29 423 läst · 84 svar
29k läst
84 svar
Granne har installerat kök, matos inne hos oss
Man kan förstå att de inte hinner med. Det måste vara enormt många som bygger fel. I vår lilla BRF har det skett flera ggr och varit på väg att ske flera ggr ytterligare om vi inte varit på de som bygger när de håller på. Dålig kunskap i styrelser också. Så hur kommunen ska hinna med är obegripligt. I våra fall får man ligga på styrelsen. Svårare för TS i radhus.Claes Sörmland skrev:
Men det hindrar inte att man bör anmäla.
Fattar inte alls skvallerargumentationen.
Det är ju en uppenbar och oacceptabel olägenhet som grannen skapat.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 142 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 142 inlägg
Det är nog en kulturell fråga. I äldre villaområden så är det mycket utbrett att man inte anmäler anmälningspliktiga åtgärder och inte söker de bygglov man ska. Och var och varannan fastighet bär resultatet av svartbyggande, olovliga markåtgärder o s v. I den miljön ses en anmälan till kommunen ofta som ett svek mot grannskapet, man förråder lokalsamhället genom angiveri s a s. I ett villaområde med nybyggen så är kunskapen och acceptansen för att byggnadsnämnden ska ha en finger med i spelet vid byggande naturligtvis mycket högre, husen har ju kommit till via en bygglovsprocess.HusPoolGarage skrev:
I lägenhetsvärlden så är ju den sociala kontrollen mycket högre. Man är van vid att t ex hyresvärdar och bostadsrättsföreningsstyrelser kontrollerar detaljer i ens boende. De som kommer från en sådan boendemiljö är nog betydligt mer anmälningsbenägna. Radhus är ju lite av en mellanform, inte fristående småhus men heller inte klassiska lägenheter.
Vi har nog skribenter med alla möjliga boendebakgrunder i tråden och därmed så värderas anmälan till kommunen olika.
Min erfarenhet är att man ofta förväntar sig mer än vad som levereras av kommunen vid en anmälan. Kommunens byggnadsnämnd är trots att många tror det ingen civilrättslig domstol som löser granndispyter. De sista två anmälningarna som jag hörde om i bekantskapskretsen resulterade i att anmälaren själv råkade ut för en tillsyn respektive ett rättelseföreläggande av byggnadsnämnden. Så det spelar inte alltid ut som man har tänkt.
Redigerat:
Grannen har en kolfilterfläkt vilket innebär att de inte skickar ut den luften till någon ventilationskanal. Förutom kolfilterfläkt som måste de ha ett frånluftsdon, eller möjligtvis frånluft i vägg (typ pax). Kan ni ha tilluft för nära deras frånluft?O Odla skrev:Hej,
Vi har fått ett problem.
Bor i radhus. 3 våningar där den understa är suterräng.
Grannen som vi sitter ihop med har gjort om sin suterrängvåning till en egen lägenhet och då tagit bort trappan upp helt.
Då har de också såklart installerat kök där nere.
Problemet är att de installerat en lite kolfilterfläkt som inte är påkopplat på ventilationen. Den fläkten har inte kapacitet att klar det utrymmet.
Det innebär att när de lagar mat kommer den doften in till oss. Kanske inte låter så illa men lagas det med mycket kryddor eller vitlöt så luktar det i hela vårt hem. Det är inte så trevligt.
Husen har mekanisk frånluft och tilluften är ventilationsspjäll ovan fönsterna.
Vi har haft en dialog med grannen under det senaste året och de lovar hela tiden att de ska ta tag i det. Men inget händer.
Nu har det kommit fram att de kanske ska flytta under hösten. Det gör att vi är rädda att de kommer strunta i det och lämna över problemet till nästa.
Svår fråga kanske, men rent juridiskt, vilka möjligheter finns att tillgå? Om vi inte kan få till det på annat sätt. Det är sista utvägen men vi behöver verkligen säkerställa att de fixar detta.
Annars håller jag med några av de tidigare svararna, kolfilterfläkt borde inte vara ett problem för er. Så det betyder väl att de finns otätheter mellan lägenheterna som inte borde finnas där.
Men ett första steg är väl att försöka förstå var exakt matoset tar sig in.
