Hej,
Ska isolera invändigt i äldre timmerhus i snedtak och väggar i ganska stor yta. Tjocklek 145 i tak och 45 i vägg.
Jag har gjort klart luftspalt, regling och el så nästa steg är att börja isolera.

Jag hade tänkt att sätta isoleringen och sedan direkt sätta panelen (14*120 slätspont) för att hålla den på plats.

Har nu börjat fundera på något som kan hålla isoleringen på plats, framför allt vad gäller taket, innan jag sätter panelen. Detta för att jag vill göra all isolering i ett svep då det blir mycket skärande, eftersom det inte är standardmått någonstans i huset eller iallafall inte mellan takstolarna. För att inte behöva sätta panelen i ett isolerdamm vill jag alltså täcka in den innan uppsättning av panel.
Jag ska inte änvända plast. Och tänker inte lägga allt för mycket pengar på en dyr superduk. Att spänna murarsnöre tänker jag inte tar bort dammproblemet men skulle räcka för att hålla ison uppe.
Har ni några smarta förslag?
 
Många använder spikar för att hålla isoleringen på plats. Inte spika genom då utan från sidan så att spikarna håller isoleringen på plats.
 
J Johan456 skrev:
Många använder spikar för att hålla isoleringen på plats. Inte spika genom då utan från sidan så att spikarna håller isoleringen på plats.
Jag har även använt häftpistol med hyfsat resultat, men inte till så tjocka skivor.
 
Häfta fast vindduk över? Jag använde mig av remsor med byggplast 1-2dm breda som jag häftade fast så isoleringen hölls fast
 
Här är ett supersmart system
Vet ej om det finns i Sverige
Jag bor i Frankrike
 
  • Gilla
Jhlmj
  • Laddar…
Tack för svar.

Jag är ute efter något som täcker helt.

Det franska systemet verkar smart och dyrt
 
Jag sätter pappspik i reglarna, drar ståltråd tvärsöver (som en sicksak som) och sen spikar jag ner pappspiken så sitter det.
 
  • Gilla
Diana H och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag sätter pappspik i reglarna, drar ståltråd tvärsöver (som en sicksak som) och sen spikar jag ner pappspiken så sitter det.
Tack för tips!
Hade dock gärn velat klä in det på något sätt.
Vilken typ av duk hade ni använt? Fler idéer och uppslag mottages tacksamt
 
Men har du inte tänkt sätta ett lufttätt skikt (ångbroms) i alla fall? Med funktion att vara just lufttätt även om det även löser ditt andra problem.
 
Vindduk är är billigt bra!
 
Hej och tack för svar,

Jag hade inte tänkt mig ett lufttätt skikt pga att det är ett gammalt hus. Hade tänkt hålla isoleringen med panelen men vill gärna få undan den i ett arbetsmoment.

Vilken typ av vindduk ska man välja då? Finns så mycket olika produkter att välja ju
 
  • Gilla
Subbahenkes
  • Laddar…
Spelar ingen roll då alla är likvärdiga och ditt huvudmål är att hålla isoleringen på plats
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Spelar ingen roll då alla är likvärdiga och ditt huvudmål är att hålla isoleringen på plats
Tack för relevant svar, det är ju att få undan isoleringen som är poängen ( utan att göra något som ger mig problem framöver)

En bekant tyckte att jag skulle sätta en ångbroms istället för vindduk. Vad blir funktionsskillnaden? Bättre eller sämre?
 
Bättre. Du vill inte ha upp fuktig luft i isoleringen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.