146 063 läst · 1 120 svar
146k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
Menar du att det är kapitalskattenivån och inte oljepengarna som byggt välstånd i UAE, eller hur ska jag tolka inlägget?J J Vos skrev:
Nord Korea är väl i övrigt ett bra exempel på vad som kan hända om all makt koncentreras till en individ, som dessutom är galen.
Vet inte hur du förklarar att en natt i en 4* hotell i Dubai kostar mindre än att parkera bilen i Stockholm. Tror du då att folk i Dubai får så mycket lön i oljeindustrin att de jobbar gratis på hotellet??Unikt namn skrev:
På hotellet jobbar i huvudsak billig utländsk arbetskraft, dom jobbar nog inte gratis ( även om det garanterat förekommer dom som inte får betalt) men dom får nog inte många ören i onödan på lönesedeln .J J Vos skrev:
Dubai verkar fruktansvärt. Inga mänskliga rättigheter, avsaknad av rättssäkerhet, utnyttjande, äcklig lyx på bekostnad av slavarbete, totalitärt styre, sharialagar. Jag förstår inte hur folk vill bo där eller åka på semester dit. Det är inte modellen att ta efter, världen skulle gå under om alla levde så. Det är kanske tur inte fler länder med det styret, religionen och kulturen har så gott om pengar.L Liljeros skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Att staten ska ha en större del av kakan och sedan ska fördela bland befolkningen är nog inget som jag vill. Kim Jung är väl ett lysande exempel på att det är en ganska dålig ide med den typen av politik.Unikt namn skrev:
Det lär bli svårt att enbart höja skatt på kapitalinkomster, särskilt så länge som andra länder är beredda att locka kapital med ett "race to the bottom". Det fungerar för dem så länge det ses som acceptabelt att placera pengarna där, och kapitalets "hemländer" inte har regler om minsta beskattning på inkomsterna.J J Vos skrev:USSR? Nord Korea?
Kolla för sköjs skull hur mycket en natt på 4* hotell kostar i Dubai.
Kollapsa skulle Sverige kanske inte göra, men det skulle bli mycket svårt att leva här. Hur skulle vi få till att tex bostäder skulle bli såpass mycket billigare att ingen behöver låna? Då krävs det att all byggmaterial tillverkas inom landet till av staten bestämt pris osv osv. Det är mig veterligen bevisat att kommunisme inte fungerar.
Utöver det kommer dina önskemål kring högre beskattning av kapitalinkomster även se till att det blir än dyrare att låna till bland annat bostäder.
Att få bättre financielle levnadsvillkor för medborgarna är en nobel sak, men vägen dit är en balansgång.
Nu finns det väl kanske nivåer på beskattning mellan 0 och Nordkorea.M Markarbetaren skrev:
Precis som att det finns nivåer på vad folk använder sina pengar till mellan ”amortera med varenda krona” till ”lyxfällan”.
Men det här med nivåer verkar vara svårt för många.
Tillbaka till 70-talet och DDR-Sverige alltså!Unikt namn skrev:Att pengarna och rika flyr landet är ett jättevanligt argument. Men har det faktiskt inträffat någonstans i så stor skala att det landet kollapsat på riktigt?
Man kan ju även vända på frågan och fundera om 0%-skatt på kapital(tex isk) har skapat ett märkbart välstånd för en hel befolkning någonstans?
Jag vet inte vad andra vill.
Men jag ser en poäng i att utjämna skatteintäkterna mellan den delen som tas på inkomst och den delen som tas från kapital, utan att för den delen ökan den totala skattebördan.
Jag är övertygad om att det är bättre för landet över tid om förmögenhetskoncentrationen i viss mån kan stävjas, och att gemene man i större grad kan konsumera och leva utan hjälp av krediter.
Kamprad och Rausing flyttade utomlands, det var enda sättet att rädda deras företag. Sedan fixade sosseriet så att de rikaste familjerna slapp förmögenhetsskatt så att inte landet skulle tömmas helt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Vi ligger ju redan i den internationella absoluta toppen vad gäller skattryck så att experimentera med att ta detta till en ännu mer extrem nivå är nog inte en bra idé. Särskilt inte efter erfarenheterna från 70- och 80-talen när vi faktiskt prövade och sänkte hela vår ekonomi.O Ossian K Olsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://en.wikipedia.org/wiki/Tax
Håller med. Sen kan man förståss diskutera hur skatterna ska tas ut.Claes Sörmland skrev:
Givetvis biter det mer att ta rejält av den stora massan. Vårt problem tror jag själv är att vi beskattar medelklassen väldigt hårt. Att ta sig från bidrag och arbetslöshet till hårt jobbande lönar sig för dåligt. Likaså lönar det sig inte speciellt bra med många normala universitetsutbildningar.
Problemet i Sverige tror jag inte är Rausing och Kamprad, de hade väl förresten flyttat utomlands för länge sen oavsett. Problemet tror jag är att som välutbildad löntagare är det svårt att lyfta sig genom hårt arbete. Visst finns det några brancher där man kan tjäna bra med pengar. Men i regel så lönar det sig för dåligt att utbilda sig. Det måste också löna sig att jobba mot gå på bidrag. Om man har en väldigt låg lön så tycker jag man ska betala väldigt lite skatt. Dock, gruppen som går på bidrag har sannolikt väldigt lite (bostads)lån, då jag misstänker de inte får några.
Klimatet för innovation och entreprenörsskap tror jag fortfarande tillsammans med vår svenska kultur är hyfsad, även om den sannolikt inte har förbättrats. Företag som inte bygger på innovation utan hårt jobb och anställda tror jag inte är lika bra i sverige.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 039 inlägg
Klassperspektivet oaktat så beskattas arbetsinkomster väldigt hårt i det här landet. Det är svårt att jobba sig rik.
