Nu har jag oljat kedjan och låtit den rulla ett tag utan förbättring. Dock känns kedjan fortfarande stel i vissa länkar. Förstår inte varför den hoppar när den möter motstånd och går fint utan? Ska försöka beställa kedja. Återkommer...

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Är det en DeWalt så kolla bussningarna till matarrullarna nr 57 på bilden ganska vanligt att dessa ger sig.
Detaljerad illustration av DeWalt-verktygets delar med fokus på bussningarna markera med nummer 57.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
M Miiigge skrev:
Förstår inte varför den hoppar när den möter motstånd och går fint utan
Jag har en teori men det är lite komplicerat att förklara men det handlar om att när kedjan är för utsliten (eller fel kedja) så drar kugghjulen bara i en länk i taget.

Stäng av och dra ut sladden sen känner du efter med fingrarna på båda sidorna av kedjan, spänningen ska vara lika. Rotera 90° känn efter igen osv. Spänningen ska aldrig ändras eller vara olika uppe och nere.

Redigerat:
Det som talar emot supersliten kedja (ska där inte va nån kedjespännare är de ju ett par cm förlängda pga slitage) är att dreven ser ganska till helt ok ut. På cykeln ger en betydligt mindre förlängd kedja den karakteristiska hajfensformen på kuggarna.

Jämförelse av två cykelkugghjul, ett nytt och ett slitet, ovanpå varandra med pilar och text som indikerar "Nytt" och "Sliten".
Skapa konto

Tror på @ceson s förslag och @Frustrator s länk. Nånting e sönder i upphängningen av vänstra rullen, man ser ju hur den hoppar rundor på filmen. Pajjar bussningen så hamnar navcentrum för nära varandra o kedjan blir för slapp. Tröga eller slitna kedjor gör kanske det sämre men det är inte där problemet ligger.

Nissens
Är övertygad om att det är kedjan som gör det.
Har kikat på filmen flera ggr och om du färgmarkerar kedjan någonstans (var som helst) så tror jag att du kommer att se att kedjan är på samma ställe varje gång det hoppar. Detta för att kedjan är kass på ett ställe. :)

sluta att köra hyveln tills du har bytt kedjor och fått dom spända, kolla även så att det är rätt kedja och drev. Risken är stor att mer går sönder om du fortsätter att köra den!

Nissens Nissens skrev:
Är övertygad om att det är kedjan som gör det.
Har kikat på filmen flera ggr och om du färgmarkerar kedjan någonstans (var som helst) så tror jag att du kommer att se att kedjan är på samma ställe varje gång det hoppar. Detta för att kedjan är kass på ett ställe. :)
Hm. Ja. Kollade ett par gånger till, vänster rulle hoppar bara vertikalt, det betyder kanske att bussning är ok och att det är valsens tryckfjäder som komprimeras vid stela länkar?. Så jag pudlar på min 10min gamla teori:rolleyes: Där är mer än en överstel länk i yttre kedjan, ingen i innern annars skulle inmatningsrullen också hoppat.

Jag hade bänt de stela länkarna i sidled, tvärs kedjans längsriktning för att få dom att röra sig igen. Harts o mög har väl satt igen dom o behöver inte betyda att kedjorna i sig är slitna. Egentligen avfettning o rengöring o inoljning först men bända o testa om det hjälper e enkelt med kedjorna på plats.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nu har jag fått tag i en kedja från Clas Ohlson. Dem skickade den utan kostnad vilket var väldigt snällt! Återkommer om det var det som orsakade felet :)

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Hej! Kedjan var stel och är nu bytt. Dock var det ingen förbättring på problemet. Jag tog ur matarna och den som hoppade var helt enkelt förstörd i ena hållaren. Dvs att hålet den sitter inkopplad i hade töjts ur. Det verkade fungera med att bara byta plats på den högra och vänstra. Skadad metallhållare med två hål, det ena hålet är töjt och skadat.
Skapa konto
Hand håller en förstörd byggdetalj med töjt fästhål framför en bakgrund av byggmaterial.
Skapa konto
Skadad metallhållare med två hål, det ena hålet är töjt och skadat.
Skapa konto
Hand håller en förstörd byggdetalj med töjt fästhål framför en bakgrund av byggmaterial.
Skapa konto
Skapa konto

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Gott att det löste sig.

Jag har bytt dessa bussningar på min tidigare och står i begrepp att göra det igen i det närmaste. Brukar märka att det är dax på att drivrullarna tenderar att inte mata in ämnet så bra.
Köpte dubbla uppsättningar sist det begav sig så har nya på lager:)
Fyra nya metallbussningar i rad på en mörk yta, används för drivrullar i maskiner.
Skapa konto

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.