszonen och det brukar vara möjligt att passera nära stranden, så vill du att folk förstår att du inte vill ha dom där, ska du vara väldigt tydligt, eventuellt även sätta upp skyltar med angöringsförbud på din brygga.
Den som ser att det står möbler på bryggan vet att det är hemfridszon. Utan att det är hemfridszon så får du inte ha möbler på bryggan.
Ser du en friggebod eller liknande som ligger vid stranden, att det står en flaggstång nära stranden, att det är klippt gräsmatta ner till stranden så BÖR du förstå att det är hemfridszon.
För att komma till oss landvägen så passerar man en bro som har skylt PRIVAT.
Sen passerar man mycket nära hus.
Sen finns det en skylt som säger - se bild.
Men inte alla bryr sig - se bild
Flytbrygga får ej vara fast förankrad, ej ligga längre än 6 månader, måste flyttas/vara borta en "viss" tid. Samma sak med en bastuflotte. Vet för jag har kompis som vart tvingad att flytta/ta bort sin bastu som legat still mer än 1 år. Så den var borta över vintern o är nu tillbaka - allt frid o fröjd hos tjänstemännen ;-)Karlia skrev:Trots att vår strand är inom hemfridszonen får vi inte göra en ny brygga. Vi kommer att lösa det med någon form av flytbrygga som jag förstått är tillåtet. Så småningom kommer vi också söka på nytt.
Jo vi måste göra något, vi får inte bara acceptera denna terror! Att Sverige stannar i utveckling!
Det går att få dispens, jag vet för tjänsteman på kommunen har fått!
Det där är regler som en fiskeförening har satt upp. Det är inte generella regler.V vinteg skrev:Men hur nära tomtgräns / hemfridszon får / kan man vistas utan att störa?
Läser:
”Det är förbjudet att fiska från privata bryggor och tomter. Närmare än 50 meter ifrån dessa är det
också förbjudet att fiska från båt och flytring samt från is.”
”Fisket i enskilt vatten hör till fastigheterna och därmed till fastighetsägarna – fiskerättsägarna.
Detta innebär att allt fiske på enskilt vatten i både hav och insjöar ägs av någon och fisket i dessa
vatten således, tvärt emot vad många tror, inte är fritt eller ingående i allemansrätten.”
Det finns många som sätter upp saker som ger intryck av hemfridszon fast de inte får. Så den typen av skyltar och prylar är en dålig indikation.
Vilken typ av bestämning av hemfridszonen har du?
Genom att ta bort vass så förbättrar man för djurlivet enligt Naturvårdsverket.Karlia skrev:Vi fick också höra om djurlivet. Ta ner vassen är tillåtet däremot. Vid en brygga får båtar lägga till (åtminstone de i nöd), det påpekade vi också i ett försök att visa att tillgängligheten snarast skulle öka med en brygga.
Får se det som att vi får vara glada att vi fick tillåtelse att köpa strandbiten efter konflikt med granne, där fick vi domen med oss. Men det var för ca 30 år sedan, strandskyddet eller åtminstone skyddet av den har nog ökat sedan dess.
Och det är fritt fram att ta bort/skörda vass bara man tar hand om vassen på ett "riktigt" sätt annars kan man få böter.
Så nu i vårt fall så ska bryggdäcket bort, vassen växa upp igen o göra det sämre för djurlivet!
Logik? Bryggan byggdes 2002....
Nej "de" kan inte hålla sig "just utanför" hemfridszon/tomtplatsavgränsning" om de då är störande!tveksamt skrev:Hemfridszonen är väl till just för att man inte ska komma för nära.
Jag kanske missförstår dig, men du verkar tycka att utöver hemfridszonen ska det dessutom vara ytterligare ett område, en marginal om man så vill, där allmänheten heller inte ska få vistas.
Man kan ju störa boende även om man är långt utanför deras hemfridszon, det beror ju helt på vad man håller på med. Men det enkla svaret är väl att allmänheten utan någon som helst anledning får befinna sig precis utanför hemfridszonen.
Du får inte vara störande någonstans. Men du får definitivt befinna dig där.
Blir väl att plocka upp den samtidigt med båtarna då. Jag har kommit längre i processen än vad du har gjort, vi överklagade tre gånger, senast förra sommaren.
Självklart går det att lobba politiskt för att det ska bli möjligt även om det är en lång väg att gå. Vi kommer att välja flytbrygga för att så småningom söka på nytt.
Argumentet "jamen han fick dispens" är nog inte rätt väg att gå, förutsättningarna är aldrig lika i två fall.
Självklart går det att lobba politiskt för att det ska bli möjligt även om det är en lång väg att gå. Vi kommer att välja flytbrygga för att så småningom söka på nytt.
Argumentet "jamen han fick dispens" är nog inte rätt väg att gå, förutsättningarna är aldrig lika i två fall.
Fast du får ju ta det för vad det är.V vinteg skrev:
Handläggaren säger ju inte att det är omöjligt att bygga bryggor. Det där handlar ju om att just de skäl som anförts i ansökan inte är giltiga skäl för dispens. Handläggaren förklarar ju bara rättsläget, det är inget åsiktsuttryck som det lönar sig att argumentera mot.
Här finns det tre alternativ;
1. Man anser att handläggaren/myndigheten har gjort en felaktig tolkning av lagen och då får man begära rättslig prövning/överklaga.
2. Man anser att lagen är fel och då får man snacka med politikerna och begära att lagen ändras.
3. Man hittar ett bättre/juridiskt acceptabelt skäl för varför dispens skall beviljas.