29 424 läst · 84 svar
29k läst
84 svar
Granne har installerat kök, matos inne hos oss
Ja, det finns lekage mellan husen. Trodde det var brandsäkert tills vi började riva ett innertak i suterrängplan.Claes Sörmland skrev:Det som är underligt här är ju hur inomhusluften i grannens radhus kan komma in i ert hus. Det låter som att det finns läckage mellan husen. Är detta verkligen godkänt utifrån brandcellsavgränsning? Och en praktisk fråga: Går det inte att lokalisera läckan/läckorna och täta dessa springor/hål?
Att som granne lyckas bestämma över grannfastighetens underhåll av sitt hus ventilationssystem är en juridisk uppförsbacke.
Då visade det sig att betongväggen gick upp till innetaket. Sedan låg balkarna på den. Det är där det läcker. Svårt att hitta en spring/hål när det gäller lukt. Kommer alltid hitta en väg.. Så problemet behöver nog lösas hos grannen.
Radhuset är byggt 1984. Som det är byggt nu har jag svårt att se att det har korrekt brandskydd. Vinden är det bara trä emellan. Så brinner ett - brinner alla, ja tyvärr.Workingclasshero skrev:Är man riktigt sur kan man anmäla till kommunens byggnadsavdelning.
Men som tidigare sagt är det en juridisk uppförsbacke och kan sabba för nya trevliga grannar.
Sitt lugnt i båten och vänta in nya grannar.
Angående brandskyddet så hur ser det ut på vinden, finns där en brandvägg upp till nock?¨
Annars är det något man bör ordna, för brinner ett radhus brinner alla utan korrekt brandskydd/vägg.
Någon som vet vilket årtal det blev lagkrav?
När är radhuset byggt?
/W
Har grannen tillräcklig ventilation i nya bodelen? Frånluft i badrum och ventiler i sovrum & v-rum? Om detta ordnas borde problemet minskas eller försvinna.O Odla skrev:Ja, det finns lekage mellan husen. Trodde det var brandsäkert tills vi började riva ett innertak i suterrängplan.
Då visade det sig att betongväggen gick upp till innetaket. Sedan låg balkarna på den. Det är där det läcker. Svårt att hitta en spring/hål när det gäller lukt. Kommer alltid hitta en väg.. Så problemet behöver nog lösas hos grannen.
Radhuset är byggt 1984. Som det är byggt nu har jag svårt att se att det har korrekt brandskydd. Vinden är det bara trä emellan. Så brinner ett - brinner alla, ja tyvärr.
Det är inte så enkelt att grannens hyresgäster öppnar fönstret när de lagar mat för att ventilationen är dålig och de får matos i lägenheten? Eftersom de ligger lägre kommer allt matos upp till era tilluftsventiler och dras in där. Som sagt, svårt att få gehör för problem med matos, även om jag kan sympatisera med problemet innebär det inte att det faktiskt klassas som ett problem.
Ja, det är det vi försökt i ett år.Bananskalare skrev:Istället för att gå på grannen försök lös problemet själv. När man väl hittat ett misstänkt problem, då kan man prata med grannen.
Har ni separata ventilationsanläggningar? Eller är dom någonstans ihopkopplade? Även om det är från luft så skulle det kunna vara ett problem. Beroende på var frånluften sitter någonstans.
Vårt problem är att deras matos kommer in i vårt hur. Vi har helt separata ventilationssystem. Inte ihopkopplade alls. FLVP med insug i varje plan. Även för grannen.
De byggde om med att ta bort trappan och därmed luftflödet genom huset. De har två insug till deras FLVP i suterrängplan. En på badrummet och en i en bastu. Så ingen i köket. Inluften kommer från små ventilationkanaler ovanför fönstren. två stycken totalt i detta plan.
När det har luktat har vi gått ock knackat på hos grannen och där möts en av en vägg av matos. Så finns ingen tvekan att det är där. Finns ingen annan i samma område med liknande hus som upplevt detta. Och det kom till efter att de tog bort sin trappa.
Vi kommer inte göra en anmälan vad gäller trappa. Det vinner vi aldrig något på.
Egentligen inget. Grannens ventilation klarar inte av matlagning i en del av huset till grannen så det påverkar mig då jag får in den doften. Är säkert en riktigt I-landsproblem, men blir ganska trött på matos inne i sitt hus när den inte är ens egen..Nissens skrev:
Det är nog rätt vanligt att äldre radhus inte är täta mellan de olika bostäderna. I så fall är det tveksamt om man bör bygga kök utan ventilation, där ventilationen i praktiken åtminstone delvis sker genom att luften tränger in till grannen. För att få det att fungera kan det behövas att det nya köket ansluts till ventilationen, vilket kan innebära långa ledningar och vara dyrbart.
