Hej,
Jag är ägare av en äldre villa med en del renoveringsbehov sedan två år. Till sommaren ska fasaden bytas så nu ska det skaffas släp.

Jag har bestämt mig för ett Fogelsta FS1425 obromsat med 750 kg totalvikt. Det har ett fördelaktigt pris och prestanda. Till släpet kan man välja antingen 50 cm eller 80 cm höga grindar (lövhäck). Jag har svårt att bestämma mig och vill höra forumets erfarenheter.

50 cm verkar ha fördelen att man når i släpet runt om utan att öppna. Vet någon om det är samma kraftiga konstruktion som ett på 80 cm?

80 cm har jag nog egentligen inte behov av. Fördelen är att det finns hemma för omgående leverans. Kostar ca 1000kr mer än 50 cm vilket jag kan leva med.

Vad är era erfarenheter?
 
Jag har bara erfarenhet av de höga grindarna men skulle aldrig valt bort de då det är oerhört praktiskt. Känner inte till just Fogelsta, men gissningsvis är det väl samma konstruktion på lövhäckarna, varför skulle de skifta? Att nå i släpet kanske har en fördel, å andra sidan kan du ju öppna både fram och bak och med bara aningens planering när man lastar så är det inga problem alls när man lossar, som jag har upplevt det.
 
Med de höga och ett par takbågar (köpta eller hemsnickrade), och en press på 4x6m så får du ett snikkapell som kan ligga kvar och du kan gå hjälpligt i släpen.
 
...köp så höga grindar att du kan luta plankor framåt och över bilen, annars går det knappt att köra virke på ett så litet släp.
 
Tack! Luta plankor var en bra synpunkt!
Jag har beställt med det höga. Ska bli skönt med eget släp och kommer att kännas praktiskt att kunna lasta släpet efterhand som skräp produceras hemma och sedan bara köra iväg.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Höga alla ggr
 
Om du får fatt i ett gammalt finmaskigt fotbollsnät eller lastnät så underlättar det att transportera löv, ris och annan lös bråte också.
 
Hämtad idag och premiärlass till tippen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
krzysgro och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.