Hej!
Har dessvärre fått läckage på en luftningsskruv i samband med att jag skulle lufta ett elememt. Det droppar lite och slutar inte. Radiatorn sitter på nedervåningen i ett 1,5 planshus med källare.

Tänkte ringa hit rörmokare som får byta skiten, men tänkte kolla först hur jobbigt det är att byta?
Med tanke på årstiden vill man ju inte stå utan vatten i elementen..

Vad tror ni det är för ventil man behöver? Byta hela det runda vita där luftskruven sitter antar jag och inte bara skruven? Det läcker lite lätt både vid skruv och där och vid vattenutloppet..

Allt fint inmålat givetvis..

I övrigt ser raidatorn ut enligt nedre bilden (antal rör o.s.v.)
 
  • Vitmålad radiator med läckande luftningsskruv och droppspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckande luftningsskruv på vit radiator, dropp av vatten synlig mot bakgrund av vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator med en luftningsskruv som läcker, synlig isolerad röranslutning och vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Griffeltavlan
Stäng av termostaten. På returen från radiatorn har du en avstängning i. Öppna täcklocket ett halvt varv, knacka med en skiftnyckel så inte skruven följer med upp, skruva av locket sakta. Innanför har du en skruv med för spårnejsel, stäng den helt.

Öppna luftskruven med en hink under tills de slutar rinna. Sen är det bara skruva av nippeln och ersätta den.

Jag föredrar att använda lin i gängorna med lite locherpasta.

Sen är de bara att öppna termostaten, lufta ur och samtidigt kolla trycket i systemet så det inte blir för lågt. Öppna returen.

Lycka till ;)
 
  • Gilla
jeham
  • Laddar…
Griffeltavlan
Ersättare för din R6 i gängan.

Förkromad luftningsventil R6 visas på webbplats, ett verktygsfritt alternativ för gängad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag hade köpt denna som är nedan. Du slipper dessa luftnycklar och det går smidigare.
Gul avluftningsventil modell 755 G6 från webbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Stäng av termostaten. På returen från radiatorn har du en avstängning i. Öppna täcklocket ett halvt varv, knacka med en skiftnyckel så inte skruven följer med upp, skruva av locket sakta. Innanför har du en skruv med för spårnejsel, stäng den helt.

Öppna luftskruven med en hink under tills de slutar rinna. Sen är det bara skruva av nippeln och ersätta den.

Jag föredrar att använda lin i gängorna med lite locherpasta.

Sen är de bara att öppna termostaten, lufta ur och samtidigt kolla trycket i systemet så det inte blir för lågt. Öppna returen.

Lycka till ;)
Först i främst: Stort tack för snabbt och informativt svar!

Sen får jag bekännna min okunskap, är det skruven ovanpå som är täcklocket i bilden? Så att jag inte skruvar ur den och det börjar forsa vatten..
Värmesystemet är från 40-talet, men vissa delar verkar ju nyare.
 
  • Gammal vit radiatorventil med troligt täcklock ovanpå, omgiven av rör, på en smutsig vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Griffeltavlan
E eddiw skrev:
Först i främst: Stort tack för snabbt och informativt svar!

Sen får jag bekännna min okunskap, är det skruven ovanpå som är täcklocket i bilden? Så att jag inte skruvar ur den och det börjar forsa vatten..
Värmesystemet är från 40-talet, men vissa delar verkar ju nyare.
Ja mutter ovanpå där. 1/2 varv sen slå så inte skruven på insidan följer med.
Det kan komma vatten de är inge ovanligt så lägg en handduk under o jobba snabbt. Sen när du skruvat ned skruven på insidan på med locket o dra åt.
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Ja mutter ovanpå där. 1/2 varv sen slå så inte skruven på insidan följer med.
Det kan komma vatten de är inge ovanligt så lägg en handduk under o jobba snabbt. Sen när du skruvat ned skruven på insidan på med locket o dra åt.
Tackar! Bra att veta, annars blir man nog lite rädd om det börjar spruta vatten. Men då vet jag att det inte är ovanligt. Det här är ju i ett badrum, det är ju lite smidigare. Sen samma procedur fast baklänges igen gissar jag?

Hur gör man i lägen när det ser ut så här? Gissar att det bara är att tappa ur när det inte finns någon sån stoppskruv?
 
  • Vitmålad rörinstallation i ett hörn av ett rum där det läcker vatten från en koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Griffeltavlan
E eddiw skrev:
Tackar! Bra att veta, annars blir man nog lite rädd om det börjar spruta vatten. Men då vet jag att det inte är ovanligt. Det här är ju i ett badrum, det är ju lite smidigare. Sen samma procedur fast baklänges igen gissar jag?

Hur gör man i lägen när det ser ut så här? Gissar att det bara är att tappa ur när det inte finns någon sån stoppskruv?
Ja då kan du lika gärna tappa ur systemet och byta alla som är dåliga.:D
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.