41 805 läst · 472 svar
42k läst
472 svar
handla av svenska internet butiker
I min lista över autogiro fanns Klarna med. Alltså helt fungerande autogiro. Klarna säger att de inte skulle använda sig av autogirot utan att fråga först men saken är den att om de skulle vilja skulle de bara kunna börja dra automatiskt en summa eftersom autogirot är klart att användas. Om Klarnas autogiron blev hackade vem skulle då stå för fiolerna.C C.Lundin skrev:
Du måste aktivt ha gett medgivande för autogiro. Kan Klarna göra det utan att du har insett det innebär att alla andra också skulle göra det och då behöver du ta det med din bank, inte Klarna! Jag hade blivit rasande på min bank om de hade godkänt ett autogiro på så lösa boliner att jag inte insett det.a.o.f skrev:I min lista över autogiro fanns Klarna med. Alltså helt fungerande autogiro. Klarna säger att de inte skulle använda sig av autogirot utan att fråga först men saken är den att om de skulle vilja skulle de bara kunna börja dra automatiskt en summa eftersom autogirot är klart att användas. Om Klarnas autogiron blev hackade vem skulle då stå för fiolerna.
Om du tycker Klarna är ruttet så är autogiro djävulens påfund! Med autogiro så kan de länsa ditt konto på allt du har utifall det blir ett fel i deras system då den tar så mycket den kan. Så får du vänta ut att motparten reder ut det innan du får tillbaka dina pengar...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 609 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 609 inlägg
Alla vettiga betaltjänster numera som har något form av räkningsbetalning direkt via app i telefonen har autogiro som en del av det. Aktiverade det nyligen på Collector och då skapas ett nytt autogiro från det konto man väljer som de sedan använder när man klickar för betalning i appen, precis som Klarna. Synnerligen smidigt.
Handlar i stort sett bara vi nätet numera och man har perfekt överblick över alla fakturor och betaltider i apparna. Bara att klicka och lägga in för betalning direkt, ett visst datum som förfallodatum, eller välja uppdelning om man nu skulle vilja det.
Omöjligt att missa något om man inte är blind, men det finns säkert bra hjälp då också.
Ex: https://www.collector.se/om-collect...rta-knep-for-att-betala-dina-rakningar-i-tid/
För övrigt har Klarna varit tydliga med det mesta i rätt många år nu. Deras app är bloatad, ja, men du kan se precis allt du gjort och den utvecklas hela tiden. Överlägset bästa transparensen. Sämst i det avseendet är Svea som fortfarande lever på odnersnurrans tid även om även de fattat att framtiden är här. Så ni som ogillar Klarna kan nog hitta en kompis i pappersskickande Svea:s famn. Svea kör även olika konton för olika affärer för att kunna ta ut extra aviavgifter, något ingen av de andra stora gör. Givetvis ett konto per person, inte affär, den oftast skyhöga räntan får räcka.
Har man en vettig bank, som Handelsbanken, så kan man dessutom när som helst klicka sig in på deras webbank och ta bort autogiromedgivande, men då slutar givetvis den smidiga betalningsmetodiken via app att fungera.
...
Härligt att man inte får kritisera FHM som svamlar sig genom tillvaron och låter tusentals svenskar dö i onödan, ändå en stor del av forumet som ber dagligen på deras altare, men att tillåta stabila svenska bolag att får autogiro till ens bankkonto, nänä, det kan vi inte lita på! Ujujuj, vad skulle kunna hända då? Undergången!
Handlar i stort sett bara vi nätet numera och man har perfekt överblick över alla fakturor och betaltider i apparna. Bara att klicka och lägga in för betalning direkt, ett visst datum som förfallodatum, eller välja uppdelning om man nu skulle vilja det.
Omöjligt att missa något om man inte är blind, men det finns säkert bra hjälp då också.
Ex: https://www.collector.se/om-collect...rta-knep-for-att-betala-dina-rakningar-i-tid/
För övrigt har Klarna varit tydliga med det mesta i rätt många år nu. Deras app är bloatad, ja, men du kan se precis allt du gjort och den utvecklas hela tiden. Överlägset bästa transparensen. Sämst i det avseendet är Svea som fortfarande lever på odnersnurrans tid även om även de fattat att framtiden är här. Så ni som ogillar Klarna kan nog hitta en kompis i pappersskickande Svea:s famn. Svea kör även olika konton för olika affärer för att kunna ta ut extra aviavgifter, något ingen av de andra stora gör. Givetvis ett konto per person, inte affär, den oftast skyhöga räntan får räcka.