Det är upp till TS som granne om man vill gå vidare och fråga kommunen om grannen haft kontakt före ombyggnaden och vad som då sagts. Om detta görs är det väl bättre att göra det före ägarskifte. Att tro att det löser sig efter ägarskifte är nog tveksamt. TS har inte sagt vad som är syftet med ombyggnaden, men en gissning är att man byggt om för att kunna hyra ut en bostad och få intäkter.
Det är upp till TS som granne om man vill gå vidare och fråga kommunen om grannen haft kontakt före ombyggnaden och vad som då sagts. Om detta görs är det väl bättre att göra det före ägarskifte. Att tro att det löser sig efter ägarskifte är nog tveksamt. TS har inte sagt vad som är syftet med ombyggnaden, men en gissning är att man byggt om för att kunna hyra ut en bostad och få intäkter.
Stort tack till alla som svarar.Jonatan79 skrev:
Nej, en frånluftventil på badrummet och en i bastun (som ligger innanför badrummet).
Så inget i det stora rummet som är vardagsrum/kök eller i sovrummet.
Jo, kan funka bra med fönster. Men med mindre barn i det hemmet och när det är kallt ute är det inte så kul för dem. Full förståelse för det.Bart skrev:Det är inte så enkelt att grannens hyresgäster öppnar fönstret när de lagar mat för att ventilationen är dålig och de får matos i lägenheten? Eftersom de ligger lägre kommer allt matos upp till era tilluftsventiler och dras in där. Som sagt, svårt att få gehör för problem med matos, även om jag kan sympatisera med problemet innebär det inte att det faktiskt klassas som ett problem.
Förstår att det inte klassas som ett problem. Tyvärr...
Stämmer. Syftet är att skapa en separat bostad att hyra ut.K klimt skrev:Det är nog rätt vanligt att äldre radhus inte är täta mellan de olika bostäderna. I så fall är det tveksamt om man bör bygga kök utan ventilation, där ventilationen i praktiken åtminstone delvis sker genom att luften tränger in till grannen. För att få det att fungera kan det behövas att det nya köket ansluts till ventilationen, vilket kan innebära långa ledningar och vara dyrbart.
Jag vill inte gå vidare till kommun. Förstår att chansen att få ut något av det är minimal men risken att sabba relationen med granne enorm. Vill heller inte få den stämpeln av de andra grannanrna. Som han som gick till kommunen och anmälde. Det är den absolut sista utvägen om inget annat fungerar. Efter ett år av dialog har jag fortsatt tro på att de kan/kommer fixa det även om det ibland känns naivt.
Det finns några på detta forum som är insatta i hur kommuner gör bedömningar, men de tycks inte ha löst denna diskussion. Jag tror, men andra kan veta bättre, att ni har god chanser att få en lösning som kräver fungerande ventilation den vägen, men konsekvenserna kan ju bli just den du beskriver.O Odla skrev:Stämmer. Syftet är att skapa en separat bostad att hyra ut.
Jag vill inte gå vidare till kommun. Förstår att chansen att få ut något av det är minimal men risken att sabba relationen med granne enorm. Vill heller inte få den stämpeln av de andra grannanrna. Som han som gick till kommunen och anmälde. Det är den absolut sista utvägen om inget annat fungerar. Efter ett år av dialog har jag fortsatt tro på att de kan/kommer fixa det även om det ibland känns naivt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 223 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 223 inlägg
Det låter som om det inte ens finns någon grundventilation?
Kräv skriftligt med slutdatum att de fixar ventilation i lägenheten .
Sätt ett rimligt datum på när det ska vara åtgärdat och säg att du anmäler ombyggnationen till kommunen efter det datumet.
Kräv skriftligt med slutdatum att de fixar ventilation i lägenheten .
Sätt ett rimligt datum på när det ska vara åtgärdat och säg att du anmäler ombyggnationen till kommunen efter det datumet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 142 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 142 inlägg
Det är ju notoriskt krångligt att få sin granne att ändra underhållet av sin fastighet. Och som granne har man ju inga möjligheter att ingripa. Kommunens tillsyn, ja det är ofta svårt att förutse hur de agerar, de lägger sig ju inte i civilrättsliga tvister. Vem vet hur de bedömer matlagningslukten. Och de är ofta ofta extremt långsamma, åren går innan något händer. Och när det väl händer så får grannen t ex betala en byggsanktionsavgift och sen är det bra med det, sällan driver tillsynen att ändra något i den fysiska verkligheten utan fokuserar på formfel.
