41 808 läst · 472 svar
42k läst
472 svar
handla av svenska internet butiker
Jag reagerar lite grann på att det som ni räkna bra med betaltjänsterna, är ju exakt det ni hade fått,, utan att det säljande företaget hade använt sig av en betaltjänst.
Men ni hade då fått en faktura med betalningsreferens direkt vid köp o inte behövt logga in någonstans eller jaga fakturan på annat sätt.
om man inte vill köpa på kredit kan jag inte se någon fördel alls med betaltjänsten för kunden.
För mej som handlar det mesta som företag skulle jag vilja påstå att mitt arbete ökar minst till det dubbla o än vanligare till det fyr eller femdubbla än den arbetstid som det säljande företaget behövt lägga ner på att faktiskt ge mej en faktura direkt.
Detta för att jag måste ju ha alla uppgifter för att kunna göra ett verifikat på köpet.
Det händer ju ganska ofta att en del produkter är restade vilket kan leda till att det blir två eller tre fakturor som kommer via mail o då måste man logga in på betalföretagets sida o söka upp uppgifterna om dom restade varorna o det har nog aldrig hänt att jag fått alla uppgifter utan att jaga dom.
Sen är det ju ganska självklart att alla skall göra vinst på detta, hur skall det gå till?
Det säljande företaget kommer ju knappast att använda sig av betaltjänster om det visar sig vara mycket dyrare än att fakturera själv.
Så vem skall då betala detta
Naturligtvis så kan dom tjäna, på dom som handlar på kredit men jag tror ju inte att detta räcker.
min upplevelse är att det svåraste betalsättet är direkt banköverföring, det misstänker jag beror på att det skulle vara en direkt förlust för mellanhanden om alla använde sig av detta, för då har dom ju ingen del i överförandet av betalningen.
Detta är ju min upplevelse av hur detta fungerar, o jag kan ju ha fel,, men jag har mycket svårt att se vad jag som kund skulle vinna på betaltjänsterna om jag inte vill betala på kredit
Men ni hade då fått en faktura med betalningsreferens direkt vid köp o inte behövt logga in någonstans eller jaga fakturan på annat sätt.
om man inte vill köpa på kredit kan jag inte se någon fördel alls med betaltjänsten för kunden.
För mej som handlar det mesta som företag skulle jag vilja påstå att mitt arbete ökar minst till det dubbla o än vanligare till det fyr eller femdubbla än den arbetstid som det säljande företaget behövt lägga ner på att faktiskt ge mej en faktura direkt.
Detta för att jag måste ju ha alla uppgifter för att kunna göra ett verifikat på köpet.
Det händer ju ganska ofta att en del produkter är restade vilket kan leda till att det blir två eller tre fakturor som kommer via mail o då måste man logga in på betalföretagets sida o söka upp uppgifterna om dom restade varorna o det har nog aldrig hänt att jag fått alla uppgifter utan att jaga dom.
Sen är det ju ganska självklart att alla skall göra vinst på detta, hur skall det gå till?
Det säljande företaget kommer ju knappast att använda sig av betaltjänster om det visar sig vara mycket dyrare än att fakturera själv.
Så vem skall då betala detta
Naturligtvis så kan dom tjäna, på dom som handlar på kredit men jag tror ju inte att detta räcker.
min upplevelse är att det svåraste betalsättet är direkt banköverföring, det misstänker jag beror på att det skulle vara en direkt förlust för mellanhanden om alla använde sig av detta, för då har dom ju ingen del i överförandet av betalningen.
Detta är ju min upplevelse av hur detta fungerar, o jag kan ju ha fel,, men jag har mycket svårt att se vad jag som kund skulle vinna på betaltjänsterna om jag inte vill betala på kredit
Nu var jag ut i snickeriet en stund o kom på en annan sak som jag stött på o tydligen någon annan också.
Det som betalbolagen refererar till som oregistrerade köp.
Skall jag vara på den säkra sidan så måste jag då skapa en sida på säljarens site o logga in dit när jag gör mitt köp
sen för varje faktura jag skall betala så måste jag logga in på betalbolagets sida o om jag har tur hitta en acceptabel
faktura där,
om jag då handlar av 5 olika företag på en månad o dom kanske använder sig av 3 olika betaltjänster.
Jag är kanske dum men...
Skall jag vara på den säkra sidan så måste jag då skapa en sida på säljarens site o logga in dit när jag gör mitt köp
sen för varje faktura jag skall betala så måste jag logga in på betalbolagets sida o om jag har tur hitta en acceptabel
faktura där,
om jag då handlar av 5 olika företag på en månad o dom kanske använder sig av 3 olika betaltjänster.
Jag är kanske dum men...
