Nybörjarfråga:
Jag har köpt grundfärg och fasadfärg till en obehandlad fjällpanel.
Jag ska själv grundmåla panelen enligt min hantverkare.

Min fråga: måste man grundmåla även baksidan av fjällpanelen?
 
Hej. Välkommen.
Jag skulle inte måla insidan.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
D
En allmän tumregel är att trä som målas på båda sidorna riskerar att ruttna.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Kände på mig att jag visste svaret men hantverkaren kan verkligen prata.. och är inte supertydlig alltid.
 
Jag har börjat grundmåla nu. Hur nogrannt ska det vara? Jag kommer ju köra 2 strykningar fasadfärg sen. Se bifogad bild. Den omålade träbiten är bara underlag.

Vita träbrädor, horisontell, slitage, mellanrum, genomskinlig svart yta nedanför, närbild, strukturtextur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålade träplankor med mellanrum där vatten och del av båt syns nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita träplankor på grå bakgrund, delvis våta, textur synlig, närbild, diagonalt perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du inser att det är baksidan du målat nu va?
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
D
Om det där är insidan så grunda utsidan också då. Du behöver inte vara så rädd för att det blir fuktinstängning med grundfärg på båda sidorna, de problemen kommer främst om man gör samma med slutstrykningsfärger (de som täcker, gärna plastbaserade).
 
D datja skrev:
Om det där är insidan så grunda utsidan också då. Du behöver inte vara så rädd för att det blir fuktinstängning med grundfärg på båda sidorna, de problemen kommer främst om man gör samma med slutstrykningsfärger (de som täcker, gärna plastbaserade).
F falkn skrev:
Du inser att det är baksidan du målat nu va?
Vilken id*ot jag är. Blir så trött på mig själv..
Jag hade hunnit måla 16 paneler. Tack vare dig så undveks ett ännu större misstag.
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 4 till
  • Laddar…
K Kleizarn skrev:
Vilken id*ot jag är. Blir så trött på mig själv..
Jag hade hunnit måla 16 paneler. Tack vare dig så undveks ett ännu större misstag.
Ingen fara på taket ännu. Vänd på dem och kör på bara 🙂
 
Nissens
K Kleizarn skrev:
Vilken id*ot jag är. Blir så trött på mig själv..
Jag hade hunnit måla 16 paneler. Tack vare dig så undveks ett ännu större misstag.
När du målar framsidan så se till att du täcker allt trä, det du gjorde på baksidan ser inte så välgjort ut, man ser ju omålat trä på många ställen…
 
Nissens Nissens skrev:
När du målar framsidan så se till att du täcker allt trä, det du gjorde på baksidan ser inte så välgjort ut, man ser ju omålat trä på många ställen…
Ah, hur noga ska det vara att täcka allt trä?
 
Tack för all hjälp! Projektet nästan klart. Är jättenöjd med resultatet hittills.

Terrass under konstruktion, verktyg och material utspridda, person arbetar, kvällsljus, växtlighet, avslappnad atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Nissens
K Kleizarn skrev:
Ah, hur noga ska det vara att täcka allt trä?
Det är noga om du vill skydda träet från att ruttna. Kommer det in fukt i träet blir det dåligt med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.