Problemet är uppenbart. De har inget frånluftdon eller ens en kanal och ingen yttervägg i bakre delen av souterrängvåningen där de byggt ett nytt kök.L LindaCu skrev:Grannen har en kolfilterfläkt vilket innebär att de inte skickar ut den luften till någon ventilationskanal. Förutom kolfilterfläkt som måste de ha ett frånluftsdon, eller möjligtvis frånluft i vägg (typ pax). Kan ni ha tilluft för nära deras frånluft?
Annars håller jag med några av de tidigare svararna, kolfilterfläkt borde inte vara ett problem för er. Så det betyder väl att de finns otätheter mellan lägenheterna som inte borde finnas där.
Men ett första steg är väl att försöka förstå var exakt matoset tar sig in.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Problemet är att det sipprar in matos.Om grannen har någon frånluft eller inte ska inte spela någon roll.HusPoolGarage skrev:
Men å andra sidan är det bara killgissningar att det inte finns någon frånluft. Matos blir det oavsett. Det är bara en ordentlig spisfläkt som kan jibba bort det. Vanliga ventilationen är inte till för att ta hand om matoset.
Man kan ju undra i så fall varför det är krav på frånluft via godkänd inkanal i kök. Och att i detta fall det inte är några problem med det befintliga köket utan först när det nya köket installerades. Radhusen har dessutom uppenbarligen frånluft via VP så det skulle garanterat bli helt Ok flöde via riktig frånluft.Bananskalare skrev:Problemet är att det sipprar in matos.Om grannen har någon frånluft eller inte ska inte spela någon roll.
Men å andra sidan är det bara killgissningar att det inte finns någon frånluft. Matos blir det oavsett. Det är bara en ordentlig spisfläkt som kan jibba bort det. Vanliga ventilationen är inte till för att ta hand om matoset.
Likaså märkligt att vi i vårt hus inte har några som helst problem med de kök som har frånluft med självdrag medan de kök som helt saknar frånluft sprider matos till de närmaste lägenheterna.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 142 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 142 inlägg
Anledningen till kravet på frånluft i kök är för att få bort föroreningar och fukt från aktiviteterna där, inte minst matlagningen. En återcirkulerande kolfilterfläkt tar de flesta av luktföroreningarna men kan inte hantera vattenångan som bildas vid t ex matlagning eller diskning. Problemet med kolfilterfläkt är att nästan ingen följer rekommendationerna om filterbyte utan man låter kolfiltren fetta igen och sen slutar de att fungera. Kolfilter måste bytas regelbundet, i många fall flera gånger om året. Det känner jag ingen som gör.HusPoolGarage skrev:Man kan ju undra i så fall varför det är krav på frånluft via godkänd inkanal i kök. Och att i detta fall det inte är några problem med det befintliga köket utan först när det nya köket installerades. Radhusen har dessutom uppenbarligen frånluft via VP så det skulle garanterat bli helt Ok flöde via riktig frånluft.
Likaså märkligt att vi i vårt hus inte har några som helst problem med de kök som har frånluft med självdrag medan de kök som helt saknar frånluft sprider matos till de närmaste lägenheterna.
I min bostadsrättsförening som också förvaltar sekelskifteshus så har vi också problem med matlagningslukt som lämnar lägenheterna. Det handlar inte där om frånvaro av imkanal så mycket som matlagningsvanor, att man inte byter kolfilter och inte minst lägenhetens placering i huset. Kök längre ned sprider mycket mer lukt än kök högst upp i huset. Troligen en effekt av övertryck/undertryck i huset - d v s det finns en skorstenseffekt i byggnaden som gör att luft rör sig nedifrån och upp i huset. Kanske samma som i TS fall och nu när trappan är igensatt tar luften vägen genom håligheter i väggen in till TS. Jag har samma i mitt småhus från 20-talet - kökets os tar sig upp på övervåningen via trappan trots imkanal och kolfilterfläkt. Förr fanns ju dörrar som hindrade oset men de häktade vi av så fort vi flyttade in i huset.
Redigerat:
Då vore det väl lämpligt att ha brandtätmassa där det läcker och att installera brandavskiljande väggar på vinden (borde gå med regelstomme isolerad med mineralull typ rockwool, inte gul glasull, med dubbel gips på båda sidor kompletterat med brandtätmassa där också). Googla rätt på lämplig brandsäkerhetsklass och en standardlösning för detta eller anlita en firma som förstår sig på vad som behövs.O Odla skrev:Ja, det finns lekage mellan husen. Trodde det var brandsäkert tills vi började riva ett innertak i suterrängplan.
