Tjena.

Alltid kul att följa folks byggtrådar och så sporrar det mig själv i att göra fint arbete.

Började med att min mormor gick bort. Ett hus som min Morfar hade byggt. Muraren var till och med på Mormors begravning. Efter lite vändor så köpte jag tillslut ut min morbror och mor.

Så här står jag nu med ett Tegelhus från 50talet med 63kvm Boyta och 63kvm biyta. En fin åldrad tomt med körsbärsträd, plommon och äpple ute i Nacka. Mormor hade väl inte gjort speciellt mycket med huset och vi är nu 3 i familjen så en renovering är nödvändig. Så vi bygger till en ny del samt river ut hela det gamla huset. Älskar tegelfasaden och är en anledning till att vi köpte huset. Tillbyggnaden tänker vi Bygga i trä på betongplatta. Och hela det huset kommer att ligga mellan de två våningsplanen. Så man får helt enkelt 3 våningar som nås genom 2 st halvtrappor.

Den nya delen kommer att bli Ca 100Kvm och rymma Ny hall med garderob, toalett, dusch, gästrum, Kök, Vardagsrum, Matdel, Hallen och vardagrummet kommer att liga ett steg ned moit matdelen för att skapa lite liv i rummet. Det är nästan 18meter långt så vill att något skall hända för att bli av med kyrkkänslan. Diskuteras även om man skall ha 2 st dörrar eller ett skjutdörrsparti.

Det gamla huset som tidigare hade bodelen på övre plan kommer att rymmas ett tv-rum samt ett master bedroom och en privat toalett för oss.

Nedre våningen blir Tvättstuga, teknikrum, Badrum, samt 2 st sovrum.

Parkeringen kommer att flyttas till hörnet på tomten så att man parkerar mot kortsidan utav huset. På såsätt så får man tillgång till hela tomten att bli just en tomt.

Håller nu på att forska lite med Arktiekt om den nya delen skall ha sadeltak eller pulpettak. Likaså planlösningen på nedervåningen samt den nya delen. Har ändå kommit en bit påväg.

Bifogar såklart lite bilder.
 
  • Ritning av ett hus med tillbyggnad som visar både planlösning och fasadutsnitt, markerat i nackaområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning över en planlösning för en renovering och tillbyggnad av ett hus från 50-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av en tillbyggnad till ett hus med olika sektioner och planvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Annen och 5 till
  • Laddar…
Kul! Tror du fick med samma bild två gånger, för visst var väl tanken att bild ett eller två även skulle visa nedervåningen på gamla huset, eller?

Sen lite sedvanliga kontrollfrågor: Får ni verkligen bygglov för att bygga så där nära tomtgräns? Ska ni inte ha några fönster annat än åt söder/väster/vad-nu-vänster-i-bild-är (ser att det finns två hela rum utan fönster, så misstänker att de bara inte är inritade)? Är det inget badrum i nybygget, eller är det det det tomma rummet nere till vänster är tänkt att vara? Allt är ”väldigt” långt från köket, vill man ha det så i vardagen?
 
En tanke som alltid slår mig när det gäller nytt ihop med gammalt är att det är svårt att få till en bra planlösning. Personligen skulle jag riva och bygga allt nytt om ekonomin tillåter.
 
BirgitS
A atomlab skrev:
vardagrummet kommer att liga ett steg ned moit matdelen
Sånt ställer till med lite problem när det gäller tillgänglighetsregler, du kommer att behöva tillverka en några meter lång ramp också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Sånt ställer till med lite problem när det gäller tillgänglighetsregler, du kommer att behöva tillverka en några meter lång ramp också.
Ställer man en tvättmaskin i badrummet (som jag förmodar är mellan sovrummet och bef byggnaden) har man ju alla utrymmen det är krav på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS
FreQa FreQa skrev:
Ställer man en tvättmaskin i badrummet (som jag förmodar är mellan sovrummet och bef byggnaden) har man ju alla utrymmen det är krav på.
Så vitt jag vet måste sovrum, badrum, tvättmaskin, kök och umgängesdel vara åtkomliga för en rullstolsburen person. Jag uppfattar det som att köket är längst bort och det behöver alltså vara åtkomligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet måste sovrum, badrum, tvättmaskin, kök och umgängesdel vara åtkomliga för en rullstolsburen person. Jag uppfattar det som att köket är längst bort och det behöver alltså vara åtkomligt.
Helt rätt! Jag missade strecken som visar trappan....
 
Har pratat med bygglovsenheten och dem har gett ett tillfälligt godkännande på steget. Så länge man kan och har utrymmet att bygga en ramp som har förhållandet 1:20

Just därför kommer fönstret som är på den delen vara fast så det blir naturligt att bygga en ramp där. Finns även möjlighet med ramp mot andra sidan. Men detta blir mer rakt på vilket dem gillar.

Man kommer med hyfsat enkla medel kunna göra huset beboeligt för en handikappad. Har till och med en spishäll som har vreden på sidan utav köksön.

Toaletten vill jag har bort så långt från umgängesseden som möjligt. Vill slippa höra toalett ljud när man har gäster på besök.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Fick lite feeling ute på landet i helgen och bestämde mig för att riva den gamla verandan och bygga ut den med det dubbla.

Tur man samlar på sig lite saker mellan varven. Nu behövs bara 60kvm lärk och lite bärlinor...
 
  • Byggplats utomhus med pågående utvidgning av veranda, verktyg synliga, med utsikt över havet och segelbåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hejsan.

