Hej,
hade ställt in mig på att köpa en WD 5.600 för 2200 kr men Swedol har 25% kampanj på Kärcher snart och då får man en WD 7.700 för ca 2400 kr.

Vilken är egentligen bäst? De verkar ha väldigt lika prestanda.

WD 7.700 verkar vara lättare att ställa undan och förflytta (lägre tyngdpunkt).

Vilken skulle ni ta och varför?

Jag hade gärna skaffat en blå Bosch typ GAS 15L att ha till den planerade sänksågen GKT 55 CE men deras dammsugare verkar inte vara tänkta som vanlig dammsugare.
 
Jag är väldigt nöjd med min WD 5.600 och hade nog inte valt en 7.700. Formatet passar mig bra och den suger riktigt bra!

Köpte min på hornbach med lägsta-pris-garanti. Tips!
 
Redigerat:
Här är ett test av båda. http://www.vibilagare.se/test/produkt/test-12-grovdammsugare-2012-37334
Där står: Samma motor som WD 5.600 men i ett annat hölje som är mer platskrävande.

Jag har inte kollat på 7700 men är nöjd med min 5600:a. Suger bra och känns gedigen.

Jag köpte också min på Hornbach med lägsta-pris-garanti. Skrev ut och tog med sidan från tretti.se, där den idag kostar 2174:-, och fick den för nåt över 1800:- (har jag för mig)
Om Hornbach har 7700 och du har med Swedols erbjudande så gäller ju det samma för den. Om du nu har ett Hornbach i närheten.
 
Tack för tipset om Hornbach. Närmsta Hornbach ligger 10 mil härifrån men i och med att de matchar även e-handelsföretag så finns det pengar att spara in.
 
Ja jag har använt den garantin några gånger här i Göteborg och det har aldrig varit några problem.
Bauhaus däremot gäller ju bara fysiska butiker inom 10 mils radie.
 
Jag har en WD 5600 som fungerar bra. Enda som jag irriterar mig på är att den inte har inrullning av sladden.
 
Jag har också en 5.600 och är mycket nöjd. I stort sett alla bra tillbehör ingår. Den välter inte lätt om det är tyngdpunkten du är fundersam till.
 
ZipLock skrev:
Jag har en WD 5600 som fungerar bra. Enda som jag irriterar mig på är att den inte har inrullning av sladden.
+1 på den!
 
Akahigi
Hej!

Har en GAS 1200, varför tänker du att de inte är tänkta som dammsugare? Jag använder den som dammsugare. Skulle aldrig byta min blå bosch mot en karcher...

Rubart har dem.
 
Akahigi skrev:
Hej!

Har en GAS 1200, varför tänker du att de inte är tänkta som dammsugare? Jag använder den som dammsugare. Skulle aldrig byta min blå bosch mot en karcher...

Rubart har dem.
Det följer ju inte med vanliga sugmunstycken och stång till dem? Eller har jag förstått fel.
Edit: Jag har förstått fel.


ÄR GAS25 en bra modell?
 
Redigerat:
Akahigi
Drosen skrev:
Det följer ju inte med vanliga sugmunstycken och stång till dem? Eller har jag förstått fel.
Edit: Jag har förstått fel.


ÄR GAS25 en bra modell?
Min gas1200 är lillebror till 25. Är nöjd med min, bra byggd.

Man kan köpa med munstycke och stång om man vill, det är ett tillbehör. Rubart säljer alla tillbehör tror jag.
 
Munstycken och stång verkar ju trots allt följa med, men vill man ha den kopplad till sina Boschmaskiner verkar man behöva köpa till 19 mm slang och eventuella adaptrar och då börjar priset dra iväg.
 
Akahigi
Drosen skrev:
Munstycken och stång verkar ju trots allt följa med, men vill man ha den kopplad till sina Boschmaskiner verkar man behöva köpa till 19 mm slang och eventuella adaptrar och då börjar priset dra iväg.
Men jag kopplar min rakt på min sticksåg t.ex, också en blå bosch. ?

Med den vanliga slangen... Sitter en gummikon sist på den som passar rakt på verktygen.

Man kan säkert köpa mindre slangar för smidighetens skull men min funkar rakt på. Slangen är grym, enligt min uppfattning. Säkert bättre med de där små men det funkar med den vanliga.
 
Har du inte bråttom så kolla:

http://www.icakuriren.se/auktioner/2013/Icakuriren-Auktion-nr-15/

köpte min WD 5.600 MP på HusoHems auktion för 1450 kr, klart prisvärt men jag kan ju inte garantera att priset blir lika bra på IcaKuriren. I övrigt är 5.600 en höjdardammsugare. Suger löjligt bra och påsarna r rimligt prissatta. För spånsugning hade jag nog köpt en cyklon att sätta före.

/Anders
 
Jag tror du har helt rätt. Enligt denna guide så behöver man inget extra för en GST 140 CE sticksåg (då adaptern dustex 2 605 510 301 medföljer sågen) eller sänksågen GKT 55 CE (passar rakt av).

http://www.bosch-professional.com/s...-system/se/sv/download/product_and_system.pdf


Då förstår jag inte vitsen med en 19 mm slang, den kanske bara är smidigare att jobba med om man använder grejerna ofta (professionellt).

Jag gillar ju blå Bosch och det vore smutt med en dammsugare som passar mina verktyg. Beställer man dammsugaren GAS 25 från Tyskland så landar den på 2600 kr + frakt där jag kan dra av frakten eftersom jag ändå ska beställa mer saker på en gång.

Tack för tips och hjälp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.