Nej, ”- Rent juridiskt har du rätt att sätta upp staketet direkt intill grannens tomtgräns”
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, ”- Rent juridiskt har du rätt att sätta upp staketet direkt intill grannens tomtgräns”
Precis... INTILL... inte i...
 
  • Gilla
Olausson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det där på/i tomtgränsen är ett missförstånd. Gränsen har igen bredd så inget kan stå på eller i den. Antingen är staketet på ena fastigheten eller på den andra. Naturligtvis kan det vingla fram och tillbaka över gränsen och därmed vara till del placerat på båda fastigheterna.

Grannen får inte bygga staket på TS fastighet.
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Jag börjar förstå varför dina grannar inte vill kommunicera med dig längre.

Först lägger du grus och annat (vad?) på deras sida gränsen. Även om du nu säger att det är borta så är det grus kvar på deras sida på bilden. Ingen stor sak, men när grannen sätter upp ett nät i tomtgräns (förmodligen för att få dig att fatta var gränsen går och att du ska hålla dig på din sida) så gissar jag att du var rätt tydlig med att de gjort fel då de satt nätet på din sida. Om jag fortsätter att gissa, så gissar jag att de menade att nätet satt i gränsen och att du menade att de hade fel och att du skulle bevisa det med utmärkning av gränsen.

Nu när det visat sig att du hade fel om gränsen och att det faktiskt var du som började att inkräkta på deras tomt, så är det kanske läge att vara lite självkritisk och fundera på vad som är mest konstruktivt att göra.
 
  • Gilla
-MH- och 17 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag börjar förstå varför dina grannar inte vill kommunicera med dig längre.

Först lägger du grus och annat (vad?) på deras sida gränsen. Även om du nu säger att det är borta så är det grus kvar på deras sida på bilden. Ingen stor sak, men när grannen sätter upp ett nät i tomtgräns (förmodligen för att få dig att fatta var gränsen går och att du ska hålla dig på din sida) så gissar jag att du var rätt tydlig med att de gjort fel då de satt nätet på din sida. Om jag fortsätter att gissa, så gissar jag att de menade att nätet satt i gränsen och att du menade att de hade fel och att du skulle bevisa det med utmärkning av gränsen.

Nu när det visat sig att du hade fel om gränsen och att det faktiskt var du som började att inkräkta på deras tomt, så är det kanske läge att vara lite självkritisk och fundera på vad som är mest konstruktivt att göra.
Jag tror att du borde läsa lite tydligare mitt första inlägg där det klart och tydligt står att gränsen INTE var utmätt och att pga det råkade vi går över gränsen samt att de ville sätta ut ett staket innan gränsen var utmätt... Vi fick den utmätt igår och vi fick betala eftersom de vägrade... men nu vet vi var tomtgränsen går o allt är flyttat... Jag har inte sagt ett ljud till dem varken innan eller efter utmätningen om att armeringsjärnen står på vår sida... Jag tar diskussionen HÄR istället för att skapa mer dålig grannsämja...
Det är dessutom inte jag som har varit sur och bitter och gått över och skällt på dem som de gjort på mig. De har till och med varit sura för att jag inte frågade dem om var jag ställde mitt hus för SJU!! år sedan... trots att ALLA alltid får en grannehöran av bygglov - de kunde ju ha protesterat då. De har oxå trakasserat en annan granne tusen gånger värre. Övriga grannar har jag inga problem med och många av dem är mina nära vänner. :)

O jag vet inte var du menar att jag skulle ha fel... för jag hade rätt i att tomtgränsen inte var utmätt o att jag ville att gränsen skulle vara utmätt innan de börjar sätta upp ett staket... men nu är den ju utmätt...
 
Redigerat:
Hep Hep skrev:
Jag börjar förstå varför dina grannar inte vill kommunicera med dig längre.