Då visade det sig att betongväggen gick upp till innetaket. Sedan låg balkarna på den. Det är där det läcker. Svårt att hitta en spring/hål när det gäller lukt. Kommer alltid hitta en väg.. Så problemet behöver nog lösas hos grannen.
Radhuset är byggt 1984. Som det är byggt nu har jag svårt att se att det har korrekt brandskydd. Vinden är det bara trä emellan. Så brinner ett - brinner alla, ja tyvärr.
Ett annat sätt att hålla undan matoset och kanske även brandgaser är ju att se till att det är övertryck på er sida, men det kan ju bli högre uppvärmningskostnader av det.
Sova i källaren får man nog göra men jag tror inte man får anlägga en bostad för uthyrning eller liknande där, men kanske det är tillåtet för suterräng.
Om grannen ska flytta är det väl ett övergående problem om dom blir sura. Om det är rätt eller fel att skvallra för kommun om folk som fuskar med byggregler beror i allra högsta grad på om den som gör anmälan är drabbad av olägenheter eller inte, hur stora dessa är och i övrigt på hur allvarliga följder fuskandet kan få.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Vad är vinsten med att anmäla? För att man ska vinna något så måste det.finnad krav på ventilationsritning.F FGLIN skrev:Om grannen ska flytta är det väl ett övergående problem om dom blir sura. Om det är rätt eller fel att skvallra för kommun om folk som fuskar med byggregler beror i allra högsta grad på om den som gör anmälan är drabbad av olägenheter eller inte, hur stora dessa är och i övrigt på hur allvarliga följder fuskandet kan få.
Jag blev inte klok på om det krävdes eller ej. Det änmälningsplikt inte lov.
Ditt resonemang bygger på att det inte finns någon frånluft varken i badrum eller övriga delen. Det är bara en gissning. Det är ingen som vet. Frånluften i köket kommer inte ta hand om matoset.
Att motivera det med att vi räddar honom från att hans radhus blir fuktskadat. Då kan man tipsa honom om det bara. Istället för att göra en anmälan?
Jag tycker det är småsaker. Det är inget jag ens skulle fundera på att anmäla.
Intresset är om han gör en stor tillbyggnad som exempel..
Om man nu gör en anmälan. Hur stor är då chansen att grannen vill hjälpa till med lösa problemen? Obefintliga.
Hur stor är risken att grannen berättar för köparen vem grannen?
Den springande punkten är att det är inte omöjligt att man behöver grannens hjälp för att lösa problemet.
Å andra har han begått något fel? Du har rätt å sätta en spis där du själv vill utan tillstånd.
Det finns inga krav på imkanal i kök.
Tänkte på diskussionen om ventilationen. Om det inte finns någon ventilation. Då lär det snabbt bli dålig luft.
Redigerat:
Väldigt märkligt inlägg.Bananskalare skrev:Vad är vinsten med att anmäla? För att man ska vinna något så måste det.finnad krav på ventilationsritning.
Jag blev inte klok på om det krävdes eller ej. Det änmälningsplikt inte lov.
Ditt resonemang bygger på att det inte finns någon frånluft varken i badrum eller övriga delen. Det är bara en gissning. Det är ingen som vet. Frånluften i köket kommer inte ta hand om matoset.
Att motivera det med att vi räddar honom från att hans radhus blir fuktskadat. Då kan man tipsa honom om det bara. Istället för att göra en anmälan?
Jag tycker det är småsaker. Det är inget jag ens skulle fundera på att anmäla.
Intresset är om han gör en stor tillbyggnad som exempel..
Om man nu gör en anmälan. Hur stor är då chansen att grannen vill hjälpa till med lösa problemen? Obefintliga.
Hur stor är risken att grannen berättar för köparen vem grannen?
Den springande punkten är att det är inte omöjligt att man behöver grannens hjälp för att lösa problemet.
Å andra har han begått något fel? Du har rätt å sätta en spis där du själv vill utan tillstånd.
Det finns inga krav på imkanal i kök.
Tänkte på diskussionen om ventilationen. Om det inte finns någon ventilation. Då lär det snabbt bli dålig luft.
Självklart finns det regler för ventilation i kök.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/ventilation/
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Om du hade läst mitt inlägg lite bättre.HusPoolGarage skrev:
Jag fråga inte om regler för ventilation. Jag frågade vilka dokument som måste lämnas in. Det har en avgörande del. Jag orkade inte läsa all text. Men det är viktigt att tänka på att det handlar om att bygga en lgh i ett enbostadshus.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 142 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 142 inlägg
Typiskt sett lämnas en ventilationsprojekteringsritning av en sakkunnig in vid en anmälan. Kommunens tjänstemän kan sedan använda den som underlag för att ge startbesked. Med sakkunnig menas här något företag eller person som arbetar med ventilation.Bananskalare skrev:
Att enbart förlänga en befintlig imkanal räknas är inte anmälningspliktigt enligt Stockholms stads tjänstemän. Jag har kollat för en BRFs räkning (och blev faktiskt lite förvånad att de rundat lagkravet i denna fråga.)
Att inreda en ytterligare bostad är anmälningspliktigt och då kanske kommunen ställer krav på att ventilationen projekteras för den nya bostaden för att ge startbesked.
Att ha en inneboende kräver inte anmälan. Så det är sättet att runda det hela. Men då får ju inte den inneboende ha en helt autonom lägenhet utan skall dela bostadsfunktioner med hyresvärden.
Jag har sänkt vår frånluft under det senaste året. Den står nu på 2/5. Stod tidigare på 3-4. 2 är det minsta för att det inte ska bli rejäl dimma varje gång barnen duschar.F FGLIN skrev:Då vore det väl lämpligt att ha brandtätmassa där det läcker och att installera brandavskiljande väggar på vinden (borde gå med regelstomme isolerad med mineralull typ rockwool, inte gul glasull, med dubbel gips på båda sidor kompletterat med brandtätmassa där också). Googla rätt på lämplig brandsäkerhetsklass och en standardlösning för detta eller anlita en firma som förstår sig på vad som behövs.
Ett annat sätt att hålla undan matoset och kanske även brandgaser är ju att se till att det är övertryck på er sida, men det kan ju bli högre uppvärmningskostnader av det.
Sova i källaren får man nog göra men jag tror inte man får anlägga en bostad för uthyrning eller liknande där, men kanske det är tillåtet för suterräng.
Jag har även ventilationen öppen ovanför fönstren på samma sätt som när frånluften var högre.
Kan också lägga till att vi har två luft/luftvärmepumpar som står på hela tiden. Så vi ska inte kunna ha undertryck.
Inte kännt mig intresserad av att skapa övertryck då som du skriver så blir det att trycka in en massa extra kalluft 7 månader om året. Bor i Stockholm men det blir ändå tillräckligt kallt för att det ska märkas.
För att förtydliga så har grannen två st som på bilden som står för all tilluft (ca 35cm).
Mekanisk frånluft på två ställen. En ventil i badrum och en i bastun innanför badrum.
Lägenheten är ca 65m2.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 142 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 142 inlägg
Har även grannen samma system med frånluftsvärmepump som du? Jag tänker att om du har efterinstallerat en sån så att du har ett rejält undertryck i ditt hus för att ventilerna inte är anpassade för detta flöde medan grannen har en annan fläktlösning med mindre flöde/tryck. Då hamnar ju din bostad i undertryck relativt grannen och luft sipprar genom väggarnas håligheter mellan bostäderna.O Odla skrev:Jag har sänkt vår frånluft under det senaste året. Den står nu på 2/5. Stod tidigare på 3-4. 2 är det minsta för att det inte ska bli rejäl dimma varje gång barnen duschar.
Jag har även ventilationen öppen ovanför fönstren på samma sätt som när frånluften var högre.
Kan också lägga till att vi har två luft/luftvärmepumpar som står på hela tiden. Så vi ska inte kunna ha undertryck.
Inte kännt mig intresserad av att skapa övertryck då som du skriver så blir det att trycka in en massa extra kalluft 7 månader om året. Bor i Stockholm men det blir ändå tillräckligt kallt för att det ska märkas.
För att förtydliga så har grannen två st som på bilden som står för all tilluft (ca 35cm).
Mekanisk frånluft på två ställen. En ventil i badrum och en i bastun innanför badrum.
Lägenheten är ca 65m2.
Bara en not: Dina luft/luftvärmepumpar byter inte någon luft med omvärlden (förutom den minimala mängd som kan smita in genom dräneringsslangens hål.)