29 424 läst · 84 svar
29k läst
84 svar
Granne har installerat kök, matos inne hos oss
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 142 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 142 inlägg
Håller med. Och just installation av kök utan anmälan och med bristande frånluftsventilation måste vara en av de vanligaste förseelserna som byggnadsnämnder råkar ut för. Var och varannan bostadsrättslägenhet har ju numera köket vardagsrummet och det verkar nästan vara ovanligt att folk gör bygganmälan eller ordnar med frånluften. Sen uppdagas det hela vid en senare OVK. Så jag tror byggnadsnämnderna ute i kommunerna har en rejäl mängd fall att hantera inom ramen för tillsynen.K klimt skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jo visst är det så. Men man kan hitta fördelar också. Om ett litet övertryck hjälper så kan det vara värt det.S sinuslinus skrev:
Problemet sitter troligtvis i konstruktionen av husen. Matoset borde inte ta sig in oavsett ventilation.
Jag har försökt ta reda på vad som krävs vid en anmälan. Jag lyckas inte bli klok på om det behövs en ventilations ritning eller inte. Men jag har fått för mig att det inte behövs.
Om så är fallet så ger inte en bygganmälan någon skillnad för ts.
Men visst göra en anmälan känns som en väldigt framkomlig väg. Man blir säkert mycket mer hjälpsam. Problemet är att om man inte blir bästa vänner... Så kan det bli ännu svårare att lösa problemet. När anmälan är klar, så finns det litet problem. Det är att motivationen sjunker drastiskt. Så vida man inte blir bästa vänner förstås. Då är allt lugnt
Tvärtemot vad folk tror så är det en ganska stor risk att man inte blir bästa vänner. Jag är ledsen men det är ganska vanligt att man inte blir bästa vänner.
Dessutom ät risken att piskan försvinner.
Redigerat:
Har ni era ventiler uteluftsventiler öppna,hur mycket luft säger ni ut ifrån eran boningO Odla skrev:Ja, det är det vi försökt i ett år.
Vårt problem är att deras matos kommer in i vårt hur. Vi har helt separata ventilationssystem. Inte ihopkopplade alls. FLVP med insug i varje plan. Även för grannen.
De byggde om med att ta bort trappan och därmed luftflödet genom huset. De har två insug till deras FLVP i suterrängplan. En på badrummet och en i en bastu. Så ingen i köket. Inluften kommer från små ventilationkanaler ovanför fönstren. två stycken totalt i detta plan.
När det har luktat har vi gått ock knackat på hos grannen och där möts en av en vägg av matos. Så finns ingen tvekan att det är där. Finns ingen annan i samma område med liknande hus som upplevt detta. Och det kom till efter att de tog bort sin trappa.
Vi kommer inte göra en anmälan vad gäller trappa. Det vinner vi aldrig något på.
Jag tror man får leva med detta, för oss som inte orkar med grannar och deras liv och leverne finns glesbygden. Nu mer ett klart attraktivt alternativ.O Odla skrev:Hej,
Vi har fått ett problem.
Bor i radhus. 3 våningar där den understa är suterräng.
Grannen som vi sitter ihop med har gjort om sin suterrängvåning till en egen lägenhet och då tagit bort trappan upp helt.
Då har de också såklart installerat kök där nere.
Problemet är att de installerat en lite kolfilterfläkt som inte är påkopplat på ventilationen. Den fläkten har inte kapacitet att klar det utrymmet.
Det innebär att när de lagar mat kommer den doften in till oss. Kanske inte låter så illa men lagas det med mycket kryddor eller vitlöt så luktar det i hela vårt hem. Det är inte så trevligt.
Husen har mekanisk frånluft och tilluften är ventilationsspjäll ovan fönsterna.
Vi har haft en dialog med grannen under det senaste året och de lovar hela tiden att de ska ta tag i det. Men inget händer.
Nu har det kommit fram att de kanske ska flytta under hösten. Det gör att vi är rädda att de kommer strunta i det och lämna över problemet till nästa.
Svår fråga kanske, men rent juridiskt, vilka möjligheter finns att tillgå? Om vi inte kan få till det på annat sätt. Det är sista utvägen men vi behöver verkligen säkerställa att de fixar detta.
Ja, så många förvirrade svar här. Har samma problem som TS fast i en äldre BRF.Claes Sörmland skrev:Håller med. Och just installation av kök utan anmälan och med bristande frånluftsventilation måste vara en av de vanligaste förseelserna som byggnadsnämnder råkar ut för. Var och varannan bostadsrättslägenhet har ju numera köket vardagsrummet och det verkar nästan vara ovanligt att folk gör bygganmälan eller ordnar med frånluften. Sen uppdagas det hela vid en senare OVK. Så jag tror byggnadsnämnderna ute i kommunerna har en rejäl mängd fall att hantera inom ramen för tillsynen.
Folk flyttar kök kors och tvärs i sekelskifteshus utan tanke på ventilation. In med en kolfilterfläkt i sitt miljonbygge av kök utan frånluft.(det är alltså OK att ha kolfilterfläkt men man måste ha frånluft i köket via godkänd imkanal)
Extra intressant är att de t o m har tilluftsdon i vissa kök utan frånluft.
Följden blir att oset söker sig via otäta bjälklag till de närmaste lägenheterna.
senaste OVKn hittade naturligtvis detta och nu måste folk dra spirorör i sina nya kök till närmaste frånluftskanal. Inte snyggt i efterhand.
Men helt klart ska TS anmäla till kommunen. Ingen ska behöva ha det så. Och det är alltså helt regelvidrigt.
Jag lider med TS eftersom jag är drabbad själv. Det är vedervärdigt att hela huset stinker matos.
