E
Hej

Ska montera handfat inom kort, men hur ska jag tänka med placeringen?
Centrerat gentemot avloppet i golvet eller centrerat gentemot vattenrören? Eller finns bara ett alternativ, vilket i så fall?

Skulle nog föredra att centrera dessa gentemot vattenrören, främst för att få lite bättre plats på vänster sida samt att jag kan fästa konsolen till tvättstället i en regel på vänstra sidan.

Se bild nedan:
En ofärdig vägg med röruttag och tejp över ett rörnedstigningsrör på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glömde mäta men gissar på att avloppet är ca 15cm till vänster om vattenrören (cc).

mvh

E erkka skrev:
Hej

Ska montera handfat inom kort, men hur ska jag tänka med placeringen?
Centrerat gentemot avloppet i golvet eller centrerat gentemot vattenrören? Eller finns bara ett alternativ, vilket i så fall?

Skulle nog föredra att centrera dessa gentemot vattenrören, främst för att få lite bättre plats på vänster sida samt att jag kan fästa konsolen till tvättstället i en regel på vänstra sidan.

Se bild nedan:
[bild]

Glömde mäta men gissar på att avloppet är ca 15cm till vänster om vattenrören (cc).

mvh
Centrera du över rören, så får du bra plats med vattenlåset sen. Brukar bli bra med 90 grader horisontellt där, sen svag böj ner mot avloppet.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
E
X xLnT skrev:
Centrera du över rören, så får du bra plats med vattenlåset sen. Brukar bli bra med 90 grader horisontellt där, sen svag böj ner mot avloppet.
Ok! När du skrev "sen svag böj ner mot avloppet", tänkte du då att man använder "böjlig" slang till avloppet från vattenlåset?

E erkka skrev:
Ok! När du skrev "sen svag böj ner mot avloppet", tänkte du då att man använder "böjlig" slang till avloppet från vattenlåset?
Precis, ska ni ha fasta rör så får man lösa det.
Ska ni ha synliga rör?

A
E erkka skrev:
Vattenlåset burkar ju hänga rakt ner från handfatet och sedan så är det ett rör med 90 böj ner till golvet, kapa den korta delen på röret så det passar mot hålet i golvet. Ibland behöver man vrida vattenlåset lite också för att det skall passa.

mnils skrev:
Vattenlåset burkar ju hänga rakt ner från handfatet och sedan så är det ett rör med 90 böj ner till golvet, kapa den korta delen på röret så det passar mot hålet i golvet. Ibland behöver man vrida vattenlåset lite också för att det skall passa.
Det brukar vara teleskopiskt, jag brukar dra det mot väggen och vinkla det 90gr horisontellt och sen en svag 90gr böj mot avloppet. Då ligger det längs med väggen i sin helhet.

E
X xLnT skrev:
Precis, ska ni ha fasta rör så får man lösa det.
Ska ni ha synliga rör?
Det är väl kanske inte hela världen att byta, har köpt fasta men inget måste.

Jo rören kommer vara synliga inget skåp under tvättstället

E
mnils skrev:
Jo det går säkert att lösa, ska måtta lite innan jag skruvar upp för att se,
dock vet jag inte om det ser kackigt ut när det är offset

E erkka skrev:
Det är väl kanske inte hela världen att byta, har köpt fasta men inget måste.

Jo rören kommer vara synliga inget skåp under tvättstället
Ok, ska det vara synligt hade jag centrerat över avloppet istället, om vattenanslutningarna döljs av kommoden.

E
X xLnT skrev:
Ok, ska det vara synligt hade jag centrerat över avloppet istället, om vattenanslutningarna döljs av kommoden.
Tyvärr kommer allt under synas mer el mindre, är bara ett handfat o inget mer under

BirgitS
Eftersom avloppsröret syns mycket mer än vattenrören så blir det ju snyggare om avloppsröret är centrerat och sen får man ju prioritera om man väljer något praktiskt eller något estetiskt.

Enligt branschreglerna är det väl nödvändigt att sätta fast t.ex. konsolerna i en regel, kortling, betong eller konstruktionsplywood/OSB och inte bara i gips.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom avloppsröret syns mycket mer än vattenrören så blir det ju snyggare om avloppsröret är centrerat och sen får man ju prioritera om man väljer något praktiskt eller något estetiskt.

Enligt branschreglerna är det väl nödvändigt att sätta fast t.ex. konsolerna i en regel, kortling, betong eller konstruktionsplywood/OSB och inte bara i gips.
Jo det är ju just detta som jag velat emellan, snyggast/fulast, mest praktiskt/opraktiskt. Sen ville jag kolla om det fanns något alternativ som går att förkasta pga någon detalj som jag förbisett… nu är detta i ett fritidshus så det där med branschregler kommer nog inte uppfyllas till 100%, samtidigt har jag heller inte koll på vart alla kortlingar går så det kanske är ett icke problem.
Ska åka dit i helgen o kolla hur det ser ut på plats, kanske det klarnar.

BirgitS
Som jag ser det är det ju väldigt viktigt att handfatet inte lossnar från väggen när någon stödjer sig på det eller tom. nästan sitter på det. Dels förstör det väggen och dels riskerar ju vattenrören att skadas så att det sprutar ut vatten.

Jag tror du kan bestämma dig mycket bättre när du är på plats och kan avgöra hur viktigt utrymmet till vänster är resp. hur mycket man kommer att se att handfatet sitter snett i förhållande till avloppsröret (man ser sånt mindre i små rum).

• Gilla
ådal
  • Laddar…
E
Kanske göra ett ”fejkhandfat” (kartong och tejp duger bra) med rätt storlek? Då kan du lätt flytta runt och prova för att se hur mycket det skymmer när man rör sig normalt i rummet.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
E
E Emil.P skrev:
Kanske göra ett ”fejkhandfat” (kartong och tejp duger bra) med rätt storlek? Då kan du lätt flytta runt och prova för att se hur mycket det skymmer när man rör sig normalt i rummet.
smart, bra ide!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.