a.o.f a.o.f skrev:
Hittade ett autogiro från Klarna på mitt konto. Jag har aldrig betalat med avbetalning och aldrig med faktura hos dom.
På nåt vis måste du någon gång ha gett dem ett medgivande. Prata med banken för att få bort det.

Håller med, inte bra av banken men Klarna måste ha begärt det och det är inte heller ok.

a.o.f a.o.f skrev:
På Paypal så dras pengarna direkt och man får kvitto direkt. Inga fakturor att hålla reda på. Man har också en försäkring om ifall det skulle hända något. Klarna lägger till ett autogiro utan att meddela vilket är helt galet.
Ja men visst har du registrerat dig på PayPal?
Du kan betala direkt via Klarna också, med ditt bankkort.

• Gilla
Allman
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ja men visst har du registrerat dig på PayPal?
Du kan betala direkt via Klarna också, med ditt bankkort.
Ja, PayPal har mitt namn. Har både privat och företagskonto på PayPal och det känns bra att det inte går att övertrassera vilket gör att det inte är intressant att stjäla. Vill inte så gärna betala med bankkort.

• Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Äffärsiden är ju att folk ska välja konstiga avbetalningsköp där man inte riktigt vet vad man betalar för utan får en klumpsumma av klarna där alla köp är hopslagna och uppdelade till månadsbetalning.
Ännu hellre vill dom nog att man dessutom har autogiro.......
Inkompetens av köparen. Du kan välja att ha allt på ett konto, betala var för sig eller betala direkt.
Allt är uppspecat om du väljer konto och hur mycket det är kvar på varje specifikt köp. Väljer du att betala var för sig så får du 2 olika inbetalningar.
Har aldrig slagit fel för mig när jag använder det. Jag vägrar att betala något förrän jag fått varan och sett att allt är komplett och helt.
Vill man betala efter man fått varan men inte på månader så väljer man 14 dagar, funkar superbra.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det är det där med att skjuta upp betalningen, som kan virra in en i avtal, som bara kostar faktureringsavgifter och förlorad kontroll ( precis vad företagen önskar). Även 39:- för 14 dagar extra kredittid kan vara dyrt om köpet är litet.
Sådana personer skall helst inte få handla. De tänker "nä men jag betalar bara 50kr denna gången så har jag mer till pizza och cola på fredag" vips så har du räntan inslagen till nästa betalning.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ibland använder jag kortet men då dras pengarna direkt, blir det strul med leveransen, fraktbolaget tabbar sig osv har man sämre förhandlingsläge.
Nej? Om du inte kan reda ut med med försäljaren kan du reklamera köpet hos ditt kortföretag. Förstår inte varför man själv skall bråka när någon annan kan göra det i ens ställe...

• Gilla
Naskovit och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag undviker Klarna om jag kan. De har en rotten affärsmodell där man får leta fram alternativet att betala direkt.
Eh va? Skärmdump från mobil visar betalningsalternativ för en summa på 1576,16 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Stibbadrill och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
På nåt vis måste du någon gång ha gett dem ett medgivande. Prata med banken för att få bort det.
Har inte gett dem medgivande eftersom jag antingen betalt med kort eller direktbetalning bank. Hur många andra går igenom vilka autogiromedgivande man har?

Ser att det hänt fler än mig. Artikel i Expressen.
https://www.expressen.se/dinapengar/kundernas-ilska-mot-klarna-efter-missen/

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Eh va?[bild]
Vad bra att det ser ut så där nu. För nåt år sedan brukade faktura vara förvalt för mig och jag fick göra ett antal klick på små länkar för att kunna välja att betala direkt.
Har för mig att det varit uppe i riksdagen och debatterats om huruvida faktura ska få vara förvalt eller ej. Har det blivit någon lag som reglerar detta eller är det självsanering?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Har inte gett dem medgivande eftersom jag antingen betalt med kort eller direktbetalning bank. Hur många andra går igenom vilka autogiromedgivande man har?

Ser att det hänt fler än mig. Artikel i Expressen.
[länk]
Men artikeln handlar ju inte om det som du beskriver...

Jag använder själv funktionen som beskrivs i artikeln, men det är ju inget autogiromedgivande.

Dheri Dheri skrev:
Vad bra att det ser ut så där nu. För nåt år sedan brukade faktura vara förvalt för mig och jag fick göra ett antal klick på små länkar för att kunna välja att betala direkt.
Har för mig att det varit uppe i riksdagen och debatterats om huruvida faktura ska få vara förvalt eller ej. Har det blivit någon lag som reglerar detta eller är det självsanering?
Jag uppfattar att betala direkt betyder att du får vänta med att betala tills fakturan kommer.

• Gilla
bling
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Men artikeln handlar ju inte om det som du beskriver...

Jag använder själv funktionen som beskrivs i artikeln, men det är ju inget autogiromedgivande.
"Betaltjänstbolaget Klarna får hård kritik i sociala medier.
Kunder menar att de kopplar på ett autogiro mellan kunden och Klarna – i hemlighet.
– Man etablerar en väg in i mitt bankkonto utan att vara jättetydliga med det, säger Anders, 43, som är upprörd."

a.o.f a.o.f skrev:
"Betaltjänstbolaget Klarna får hård kritik i sociala medier.
Kunder menar att de kopplar på ett autogiro mellan kunden och Klarna – i hemlighet.
– Man etablerar en väg in i mitt bankkonto utan att vara jättetydliga med det, säger Anders, 43, som är upprörd."
Det var ju ett citat från en kund. Det är ju en grav missuppfattning från honom och uppenbarligen från dig också.

• Gilla
Elfströmsgardn
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Det var ju ett citat från en kund. Det är ju en grav missuppfattning från honom och uppenbarligen från dig också.
Om du läser artikeln så ser du att det hänt flera.

a.o.f a.o.f skrev:
Om du läser artikeln så ser du att det hänt flera.
Jag läste artikeln och konstaterade att den inte handlar om autogiromedgivanden.
Kanske inte är helt schysst och öppet av Klarna, men det handlar som sagt inte om det du beskriver. Det skulle aldrig kunna ske utan att banken var inblandad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.