Först lägger du grus och annat (vad?) på deras sida gränsen. Även om du nu säger att det är borta så är det grus kvar på deras sida på bilden. Ingen stor sak, men när grannen sätter upp ett nät i tomtgräns (förmodligen för att få dig att fatta var gränsen går och att du ska hålla dig på din sida) så gissar jag att du var rätt tydlig med att de gjort fel då de satt nätet på din sida. Om jag fortsätter att gissa, så gissar jag att de menade att nätet satt i gränsen och att du menade att de hade fel och att du skulle bevisa det med utmärkning av gränsen.

Nu när det visat sig att du hade fel om gränsen och att det faktiskt var du som började att inkräkta på deras tomt, så är det kanske läge att vara lite självkritisk och fundera på vad som är mest konstruktivt att göra.
En sak till... våra grannar på andra sidan vår tomt... har lagt BETYDLIGT mer grus över vår tomtgräns än vad vi råkat göra... och dessutom har de fällt träd in på vår tomt utan att fråga om lov och dessutom tagit ner ett litet träd som stod på vår tomt och det ligger fortfarande en massa grenar på vår sida av tomtgränsen som är deras... men har jag gått och skällt på dem... Nej det har jag inte... Jag tänkte att jag ska be om en gemensam arbetsdag lite längre fram när det finns tid...
 
Lika bra att ignorera grannarna och njuta av livet. Ni har knappast någon chans att via kommunen få grannen att flytta nätet :(
 
  • Gilla
12m och 1 till
  • Laddar…
Det bästa förslaget tycker jag du redan fått, dvs sätt upp ett eget staket så slipper du oroa dig (eller ens se) för grannens taffliga försök till staket. Med en liten knodd hemma så kommer det vara guld värt redan till nästa sommar. Köper du färdiga staketsektioner går det snabbt att få till.
 
D Dublin skrev:
Det bästa förslaget tycker jag du redan fått, dvs sätt upp ett eget staket så slipper du oroa dig (eller ens se) för grannens taffliga försök till staket. Med en liten knodd hemma så kommer det vara guld värt redan till nästa sommar. Köper du färdiga staketsektioner går det snabbt att få till.
Tack.. jag tar det till mig men problemet är tyvärr att det inte får plats då vår väg går precis vid tomtgränsen... Men det har lugnat ner sig lite med våra grannar nu efter vi fick gränsen utmätt så jag hoppas att min sambo kanske kan föra ett samtal med dem om att de kan ställa staketet lite längre in mot granarna i bilden ca 50cm eller så (som är just precis vid vår parkering). Det är kanske 2-3 m det handlar om... övriga sträcka på ca 150m bryr vi oss inte riktigt om. Annars får vi bara leva med det som det är men jag tänkte att det var värt att fråga här. :)
 
  • Gilla
BennybJorklof
  • Laddar…
Wikih Wikih skrev:
Jag tror att du borde läsa lite tydligare mitt första inlägg där det klart och tydligt står att gränsen INTE var utmätt och att pga det råkade vi går över gränsen samt att de ville sätta ut ett staket innan gränsen var utmätt... Vi fick den utmätt igår och vi fick betala eftersom de vägrade... men nu vet vi var tomtgränsen går o allt är flyttat... Jag har inte sagt ett ljud till dem varken innan eller efter utmätningen om att armeringsjärnen står på vår sida... Jag tar diskussionen HÄR istället för att skapa mer dålig grannsämja...
Det är dessutom inte jag som har varit sur och bitter och gått över och skällt på dem som de gjort på mig. De har till och med varit sura för att jag inte frågade dem om var jag ställde mitt hus för SJU!! år sedan... trots att ALLA alltid får en grannehöran av bygglov - de kunde ju ha protesterat då. De har oxå trakasserat en annan granne tusen gånger värre. Övriga grannar har jag inga problem med och många av dem är mina nära vänner. :)

O jag vet inte var du menar att jag skulle ha fel... för jag hade rätt i att tomtgränsen inte var utmätt o att jag ville att gränsen skulle vara utmätt innan de börjar sätta upp ett staket... men nu är den ju utmätt...
Fast jag har läst. I fredags skrev du att det var på er mark. Efter det fick ni gränsen utmärkt och det var inte som du påstod. Nätet sitter på gränsen.

