Staket eller liknande är bygglovsbefriade under en viss höjd tyvärr…
 
  • Gilla
BennybJorklof
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Staket eller liknande är bygglovsbefriade under en viss höjd tyvärr…
Javisst... men inte i tomtgränsen utan på deras sida av tomtgränsen...
 
Om grannen har träd (för nära tomtgräns) med grenar som växer in på den andres tomt så har man väl all rätt i världen att klippa av de.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om grannen har träd (för nära tomtgräns) med grenar som växer in på den andres tomt så har man väl all rätt i världen att klippa av de.
Nej det har man faktiskt inte. Grannen ska alltid få möjlighet att rätta till det först. Och vad jag förstod på bygglov så är det dem man vänder sig till först, om grannen inte vill klippa ner dem. Man tar i varje fall inte saken i egna händer.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Wikih Wikih skrev:
Nej det har man faktiskt inte. Grannen ska alltid få möjlighet att rätta till det först. Och vad jag förstod på bygglov så är det dem man vänder sig till först, om grannen inte vill klippa ner dem. Man tar i varje fall inte saken i egna händer.
Du har delvis fel.
Grannen ska få en chans att ansa träd, buskar själv först.
Men om grannen inte vill göra det så har man själv rätt att klippa av vid tomtgräns.
Tror tom det har avhandlats här på forumet tidigare.
Definitivt inget man vänder sig till ett bygglovskontor om.

Finns åtskilliga exempel på sådana här tvister.

https://www.familjensjurist.se/frag...nar-tranger-in-pa-den-ena-grannens-fastighet/
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du har fel.
Tror tom det har avhandlats här på forumet tidigare.
Definitivt inget man vänder sig till ett bygglovskontor om.

Finns åtskilliga exempel på sådana här tvister.

[länk]
Jag har inte fel... till och med i det du skickade står det att man själv har rätt att ta bort först. Dessutom står det i JB kap 3 paragraf 2 OM det medför OLÄGENHET för grannen får han ta bort det... Men att ha tre grangrenar som sticker över gränsen från två träd på två skogstomter kan omöjligt ses som en olägenhet för grannen...
 
Tillhör granarna grannens tomt eller er ?
 
Det där stämmer. Kommunen har ett träd utanför oss där stammen börjar kanske 5 cm utanför våran tomt, vilket resulterar att halva trädkronan är över våran tomt. De vägrar ta ned det och eftersom det skulle skada trädet så pass mycket att det skulle dö om grenarna kapas så kommer den inte ens beskära det. Nu har jag inte tagit det till rätten, där kanske de skulle behöva ge sig.
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tillhör granarna grannens tomt eller er ?
Vår!
 
Wikih Wikih skrev:
Javisst... men inte i tomtgränsen utan på deras sida av tomtgränsen...
Jo, även i tomtgränsen tyvärr. Ni får väl slipa till de spetsiga piggarna så ingen fastnar där till att börja med…
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, även i tomtgränsen tyvärr. Ni får väl slipa till de spetsiga piggarna så ingen fastnar där till att börja med…
Var står det?? För det enda jag hittar är att man inte får ställa det i tomtgränsen då den också tillhör oss... dvs 50% av tomtgränsen är vår, alltså kan de inte ställa ngt där utan vårt medgivande.
 
Pratar vi ordentliga grenar eller centimeter tunna kvistar som på bilden?
 
D Dublin skrev:
Pratar vi ordentliga grenar eller centimeter tunna kvistar som på bilden?
Ordentliga grenar... det är inte på bilden utan ca 50 m därifrån.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]
Ja precis... där står det ju att man inte får sätta i tomtgränsen... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.