Har man en vettig bank, som Handelsbanken, så kan man dessutom när som helst klicka sig in på deras webbank och ta bort autogiromedgivande, men då slutar givetvis den smidiga betalningsmetodiken via app att fungera.
...
Härligt att man inte får kritisera FHM som svamlar sig genom tillvaron och låter tusentals svenskar dö i onödan, ändå en stor del av forumet som ber dagligen på deras altare, men att tillåta stabila svenska bolag att får autogiro till ens bankkonto, nänä, det kan vi inte lita på! Ujujuj, vad skulle kunna hända då? Undergången!
Redigerat:
Det var fler än jag som var drabbad. Hade det, när jag betalde varan, stått att jag skulle godkänna autogiro så skulle jag inte handlat där. Förmodligen har det stått i det kilometerlånga dokumentet "Godkänn villkor" som man klickar i innan man klickar betala. Men att tillåta ett autogiro är så viktigt att det borde vara separat ruta att klicka i. Nu vill jag inte ta mer plats av TS tråd utan bara säga att jag håller med. Har man företag och handlar mycket vill man betala och sätta in kvitto i pärmen, boka i bokföringen och vara klar med allt och inte hålla på att vänta på fakturor vilket ökar tiden för administration.L Lovan83 skrev:Du måste aktivt ha gett medgivande för autogiro. Kan Klarna göra det utan att du har insett det innebär att alla andra också skulle göra det och då behöver du ta det med din bank, inte Klarna! Jag hade blivit rasande på min bank om de hade godkänt ett autogiro på så lösa boliner att jag inte insett det.
Om du tycker Klarna är ruttet så är autogiro djävulens påfund! Med autogiro så kan de länsa ditt konto på allt du har utifall det blir ett fel i deras system då den tar så mycket den kan. Så får du vänta ut att motparten reder ut det innan du får tillbaka dina pengar...
Känner också en stark avsky för klarna men det har mer att göra med deras bemötande i kundtjänst.
Förra året så beställde jag lite grejor ungefär samtidigt på wish och proffsmagasinet, båda dessa grejor skickades till fel adress tack vare klarna.
När jag beställde så stog det rätt adress på båda men när jag fick orderbekräftelsen så var det adresserat till min gamla adress. Såg självklart inte detta förens paketen va skickade och då blev det rätt mycket klödd, främst från wish. Proffsmagasinet skickade ny vara direkt och beklagade felet.
Kontaktade då också klarna för att påtala deras fel men deras svar blev ungefär"vårt system går efter folkbokföringen så det kan inte vara fel" och ville inte lyssna på att jag beställt saker innan som betalats via klarna som kommit till rätt ställe.
Ett par arga mail till gjorde ingen skillnad utan dom höll kvar vid att det omöjligt kunde vara fel.
Ett par månader senare skulle jag på nytt beställa från proffsmagasinet och även denna gång visades rätt adress när jag la beställningen men när jag fick orderbekräftelsen så stog det fel adress.
Nu hade jag ju koll på läget så mailade dom direkt och rättade till felet och fick dom att kontakta klarna för att få rätsida på problemet.
Fick feedback på det och blev vidarebefordrad deras mailkonversation där klarna faktiskt insåg att det var deras fel. Tydligen hade det varit fler än jag som hade haft samma problem men dom hade inte tagit det på allvar.
Förra året så beställde jag lite grejor ungefär samtidigt på wish och proffsmagasinet, båda dessa grejor skickades till fel adress tack vare klarna.
När jag beställde så stog det rätt adress på båda men när jag fick orderbekräftelsen så var det adresserat till min gamla adress. Såg självklart inte detta förens paketen va skickade och då blev det rätt mycket klödd, främst från wish. Proffsmagasinet skickade ny vara direkt och beklagade felet.
Kontaktade då också klarna för att påtala deras fel men deras svar blev ungefär"vårt system går efter folkbokföringen så det kan inte vara fel" och ville inte lyssna på att jag beställt saker innan som betalats via klarna som kommit till rätt ställe.
Ett par arga mail till gjorde ingen skillnad utan dom höll kvar vid att det omöjligt kunde vara fel.