Jag skiter i både er gräns och ert nät. Det jag menade var att du kanske ska ta några djupa andetag innan du agerar, men efter din reaktion här och nu inser jag att det nog är att hoppas på för mycket.
 
  • Gilla
Incitament
  • Laddar…
F
Wikih Wikih skrev:
Var står det?? För det enda jag hittar är att man inte får ställa det i tomtgränsen då den också tillhör oss... dvs 50% av tomtgränsen är vår, alltså kan de inte ställa ngt där utan vårt medgivande.
äger du 50% av gränsen? Det är liksom inte möjligt. Gränsen är en absolut linje mellan två absoluta punkter. Linjen har ingen tjocklek, du äger på ena sidan och grannen på andra. Grannens staket skall stå på grannens sida, om än bara med delar av en millimeter om man skall vara anal.

Jag tycker du krånglar till det lite för dig i onödan faktiskt. Det är inte de sista millimetrarna du stör dig på, det som stör dig är att grannen är en idiot. Och det är antagligen samma sak som stör grannen med.

Jag kan hålla med om att det inte är skitroligt att ha ett staket i form av rostiga vassa armeringsmattor. Jag vill skriva att jag hade sparkat ner dom så ofta jag fått chansen men det kan jag inte göra för då anmäler nån mitt inlägg och så blir det raderat då jag skulle ha uppmanat till skadegörelse,
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 4 till
  • Laddar…
[QUOTE="Wikih, post: Annars får vi bara leva med det som det är men jag tänkte att det var värt att fråga här. :)[/QUOTE]
Hej!
Jag är ny här.
Ville bara säga att har läst det mesta som var skriven här. Du verkar ha tålamod o inte vill ställa problem för de andra.
Jag/ vi har en jobbig granne också. Hela familjen är kriminella, bråkmakare o tjuvar, tack vare staten som ger dem barnbidrag för att uppfostra mera kriminella. Polisen är här hos de varige vecka/ var annan vecka. Hur många gånger ringer man hit o dit det spelar ingen roll ty polisen är inte längre en sådan polis att försvara ärliga medborgare, utan staten o politiker har gjort så att enligt lagen, de kriminella får göra va de vill.
Det här är just början, det kommer bli mycket värre om folk inte stoppar såna kriminella, maffia och falska politiker på sina platser.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
Ett mynt har två sidor och jag kan inte läsa att ts granne är kriminell, var har du läst det?
Här bestod problemet av en otydlig fastighetsgräns som nu är fastställd.
Sedan återstår ett staket där ts anser att utförandet skapar problem.
För att själv kunna bestämma utförande av staket blir det ett eget projekt. Problemet ts har är sin bilparkering, men det är också ts ansvar att lösa på sin egen fastighet om inte grannen vill hjälpa till med utrymme på sin fastighet ellet förändra staketet
Sedan kan man tycka både det ena ch andra men vi som skriver ger råd/förslag utifrån vad ts skriver och vad ts kan kräva av grannen. Så det gäller att försöka se det objektivt.;)
 
  • Gilla
Snaskit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Handlar de här tråden egentligen om att grannen inte gillar att TS parkering har expanderat och gått över hans tomtgräns vilket har resulterat i att han har skällt ut TS för detta? Sen har det eskalerat?
 
  • Gilla
Snaskit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Handlar de här tråden egentligen om att grannen inte gillar att TS parkering har expanderat och gått över hans tomtgräns vilket har resulterat i att han har skällt ut TS för detta? Sen har det eskalerat?
Kanske eller kanske inte, vi har bara hört en version. Så vi får utgå från gränsfrågan och grannens staket, samt hur ts kan lösa problemet om grannen inte vill bidra till en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.