Att vara rik är däremot skattemässigt fördelaktigt. Likaså att bli rik genom fastighetsaffärer, aktiehandel eller arv. Men det förutsätter att det finns några pengar (eller fördelaktiga lån) att använda eller välbärgade släktingar att ärva.
Att vara rik är däremot skattemässigt fördelaktigt. Likaså att bli rik genom fastighetsaffärer, aktiehandel eller arv. Men det förutsätter att det finns några pengar (eller fördelaktiga lån) att använda eller välbärgade släktingar att ärva.
Har jag sagt att vi ska höja skatter totalt? Jag skrev att det finns nivåer.Claes Sörmland skrev:
Sen är ofta jämförelserna mellan länder rätt dåliga då det sällan tar med alla parametrar. Tex så ”sägs det” att vi betalar 32-50% skatt på lön i Sverige men verkligheten är närmare 20-25% efter div avdrag.
Det är också en otrolig skillnad inom Sverige hur mycket man betalar i total skatt per år. Hög avlönad medelklass i hyresrätt utan lån betalar mer skatt än en vanlig medelklass med hus, lån (avdrag) och ev ROT/RUT-avdrag.
Men som sagt, många ser bara allt i svart eller vitt! Det sjukaste är att när det handlar om skatter så är de som oftast skriker högst om att inte höja skatter de som faktiskt har störst nytta av staten..
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Man får nog först bestämma sig vad man menar med "rik" och med "jobba".SågspånPappspikEternit skrev:Klassperspektivet oaktat så beskattas arbetsinkomster väldigt hårt i det här landet. Det är svårt att jobba sig rik.
Metoden för att tjäna ihop en större hacka till nästa generation är ju att starta ett AB (vilket är extremt enkelt), lägga de flesta av de kostnader som man har i livet där och sen arbeta häcken av sig i sitt AB, få det att växa, anställa folk och låta det växa. Förhoppningsvis kan man börsintroducera det efter 20 år och så säljer man av och är rik. Det är väl mer att få personer önskar leva detta liv utan snarare vill de flesta ha ett lugnt liv, långa semestrar och ett lagom krävande arbetsliv.
Bli "rik" på anställning då? Ja det beror på vad du menar med rik. Det går rätt lätt att få tillgång till en karriär, dra in en rejäl lön, skaffa en partner med samma ambition och sen kan du bo i din våning eller ditt större hus i Stockholm, äta på restaurang dagligen och åka på många semestrar utomlands. Men stoppar din arbetskapacitet dig, din förmåga att kunna fokusera på i grunden meningslösa projektuppgifter under längre tider, dina sociala färdigheter, kanske din återkommande ångest eller kanske helt enkelt bristande kognitiv förmåga ja då är ju den vägen stängd. Och naturligtvis det sociala trycket där du växer upp, kanske har du och din kompiskrets bestämt att ni är dömda förlorare från början, ja då blir det troligen ingen karriär.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Jag tror inte vi kan prata bort att Sverige tillhör de få länder som redan har det högsta skattetrycket i världen. Att sen en betalar mer eller mindre skatt än en annan är en annan sak. I slutändan finns ingen magi - den breda arbetar och medelklassen är de som måste beskattas om det ska blir de där stora pengarna. Vår underklass har ingen pengar så där finns inget att hämta och våra överklass är för få för att det ska bli något och de är dessutom rörliga pengar som lätt byter land.O Ossian K Olsson skrev:Har jag sagt att vi ska höja skatter totalt? Jag skrev att det finns nivåer.
Sen är ofta jämförelserna mellan länder rätt dåliga då det sällan tar med alla parametrar. Tex så ”sägs det” att vi betalar 32-50% skatt på lön i Sverige men verkligheten är närmare 20-25% efter div avdrag.
Det är också en otrolig skillnad inom Sverige hur mycket man betalar i total skatt per år. Hög avlönad medelklass i hyresrätt utan lån betalar mer skatt än en vanlig medelklass med hus, lån (avdrag) och ev ROT/RUT-avdrag.
Men som sagt, många ser bara allt i svart eller vitt! Det sjukaste är att när det handlar om skatter så är de som oftast skriker högst om att inte höja skatter de som faktiskt har störst nytta av staten..
Så då återstår att prioritera vad vi ska lägga skattepengarna på. Och det är ju en svår och otacksam politisk uppgift.
Vi behöver liksom inte prata bort det. Det finns dokumenterat hur vi transformerat skatterna de senaste 30 åren. Skattetryck definieras inte enbart av skatt på arbetsinkomster.Claes Sörmland skrev:Jag tror inte vi kan prata bort att Sverige tillhör de få länder som redan har det högsta skattetrycket i världen. Att sen en betalar mer eller mindre skatt än en annan är en annan sak. I slutändan finns ingen magi - den breda arbetar och medelklassen är de som måste beskattas om det ska blir de där stora pengarna. Vår underklass har ingen pengar så där finns inget att hämta och våra överklass är för få för att det ska bli något och de är dessutom rörliga pengar som lätt byter land.
Så då återstår att prioritera vad vi ska lägga skattepengarna på. Och det är ju en svår och otacksam politisk uppgift.
För tillgångar har vi blivit ett skatteparadis. Ingen arvsskatt, ingen gåvoskatt, ingen fastighetsskatt, ingen förmögenhetsskatt. Pratar man med personer utanför Sverige så bara gapar de, men man kanske inte ska bli förvånad, när även människor som bor och bott här tror på myten om extrema och höga skatter, fast åt fel håll.
Principen skatt efter förmåga har helt trollats bort och istället läggs skattebördan i allt för hög utsträckning på de som arbetar. Derivatan på tillgångarna bestämmer inte förmågan.