D
Jag tror att din granne insåg det skamliga i att bygga svart och valde därför att ensidigt frångå ert avtal. Han tog sas sitt förnuft till fånga. Ska inte du också göra det?

Kanske riva planket till helgen?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Enligt det muntliga avtalet så anlitade vi hantverkaren tillsammans och vi fick varsin separat faktura. Borde inte grannen stoppat bygget om de tyckte att det var olagligt? Nåja, vi har gett upp kravet då vi inser att det är lönlöst.

N peak122 skrev:
Enligt det muntliga avtalet så anlitade vi hantverkaren tillsammans och vi fick varsin separat faktura.
Då behöver väl inte du göra mer? Hantverkarna kommer jaga grannen för betalning eller?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D
Va det möjligen så att du kontaktade hantverkaren när du fick du en faktura på hela beloppet och meddelade att grannen skulle faktureras hälften?

När grannen inte betalade så vände sig hantverkaren återigen till dig och du startade den här tråden?

K Kane skrev:
Då behöver väl inte du göra mer? Hantverkarna kommer jaga grannen för betalning eller?
Eftersom vi skött kontakten med hantverkaren och denna inte haft kontakt med grannen utan på vår uppmaning splittat fakturan så känner jag att det ändå faller på oss att hantverkaren ska få betalt. Jag vill inte vara den som bryter ett muntligt avtal då man kan säga att jag också gjorde ett sådant med hantverkaren.

• Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Va det möjligen så att du kontaktade hantverkaren när du fick du en faktura på hela beloppet och meddelade att grannen skulle faktureras hälften?

När grannen inte betalade så vände sig hantverkaren återigen till dig och du startade den här tråden?
Nej det fanns aldrig nån hel faktura.

D
Jag tycker det är bra att du lägger ner det hela.

mvh
Grannen

• Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag tycker det är bra att du lägger ner det hela.

mvh
Grannen
Japp jag med men det är svårt att sluta skriva i tråden då jag gärna vill förklara hur det gått till.

harry73
N peak122 skrev:
Tack, jag har släppt det nu. Behövde nog bara skriva av mig lite frustration över det svikna löftet men nu går vi vidare.
Mycket bättre att skriva av dig här och få lite oskyldig mothugg än att börja bråka med grannar innan man tänkt över saken.

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Mycket bättre att skriva av dig här och få lite oskyldig mothugg än att börja bråka med grannar innan man tänkt över saken.
Haha exakt och jag fick de mothugg jag behövde. Det hade blivit värre om jag ställt på grannen. Jag har bara fått veta av hantverkaren att de bestridit fakturan och nu tar jag deras del och skippar bråket.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
harry73
N peak122 skrev:
Jag har bara fått veta av hantverkaren att de bestridit fakturan och nu tar jag deras del och skippar bråket.
Du kan ju också gå över till grannen och undra varför de bestrider fakturan.
Framförallt eftersom det finns panel på bägge sidor, den är påkostad och man kan montera mysbelysning i den, kommer det att ge utdelning vid försäljningen.
Men rent juridiskt har du inget att hota med

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
N peak122 skrev:
Haha exakt och jag fick de mothugg jag behövde. Det hade blivit värre om jag ställt på grannen. Jag har bara fått veta av hantverkaren att de bestridit fakturan och nu tar jag deras del och skippar bråket.
Både klädsam självinsikt och omvärdering av sina åsikter. Sällsynt i samhället och här på forumet, så hatten av! Jag hoppas du fortsätter bidra på båda ställena.

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du kan ju också gå över till grannen och undra varför de bestrider fakturan.
Framförallt eftersom det finns panel på bägge sidor, den är påkostad och man kan montera mysbelysning i den, kommer det att ge utdelning vid försäljningen.
Men rent juridiskt har du inget att hota med
De har redan sålt och jag har bett styrelsen framföra att vi tar kostnaden. Enklast så och jag slipper konfrontationen.

lunnabo lunnabo skrev:
Oavsett om ni vinner eller förlorar i tingsrätten så betalar både ni och er motpart sina egna kostnader.
Nej, det stämmer inte. Enligt 18 kap. 1 § RB ska den part
som tappar målet ersätta motparten hens rättegångskostnad, om inte annat är stadgat. Det gäller oavsett om det är ett vanligt tvistemål eller ett förenklat.

Däremot kommer de sammanlagda kostnaderna vara begränsade eftersom man i förenklade tvistemål förväntas klara sig utan juridiskt ombud, eller som mest med en timmes rådgivning.

I värsta fall kan man i ett FT-mål få betala motpartens kostnader i form av ansökningsavgiften, en timmes juridisk rådgivning samt resekostnader.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
N peak122 skrev:
De har sålt efter att de bott här ett halvår och grannsämjan har varit väldigt bra fram till nu. Min känsla är att de gjorde köpet som en investering och fixade till uteplats med mera för att få upp priset och att det var planen från början.
det är ju ingen som stoppar dig att göra samma sak nu låter mer som avundsjuka att dom har gjort en bra affär

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.