Hej

En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.

De tänker flytta sitt elskåp till vardagsrummet då det inte är säkert att ha det så nära badrummet.

Grannen kom in idag och sa att byggarbetarna ville komma in i min lägenhet och ändra eldragningen i min lägenhet från mitt vardagsrum till elskåpet nu så elen skulle komma vidare i lägenheterna.

Jag är inte så pigg på detta då jag inte har något att tjäna på det samt att föreningen ansvarar för eldragningarna mellan lägenheterna.

Kan jag bara tacka nej till det?
Vad skulle ni gjort?
 
  • Wow
  • Haha
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Du får nog förklara mer men rent generellt så kan det väl vara ok om de står för alla modifieringar och återställningar och att det inte påverkar dig nåt senare. Att du tex ska ha deras el på väggen i din lägenhet osv. Lite tillmötesgående kan man ju vara bara för att förenkla för andra. Men det beror ju som sagt på hur det är tänkt.
 
  • Gilla
Ivrig och 14 till
  • Laddar…
Du kan och bör tacka nej till detta.
Jag skulle tackat för erbjudandet men avstår denna gång.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
muppenx och 38 till
  • Laddar…
Vad då, inte säkert? Så länge elcentralen inte är inne i badrummet så spelar det väl ingen roll. Eller har de tänkt skvätta vatten utanför badrummet?
Att ändra i stigare till elcentralerna lär behöva godkännande från föreningen
 
  • Gilla
J-stedt och 22 till
  • Laddar…
Tacka nej och meddela styrelsen i föreningen. Kan inte tänka mig att de har godkänt detta.
 
  • Gilla
Nirre och 33 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vad då, inte säkert? Så länge elcentralen inte är inne i badrummet så spelar det väl ingen roll. Eller har de tänkt skvätta vatten utanför badrummet?
Att ändra i stigare till elcentralerna lär behöva godkännande från föreningen
Föreningen har godkänt(enligt grannen), men det bör väl slutligen vara upp till mig?
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 2 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Du kan och bör tacka nej till detta.
Jag skulle tackat för erbjudandet men avstår denna gång.
Blir nog något liknande svar från min sida
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vad då, inte säkert? Så länge elcentralen inte är inne i badrummet så spelar det väl ingen roll. Eller har de tänkt skvätta vatten utanför badrummet?
Att ändra i stigare till elcentralerna lär behöva godkännande från föreningen
Har inte koll på alla detaljer än. Lämnade mitt nummer och bad dem förklara lite mer ingående på sms och bestämma en tid. Men tror de ska ha badrummet där elcentralen ligger i så fall.
 
  • Gilla
Robvaf och 1 till
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
Föreningen har godkänt(enligt grannen), men det bör väl slutligen vara upp till mig?
Hur stort ingrepp är det då? Har ni era huvudsäkringar inne i lgh?
 
Göra om hallen till badrum, lite väl avantgardist för min smak. Mindre kul att öppna ytterdörren och nån sitter på muggen.
 
  • Haha
  • Gilla
Totem och 75 till
  • Laddar…
Akta dig för fula dragningar och uppborrade väggar i din lägenhet. Behöver de skarva om något så att en kabel från din elcentral vidare till grannens (varför det nu skulle vara draget så) behöver bytas och hela kabeln dras i samma rör som tidigare i din lägenhet är det väl en sak, men vill de dra en annan väg i lägenheten skulle jag nog också säga nej.
 
  • Gilla
J-stedt och 8 till
  • Laddar…
tommib
Se till att all kommunikation är skriftlig, på mail så att det lätt kan skrivas ut på papper.

Efterfråga, från styrelsen, deras åsikt kring detta. Acceptera inte grannens/byggarens ord på att allt är ok.
 
  • Gilla
Nirre och 48 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Hur stort ingrepp är det då? Har ni era huvudsäkringar inne i lgh?
Ja det har jag, i hallen. Har inte alla detaljer på plats ännu men som jag förstod ville de dra nya elledningar genom väggarna i min lägenhet. Återkommer när elektrikern varit här nästa vecka.
 
  • Wow
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
Ja det har jag, i hallen. Har inte alla detaljer på plats ännu men som jag förstod ville de dra nya elledningar genom väggarna i min lägenhet. Återkommer när elektrikern varit här nästa vecka.
Det hade jag inte tillåtit. Jag ser ett scenario att de istället hade bytt kabeln från din central och gått ner på samma ställe som tidigare. Sen får de gå igenom väggarna nere hos grannen.
 
  • Gilla
J-stedt och 17 till
  • Laddar…
tommib
Ja, jag skulle under inga omständigheter acceptera något annat än att de flyttar servisen lite. Absolut inga eldragningar hörande till en annan lgh i dina väggar.
 
  • Gilla
J-stedt och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.