Jag tror således lösningen handlar om att ändra något i det egna huset. T ex att ställa om ventilationen så att det inte råder undertryck i TS bostad jämför med grannbostaden. Kanske en enkel tilluftsfläkt som ökar trycket något på det våningsplan där oset tränger in. Eller bara ta upp fler/större tilluftsventiler där så att undertrycket minskar.
Att täta mot grannen är ju också en idé men som har tagits upp, svårt att göra, särskilt om innertak måste rivas och mellanbjälklag öppnas upp.
Jag tror inte att det går att förhandla bort grannens matlagning. Så lukten av denna kommer ju att bli kvar.
Jag tror således lösningen handlar om att ändra något i det egna huset. T ex att ställa om ventilationen så att det inte råder undertryck i TS bostad jämför med grannbostaden. Kanske en enkel tilluftsfläkt som ökar trycket något på det våningsplan där oset tränger in. Eller bara ta upp fler/större tilluftsventiler där så att undertrycket minskar.
Att täta mot grannen är ju också en idé men som har tagits upp, svårt att göra, särskilt om innertak måste rivas och mellanbjälklag öppnas upp.
Jag tror inte att det går att förhandla bort grannens matlagning. Så lukten av denna kommer ju att bli kvar.
Eftersom ni har haft dialog med grannen i fråga och inget händer. Är mitt förslag att du gör en anmälan. Ignorera kommentar om skvallerpressen eller dålig relation med grannen. Ni hat försökt var bra grannar men DE har inte brytt sig om er och verkar vara också okunniga.
Eftersom de byggde om radhuset, delade upp de in två lgh, behöver de bygglov och deras ombyggnation uppfyller inte kravet eller är kanske inte ens fackmanna utfört, det sista är svårt att veta eftersom vet inte om de själva gjorde jobbet eller en firma.
Så här står det på Boverket:
" Om du ska ändra en byggnad så att det blir en ytterligare bostad eller lokal för handel, hantverk eller industri behöver du bygglov. Du behöver också bygglov om du ska använda en byggnad för ett väsentligt annat ändamål än det som den senast har använts för. Det kan till exempel vara om du ändrar en bostad till ett kontor eller ett garage till en butik. Det gäller även om du inte kommer att ändra något i själva byggnaden, och även om du bara använder en del av byggnaden på ett nytt sätt."
Därmed måste de ha bygglov för att dela upp radhuset. Samma sak gäller om man skulle slå ihop två radhus eller Lgh.
Slutligen, igen gör anmälan för ni vet inte om vilka nya grannar ni får och det kan bli värre för er om de nya grannarna kommer bry sig överhuvudtaget.
Skulle de ändå välja att sälja utan åtgärd skulle jag prata med deras mäklare och informera om situationen. Annars är risken hög också att ni råkat ikläm med de nya grannarna om det första ni gör är att klaga på deras nyfövärvda hus.
Eftersom de byggde om radhuset, delade upp de in två lgh, behöver de bygglov och deras ombyggnation uppfyller inte kravet eller är kanske inte ens fackmanna utfört, det sista är svårt att veta eftersom vet inte om de själva gjorde jobbet eller en firma.
Så här står det på Boverket:
" Om du ska ändra en byggnad så att det blir en ytterligare bostad eller lokal för handel, hantverk eller industri behöver du bygglov. Du behöver också bygglov om du ska använda en byggnad för ett väsentligt annat ändamål än det som den senast har använts för. Det kan till exempel vara om du ändrar en bostad till ett kontor eller ett garage till en butik. Det gäller även om du inte kommer att ändra något i själva byggnaden, och även om du bara använder en del av byggnaden på ett nytt sätt."
Därmed måste de ha bygglov för att dela upp radhuset. Samma sak gäller om man skulle slå ihop två radhus eller Lgh.
Slutligen, igen gör anmälan för ni vet inte om vilka nya grannar ni får och det kan bli värre för er om de nya grannarna kommer bry sig överhuvudtaget.
Skulle de ändå välja att sälja utan åtgärd skulle jag prata med deras mäklare och informera om situationen. Annars är risken hög också att ni råkat ikläm med de nya grannarna om det första ni gör är att klaga på deras nyfövärvda hus.