Undviker alltid Klarna, Svea m.fl. Kan alltid hitta samma vara på någon annan webshop där man kan betala direkt med Swish eller Paypal. Dels behöver man inte registrera sig och dels så är köpet avklarat direkt utan att jag behöver jaga fakturor eller kvitton. För flera år sedan betalade jag från bankkonto via Klarna. Efter några veckor fick jag en betalningspåminnelse från Klarna, ringde dom och deras infantila kundtjänst sa att jag var tvungen att betala fakturan annars skulle den gå till inkasson men att jag om ett par veckor skulle få tillbaka de dubbelbetalda pengarna. Fick naturligtvis inte tillbaka pengarna och det tog lång tid och mycket energi att försöka reda ut problemet. Ser man på Trustpilot så är det många som har råkat ut för liknande saker hos Klarna.
Jag förstår ärligt talat inte problem folk har med Klarna. Jag har betalat säkerligen närmare ett tresiffrigt antal gånger via Klarna och har inte en enda gång stött på minsta problem.
Personligen tycker jag att det fungerar bättre och bättre att handla på nätet. För 10-15 år sedan var det ytterst ovanligt att jag gjorde liknande köp.
(Ja, det var mer ovanligt med nätbutiker då, men även om man ser till hur upplägget såg ut då).
Personligen tycker jag att det fungerar bättre och bättre att handla på nätet. För 10-15 år sedan var det ytterst ovanligt att jag gjorde liknande köp.
(Ja, det var mer ovanligt med nätbutiker då, men även om man ser till hur upplägget såg ut då).
Kör du PayPal oregistrerat? Eller tror du det är säkrare/seriösare än andra betaltjänster?a.o.f skrev:Undviker alltid Klarna, Svea m.fl. Kan alltid hitta samma vara på någon annan webshop där man kan betala direkt med Swish eller Paypal. Dels behöver man inte registrera sig och dels så är köpet avklarat direkt utan att jag behöver jaga fakturor eller kvitton. För flera år sedan betalade jag från bankkonto via Klarna. Efter några veckor fick jag en betalningspåminnelse från Klarna, ringde dom och deras infantila kundtjänst sa att jag var tvungen att betala fakturan annars skulle den gå till inkasson men att jag om ett par veckor skulle få tillbaka de dubbelbetalda pengarna. Fick naturligtvis inte tillbaka pengarna och det tog lång tid och mycket energi att försöka reda ut problemet. Ser man på Trustpilot så är det många som har råkat ut för liknande saker hos Klarna.
För mig och hos de jag handlar funkar Klarna (Nordea) utmärkt, använder direktbetalning från min bank SEB, och pengar dras från mitt konto när jag hämtat paketet eller fått det levererat.
Vad kan vara smidigare än Klarna Checkout och bank ID ??
Skrev Nordea inom parantes, då en jag känner hävdar att Nordea fd Nordbanken fd PK banken är den enda bank man kan lita på, och samtidigt sa att Klarna är skit pest o pina.
Vad kan vara smidigare än Klarna Checkout och bank ID ??
Skrev Nordea inom parantes, då en jag känner hävdar att Nordea fd Nordbanken fd PK banken är den enda bank man kan lita på, och samtidigt sa att Klarna är skit pest o pina.
Det brukar framgå vad man betalar för i specifikationen, ffa. hos Klarna.A aunnr1 skrev:Nu var jag ut i snickeriet en stund o kom på en annan sak som jag stött på o tydligen någon annan också.
faktura där,
Jag är kanske dum men...
Låter som bekymret är att hålla rätt på vilka fakturor man har att betala, än om man hade dom liggandes i räkningskorgen.
Skaffa dom apparna som de olika betaltjänsterna har, då får du avisering via apparna.
Jag har aldrig haft problem med Klarna, det kommer en faktura i mailen och man har två veckor på sig att betala. Sen tycker jag i grund och botten att det skulle kännas bättre att få en faktura från det företag man faktiskt handlar av, men då skulle det högst troligt bli en ny kreditprövning varje gång...man är "känd kund" hos klarna, på gott och ont. Ibland använder jag kortet men då dras pengarna direkt, blir det strul med leveransen, fraktbolaget tabbar sig osv har man sämre förhandlingsläge.
På Paypal så dras pengarna direkt och man får kvitto direkt. Inga fakturor att hålla reda på. Man har också en försäkring om ifall det skulle hända något. Klarna lägger till ett autogiro utan att meddela vilket är helt galet.FredrikR skrev:
Resonerar precis likatensiden skrev:Nej. Jag tar alltid kreditkortet då det dels ger mig en trygghet i själva köpet och dels ger mig bonus på detsamma. Jag har aldrig upplevt att det strulat. Någon gång har hela köpet skitit sig med företaget och då har kreditkortsföretaget i fråga återbetalat mig utan krusiduller.
De jag känner som "vill betala först när de fått varan" stökar dock med klarna och svea-fakturor som skall hittas och betalas i tid. Jag förstår dock inte detta eftersom jag ser det som att jag har precis samma trygghet via kreditkortsföretaget.