Detta har dragit ut en hel del på tiden. Kommunen hade åsikt om att vi låg så nära tomtgräns och vi drog in huset ytterligare en bit så att vi är 2,5m från tomtgräns som är en privat väg. Inte det heller gillade kommunen och vi testade att ta upp ärendet i byggnadsnämnden. Och trots att tomten inbjuder till att bygga på det sättet. Inga grannar klagade. Inga hus kommer att byggas närmare än 9.5m då det är en skaftväg till bakomliggande grannar eller att minst 15 fastigheter inom 500m har samma lösning så gick nämnden på våg linje utan gav avslag. huset går såklart att byggas på motsatt sida men kommer då att bli 9,5meter högt mot grannen. Ha fönster ut mot deras trädgård samt att man måste höja upp marken för att få till entrén i samma nivå som levnadshuset. Det blir kort och gått inte bra.

Går även att riva det befintliga huset. Men att riva ett fullt fungerande och rejält hus är för mig inte aktuellt.

Nästa steg är att överklaga till länsstyrelsen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Lycka till med bygglovet och överklagande!
 
Tackar. Bara så tröttsamt att det sitter folk i nämden och som inte kollar in i varje ärende specifikt utan stirrar sig blinda på paragrafer. Man vill bara bygga ett enkelt hus på bästa ställe på tomten och vill dessutom bygga som andra gjort i området.

Det är inget p-garage eller köpcentrum utan ett hus i en villaförort och man blir vara så Matt. Inte nog att byggprocessen är dyr. Även vägen dit är dyr och det kan dessutom vara som att elda för kråkorna.
 
Efter en viss diskution och övervägande så beslutade vi oss att lägga ner det hela och helt enkelt fokusera på att bygga. Vi drog helt enkelt in huset så ingen vart berörd. Ytan på baksidan får agera någon sorts kryddträdgård och en glad nyhet med det var att 2 st fina träd, ett plommonträd och ett annat långsmväxande med fina blommor klarade sig.

Nu gick bygglovet fort och fick uppställningstillstånd för container och tillbyggnad nästan samtidigt. 118kvm tillbyggnad och 2 x 64kvm på vardera våning. 256kvm med 4st sovrum. Den nya delen kommer ha kök, umgängesdel samt sovrum och dush med toalett. Övervåningen blir ytterligare en umgängesdel samt sovrum med separat toalett och dusch. Nedervåningen får 2 sovrum, separat toalett och dusch tvättstuga med ingång till teknikrum. Arkitektritning av en tillbyggnad med planlösning för både bottenvåning och källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Började med att dränera den delen jag kom åt nu och som sedan kommer att hamna under befintlig platta. Att det var berg visste jag men det var med eller mindre uthugget för huset.ä så det var riktigt trångt att få dit allt på vissa ställen. Allt såg fint ut och tänckte igen vissa gropar där det ev kan fastna vatten i. Men det var bra fall ut från huset överallt. Markduk, makadam och 2lager pordrän på den delen som är utanför huset. 1 lager på det under plattan. Självklart så regnade det konstant under detta moment men huset är ändå torrt invändigt så det känns bra. På många ställen så är grunden ställd på berget säker 1meter över innergolvet vilket betyder att halva väggen än ingjuten I berget.
Dränering vid husgrund med markduk, makadam och dräneringsrör synliga vid grävningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Även en stor björk och en bergsknall fick åka. Att spräcka bort berg är bland det jobbigast jag gjort, speciellt när det var nästan dubbelt så som som jag räknat med. Men vilken skön känsla när drt var klar. Men med handen på hjärtat så hade simplex vart ett bättre alternativ just här. Trädgård under renovering med grävmaskin, sprängt berg, en blå container och en husfasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin på byggarbetsplats med sprängda bergstycken och uppgrävd jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt skönt när containern kom på plats så att man kunde tömma huset med grejor. Blå container placeras på byggarbetsplats med berg och grushög, grävmaskinsarm synlig, stege lutad mot containern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I väntan på att startbeskedet kommer så börjar jag riva ut källaren tömma och ta bort vattenradiatorer och riva ner tak och väggar gick fort. Tippen ligger dessutom 4min från mig så det mesta har åkt dit. Tänkte först ta en container men när det vart så smidigt så gick det utav bara farten.

Nästa I projektet blir att bila bort golver I källare, som tur är bara var 10cm oarmerad cement på fyllnadsmassor. Ett måttband sträckt ner i ett uthugget hål i betonggolvet som en del i renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tar jag bort själv men lejer bort bortforslingen utav massor till soppsugen. Tanken är att suga bort 40cm massor och in med makadam någon sorts isolering och sedan flyta in golvärmeslingor. Då kommer färdigt resultat bli att vi får 240cm I takhöjd I källaren. Mer bilder på det kommer
 
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
A atomlab skrev:
Tanken är att suga bort 40cm massor och in med makadam någon sorts isolering och sedan flyta in golvärmeslingor. Då kommer färdigt resultat bli att vi får 240cm I takhöjd I källaren.
Tänker du sänka golvet i källaren?

Stickan
 
Precis.

Idag har jag 220 i takhöjd. Måste sänka taket 10cm för att få in belysning och sedan in med golvvärme.

Sänker nu 10cm(cement) + 40cm fyllnadsmassor.
Lägger efter det på 10cm makadam, 20cm makadam och 5cm flyt vilket ger mig 235 i takhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.