Har sålt ett hus. Trodde att allt var klart. Men får reda på av mäklaren att nya husägaren upptäckt ett fel, som inte går på försäkringen. Ett fel som vi gamla ägare måste betala. Gjorde som jag blev tillsagt, delade på räkningen med min fd man.
Idag fick jag ett nytt sms från husägaren. Följdfel upptäckta. Mer pengar att betala. Ska det vara såhär?
Jag ringde upp mäklaren och frågade om undersökningsplikten, försäkringar mm. Hon menade på att besiktningen inte tar upp värme och element, och att vissa saker borde vi som säljare ha upplyst köparen om. Men detta är FEL VI INTE VETAT OM! Och nu krävs vi på en massa pengar!
Dessutom utlovade min fd man MUNTLIGEN att måla en del av huset. Detta menar mäklaren att jag måste betala hälften av, om köparen bestämmer sig för att leja ut arbetet (dvs om min fd inte målar själv). Ska JAG stå för hälften av något HAN utlovat???
Jag känner mig lurad och kränkt! Vem vet vad dessa fakturor/krav kommer att sluta på?
Är detta rimligt?
Är detta enligt lag?
Mäklaren säger att det är så...
 
För att få svar måste du precisera vad som är fel och vad som gör att köparen upptäcker felen nu. Ang. målningen så är det nog svårare att få svar stod ni som hälften ägare av huset och var ni med på att måla en del av huset och hur ser den ök ut.
 
Du har troligen ingen skyldighet att stå för några kostnader för ommålning som din man muntligen har lovat. I fastighetsaffärer gäller inga muntliga avtal.

När det gäller felet på värmen (?) så skall du självklart inte lita på mäklaren, utan se till att få en nogrann specifikation över vad som var fel. Det är sällsynt att en köpare får rätt när det handlar om dolda fel.

Nu vet vi ju inte vad det handlar om för fel, köparen kan ha rätt.

Och OM det faktiskt är så att det finns ett fel som köparen har rätt att få ersatt, så skall man tillämpa åldersavdrag.
 
Skall tillägga att det är vanligt att överlåtelsebesiktningar inte inkluderar rörinstallationer, men det betyder inte att säljaren inte behöver undersöka dem. Så hade det varit möjligt att upptäcka felen, eller något som tyder på att det kanske finns fel i värmesystemet, så borde köparen ha upptäckt det inom undersökningsplikten.
 
Redigerat:
Du menar väl köparen?
 
peternicklas
Gammalt hus så kan man väl ändå inte kräva ersättning om ett element eller värme lägger av efter det att de har flyttat in. Köparen ska undersöka detta innan inflyttning och kan aldrig gå som dolt fel.Även om ett ingjutet rör skulle rsta i snder så i ett gammalt hus får man anse det som normalt och inte ett dolt fel. Är köparen släkt med mäklaren??
 
cecar33 skrev:
För att få svar måste du precisera vad som är fel och vad som gör att köparen upptäcker felen nu. Ang. målningen så är det nog svårare att få svar stod ni som hälften ägare av huset och var ni med på att måla en del av huset och hur ser den ök ut.
Felet är golvvärmen, inget vi som säljare märkt av men som tydligen inte omfattas av besiktningen. Jag betalade nästan 2000,- (dvs hälften, hälften betalade min man) till köparen strax innan jul för att han skulle åtgärda felet då försäkringen inte täckte felet eftersom försäkringen inte gäller saker äldre än 5 år.
Huset är byggt 2006.
Nu återkom säljaren med nya krav eftersom han hittat följdfel.
Vi stod som hälften ägare av huset, min snart fd man och jag. HAN lovade muntligen att måla en del utvändigt, något JAG inte har lovat. Ändå säger mäklaren att jag måste betala halva fakturan om köparen väljer att leja ut jobbet, dvs om min man inte målar själv (vilket jag har svårt att tro att han kommer att göra).
 
Hmm... Du skriver att han är SNART din ex-man, ni är alltså inte skilda ännu?
VARFÖR skulle han måla? Jag antar att det inte ingick som en del av husköpet, eller var det på tal innan kontraktet skrevs under? Står det inte i avtalet tycker jag ändå inte att det kan påverka dig och det kan väl strikt talat inte inbegripa mäklaren heller. Låter som ett avtal mellan ditt ex och köparen. Då får väl exet stå för det?
 
Mäklaren menar att hon hörde honom uttala detta, och att jag som delägare av huset är solidarisk ansvarig för vad han utlovat muntligt. Skilsmässan går igenom i mars (vi har barn ihop, dvs betänketid på 6 mån).
 
hempularen skrev:
Skall tillägga att det är vanligt att överlåtelsebesiktningar inte inkluderar rörinstallationer, men det betyder inte att säljaren inte behöver undersöka dem. Så hade det varit möjligt att upptäcka felen, eller något som tyder på att det kanske finns fel i värmesystemet, så borde köparen ha upptäckt det inom undersökningsplikten.
Hur vet jag att så är fallet?
 
Det verkar som att mäklaren försöker sig på en rövare, låter väldigt oseriöst i mina öron!
Vad mäklaren har hört är helt ointressant, finns det inte på papper så existerar det inte.
Tycker att du ska kontakta en jurist om de fortsätter med att påstå att du ska betala för om målning.
 
MB77 skrev:
Det verkar som att mäklaren försöker sig på en rövare, låter väldigt oseriöst i mina öron!
Vad mäklaren har hört är helt ointressant, finns det inte på papper så existerar det inte.
Tycker att du ska kontakta en jurist om de fortsätter med att påstå att du ska betala för om målning.
Ok, det rimmar helt med vad jag tror också. Men nu till det andra, vad gäller där? Känner mig utpressad eftersom jag redan betalat en summa innan jul till köparen. Och nu kommer fler krav per sms, det låter inte rimligt...?
Mäklaren som har hand om detta är Svenska Mäklarhuset i Jakobsberg.
 
Tycker inte att du ska betala något mer, utan att ha fått specificerat exakt vad som är fel, inte som de nya ägarna ser det och absolut inte som mäklare ser det, utan ifrån någon oberoende.

Och vem f*a skickar "krav" via SMS? Det är ju verkligen seriöst...
 
MB77 skrev:
Tycker inte att du ska betala något mer, utan att ha fått specificerat exakt vad som är fel, inte som de nya ägarna ser det och absolut inte som mäklare ser det, utan ifrån någon oberoende.

Och vem f*a skickar "krav" via SMS? Det är ju verkligen seriöst...
Mäklaren har förklarat vad felet är och köparen erbjuder sig att göra jobbet gratis. Men jag som säljare undrar om det verkligen kan gå till såhär? Jag vet ju inte hur många fler följdfel som dyker upp framöver och jag är långt ifrån rik, tvärtom! Jag har ingen möjlighet att betala, lever på minimum och undrar om det inte finns försäkringar som täcker sånt här??
 
Thomas59
Du bör inte betala någonting.

Det är bara att bemöta ALLA krav med "BESTRIDES".

Med allra största sannolikhet hade du inte behövt betala vid det tidigare tillfället (golvvärmen) heller. Mäklaren kan du helt igonorera och någon ommålning som utlovats muntligen av din soon to be ex husband behöver du inte heller betala.

Vad var det för fel på golvvärmen förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.