Ett par månader senare skulle jag på nytt beställa från proffsmagasinet och även denna gång visades rätt adress när jag la beställningen men när jag fick orderbekräftelsen så stog det fel adress.
Nu hade jag ju koll på läget så mailade dom direkt och rättade till felet och fick dom att kontakta klarna för att få rätsida på problemet.
Fick feedback på det och blev vidarebefordrad deras mailkonversation där klarna faktiskt insåg att det var deras fel. Tydligen hade det varit fler än jag som hade haft samma problem men dom hade inte tagit det på allvar.
Noterade även jag var upplagd med autogiro hos Klarna, vilket jag aldrig har gett dem tillåtelse till genom ett aktivt val.
Nu har jag tagit bort detta. Himla tur jag läste denna tråden, förövrigt gillar jag inte Klarna heller…. Jag vill betala kontant när jag köper något utan trassel via Klarna eller andra likvärdiga tjänster.
Nu har jag tagit bort detta. Himla tur jag läste denna tråden, förövrigt gillar jag inte Klarna heller…. Jag vill betala kontant när jag köper något utan trassel via Klarna eller andra likvärdiga tjänster.
Ända sedan de fixade till sin app och skärpte sig i kundmottagandet (3-4 år sen??) har jag aldrig någonsin haft problem med Klarna. Man får valmöjlighet på hur man vill betala, har detaljerade kvitton (dock ej apoteket t.ex.) för varje inköp, ger möjlighet att anmäla strul/retur med leveransen samt direkt fryser fakturan och har åtminstone mot mig alltid varit trevliga på kundtjänst. Vad mer vill man ha från ett sådant bolag?
Sen tycker jag att det är förkastligt att fylla i och än värre att spara sina kortuppgifter hos respektive leverantör. Då är såväl Paypal som Klarna perfekta alternativ.
edit; insåg när jag läste nu att det var himla mycket reklam i första stycket, men det får va, jag är ju nöjd.
Sen tycker jag att det är förkastligt att fylla i och än värre att spara sina kortuppgifter hos respektive leverantör. Då är såväl Paypal som Klarna perfekta alternativ.
edit; insåg när jag läste nu att det var himla mycket reklam i första stycket, men det får va, jag är ju nöjd.
Redigerat:
Har också råkat ut för autogiro och det är lätt hänt. Vid betalning med klarna i en webbshop brukar det finnas alternativ i stil med ”dras från konto” och ”direktbetalning via internetbank”Abuquir skrev:Noterade även jag var upplagd med autogiro hos Klarna, vilket jag aldrig har gett dem tillåtelse till genom ett aktivt val.
Nu har jag tagit bort detta. Himla tur jag läste denna tråden, förövrigt gillar jag inte Klarna heller…. Jag vill betala kontant när jag köper något utan trassel via Klarna eller andra likvärdiga tjänster.
Dessa är lätta att blanda ihop. Alternativet dras från konto innebär att ett autogiromedgivande läggs upp fösta gången. Gäller att noga titta på vad man godkänner med mobilt bankid.
Ja, det skall väl framgå tydligt att man blir kopplad till autogiro, vilket det inte gör…. och nu kommer jag undgå än mer, som har med Klarna att göra och försöker hitta andra ställen att handla på om det går.J jdahlgren skrev:Har också råkat ut för autogiro och det är lätt hänt. Vid betalning med klarna i en webbshop brukar det finnas alternativ i stil med ”dras från konto” och ”direktbetalning via internetbank”
Dessa är lätta att blanda ihop. Alternativet dras från konto innebär att ett autogiromedgivande läggs upp fösta gången. Gäller att noga titta på vad man godkänner med mobilt bankid.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 609 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 609 inlägg
En väldigt bra sak med Klarna som nog ingen annan har (vad jag sett) är att man kan använda deras tjänster i alla butiker som tar kort. Bara att välja Klarnas tillfälliga kort så skapas ett som du använder tillfälligt (inom 24 timmar) så hamnar det köpet hos Klarna på samma sätt som en fakturabetalning. Mycket smidigt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 609 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 609 inlägg
Har ju inte specifikt med Klarna att göra utan gäller alla sådana tjänster, i syfte att minska bedrägerier. Lika med stora Tradera nu också och deras nya Tradera-betalning.a.o.f skrev: