Tjenare. har en Calmar V33 som jag får massa tråkiga hakningar i nu >:( .
Oftast så brinner det jädra bra längst in i pannan. Men ute vid luckan brinner det sämre som som följd på det så blir det ett glapp mellan veden och keramiken längst in och då brinner det knappt. Jag har torr björkved.
Kollade idag vid eldning. När det är bra fart i elden så ser man fina lågor ur keramikhålet längst in men det närmast synglaset är det knappt nått i.
Är det nån som har nån ide på vad det kan vara och vad man kan göra åt det.
kan det vara hålen för sekundärluften som är igensatta eller är det ingen risk för sånt ??? Måste få till detta innan vintern kommer på allvar.
 
Jag skulle prova att öka primerluften litet så luften räcker till större och jämnare brasa ovanpå keramiken :-/.
gaia
 
Dem00niX skrev:
Tjenare. har en Calmar V33 som jag får massa tråkiga hakningar i nu  >:( .
Oftast så brinner det jädra bra längst in i pannan. Men ute vid luckan brinner det sämre som som följd på det så blir det ett glapp mellan veden och keramiken längst in och då brinner det knappt. Jag har torr björkved.
Kollade idag vid eldning. När det är bra fart i elden så ser man fina lågor ur keramikhålet längst in men det närmast synglaset är det knappt nått i.
Är det nån som har nån ide på vad det kan vara och vad man kan göra åt det.
kan det vara hålen för sekundärluften som är igensatta eller är det ingen risk för sånt ???  Måste få till detta innan vintern kommer på allvar.
Jag har också reflekterat över detta. Mycket beror på hur veden är (fukt, storlek mm)
Jag försöker placera veden så att dom ”tjocka” ändorna på veden kommer inåt så att det om möjligt blir mera kompakt innerst i pannan.
Jag har märkt stor skillnad i förbränningsresultatet beroende på hur väl travat ilägget blir och hur mycket glöd det är under ilägget (får inte vara för mycket eller för lite glöd)
Jag laborerade mycket med spjällen i början men nu har jag slutat bry mig och kör på de rekommenderade värdena som tycks fungera bäst.(jag har funderat på att konvertera till lamdasondreglering men vet inte om jag orkar just nu)
Ha inte spjällen för mycket öppna, vid rekommenderade värden kan det ibland tyckas att pannan går fett men i det stora hela tycker jag att förbränningen blir hetast om man inte öppnar spjällen för mycket (speciellt inte sekundären).
Det är inte heller bra att hela tiden glänta på luckan för då stör man förbränningen.

Jag har också märkt att det brinner hetare ur det inre hålet i keramiken. Det märks inte minst på ”brännmärket” på den undre keramiken.

Mitt siktglas sotar igen efter att jag lagt i ilägget efter tändbrasan, men det är alltid "gråvitt" när pannan brunnit färdigt.
Askan runt undre keramiken är också vit efter en lyckad eldning.
Jag har märkt att den hålade plåten (där sekluften kommer) har blivit lite deformerad av hettan, Jag hoppas att det inte gör något. Har ni liknande erfarenheter?

 
Jag hade lite så i början på min innova. Jag gasade lite mer "Primärluft"
Då blev det bra.Hakar sig aldrig.
 
Hej.För vad det är värt i orlanpannan kan du slänga i vad som helst runt fyrkantigt
spelar ingen roll kan alldrig hänga sig kvadradiskt brännutrymme.
Alltid något.
Hälsn, samot1
 
Dem00niX skrev:
Tjenare. har en Calmar V33 som jag får massa tråkiga hakningar i nu  >:( .
Oftast så brinner det jädra bra längst in i pannan. Men ute vid luckan brinner det sämre som som följd på det så blir det ett glapp mellan veden och keramiken längst in och då brinner det knappt. Jag har torr björkved.
Kollade idag vid eldning. När det är bra fart i elden så ser man fina lågor ur keramikhålet längst in men det närmast synglaset är det knappt nått i.
Är det nån som har nån ide på vad det kan vara och vad man kan göra åt det.
kan det vara hålen för sekundärluften som är igensatta eller är det ingen risk för sånt ???  Måste få till detta innan vintern kommer på allvar.

Blir lika hos mig också :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.