Jag får känslan att din mekaniska ventilation drar ut mer luft än vad dina tilluftskanaler hinner släppa in, med följden att luft dras från grannen genom otätheter. Prova att öppna upp tilluftskanalerna mer, ta upp fler kanaler, eller ställa ner frånluften.
Medlem
· Västra Götaland
· 74 inlägg
Kolla med Stadsbyggnadskontoret om de sökt bygglov eller gjort bygganmälan. I startbesked säkras att ventilation ska fungera. Tveksamt om de fått bygglov för separat lägenhet, då detta kräver förstärkning av bjälklag för akustik och brand. Å andra sidan kanske de klassar "lägenheten" som inneboende?O Odla skrev:Hej,
Vi har fått ett problem.
Bor i radhus. 3 våningar där den understa är suterräng.
Grannen som vi sitter ihop med har gjort om sin suterrängvåning till en egen lägenhet och då tagit bort trappan upp helt.
Då har de också såklart installerat kök där nere.
Problemet är att de installerat en lite kolfilterfläkt som inte är påkopplat på ventilationen. Den fläkten har inte kapacitet att klar det utrymmet.
Det innebär att när de lagar mat kommer den doften in till oss. Kanske inte låter så illa men lagas det med mycket kryddor eller vitlöt så luktar det i hela vårt hem. Det är inte så trevligt.
Husen har mekanisk frånluft och tilluften är ventilationsspjäll ovan fönsterna.
Vi har haft en dialog med grannen under det senaste året och de lovar hela tiden att de ska ta tag i det. Men inget händer.
Nu har det kommit fram att de kanske ska flytta under hösten. Det gör att vi är rädda att de kommer strunta i det och lämna över problemet till nästa.
Svår fråga kanske, men rent juridiskt, vilka möjligheter finns att tillgå? Om vi inte kan få till det på annat sätt. Det är sista utvägen men vi behöver verkligen säkerställa att de fixar detta.
Har grannen byggt på ett sätt som inte är tillåtet, då får grannen ändra detta. Det är inget konstigt med det, och inget som ska påverka relationen heller. Har bott i hus bland grannar i 25 år, ibland gör man saker som kanske inte alltid faller ut specieltl bra, som man kanske inte tänkte på (som.t.ex. var man placerar en luftvärmepump) men ofta räcker det med att granne kommer och påpekar detta, och är man någorlunda överens diskuterar man fram en kompromiss. Jag har dock aldrig råkat ut för någon som gjort något som verkar strida mot regler för hur man får bygga.
Om nu grannen har byggt något på fel sätt och som påverkar dig så pass mycket, ja då får grannen stå sitt kast helt enkelt. Det är en grov skillnad mot om man bygger något själv som vare sig är en fara för någon annan eller för en själv, då tycker jag det är lite småelakt att anmäla (t.ex. hempulad el, svartbygge långt ute i ödemarken osv) eller ett 2 dm för högt staket. Detta verkar dock vara så pass allvarligt att det absolut är värt att kolla upp med kommunen vad kontrollplan och bygglov egentligen säger.
/
Om nu grannen har byggt något på fel sätt och som påverkar dig så pass mycket, ja då får grannen stå sitt kast helt enkelt. Det är en grov skillnad mot om man bygger något själv som vare sig är en fara för någon annan eller för en själv, då tycker jag det är lite småelakt att anmäla (t.ex. hempulad el, svartbygge långt ute i ödemarken osv) eller ett 2 dm för högt staket. Detta verkar dock vara så pass allvarligt att det absolut är värt att kolla upp med kommunen vad kontrollplan och bygglov egentligen säger.
/
Om mam inte kan täta bort oset eller trycka tillbaka med lite övertryck så har man inte så mycket att göra.
1) få grannen att lösa problemet
2) att leva med och vänja sig vid matoset som något normalt
3) bli skvallerbyttan och kontakta kommunen. En separat lägenhet har tydliga krav gällande utrymningsvägar och brandskydd, är det gjort på ett korrekt sätt.
Om trean inte är på tapeten så återstår 1 och 2.
1) få grannen att lösa problemet
2) att leva med och vänja sig vid matoset som något normalt
3) bli skvallerbyttan och kontakta kommunen. En separat lägenhet har tydliga krav gällande utrymningsvägar och brandskydd, är det gjort på ett korrekt sätt.
Om trean inte är på tapeten så återstår 1 och 2.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 142 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 142 inlägg
Min erfarenhet från Stockholms stad är att det inte händer så mycket efter dessa OVK-nedslag. Kommunen tycks inte ha resurser att hantera alla problem som dyker upp vid OVKerna. Kanske är det specifikt för denna kommun?HusPoolGarage skrev:Ja, så många förvirrade svar här. Har samma problem som TS fast i en äldre BRF.
Folk flyttar kök kors och tvärs i sekelskifteshus utan tanke på ventilation. In med en kolfilterfläkt i sitt miljonbygge av kök utan frånluft.(det är alltså OK att ha kolfilterfläkt men man måste ha frånluft i köket via godkänd imkanal)
Extra intressant är att de t o m har tilluftsdon i vissa kök utan frånluft.
Följden blir att oset söker sig via otäta bjälklag till de närmaste lägenheterna.
senaste OVKn hittade naturligtvis detta och nu måste folk dra spirorör i sina nya kök till närmaste frånluftskanal. Inte snyggt i efterhand.
Men helt klart ska TS anmäla till kommunen. Ingen ska behöva ha det så. Och det är alltså helt regelvidrigt.
Jag lider med TS eftersom jag är drabbad själv. Det är vedervärdigt att hela huset stinker matos.