Hej! Jag är verkligen ingen trädgårdsmänniska ska ni veta. Vi har bott i vårat hus i 6 år och har dahlior på sidan av huset som blommar fantastiskt varje år. Vi har inte prioriterat att ta hand om rabatterna men de har på något märkligt sätt mått bättre och bättre. Tvivlar på att tidigare ägarna har gjort några större saker med dem heller på många år.

De lever vid sidan av huset i jord som är stenhård, på hösten brukar jag klippa ner allt men jag tar inte in dem eller liknande som jag nu har läst att vissa gör.

Nu håller jag på och gräver om rabatten, jag behöver ändra höjden på den och kommer att vara tvungen att gräva upp dahliorna under någon vecka. Sen tänkte jag att de ska få lite roligare jord att leva i.

Om jag gör det nu kommer de att dö eller har jag en chans? Vad är bästa sättet att göra det? Lägga dem i krukor under de dagar jag fixar till höjden? Jag började kolla på ett knippe och det är riktigt stora rötter.

Bor i GBG-området.
 
Tur som en toke har du, dom får värme från husgrunden och verkar klara sig. Dom har säkert börjat att växa i jorden och är rotade, så du får nog vänta till hösten med det jobbet. Normalt så tas dom upp innan frosten kommer. Kan gå om du kan få upp en häftigt jordklump runt, men ingen garanti
 
Haha, kalla mig för Dahlia-experten! Jag ska se vad jag hittar på, jag behöver gräva men det hade varit kul att få behålla dem.
 
T tursut skrev:
Haha, kalla mig för Dahlia-experten! Jag ska se vad jag hittar på, jag behöver gräva men det hade varit kul att få behålla dem.
Får du upp med en stor klump jord, så se till att dom kommer på samma ställe och helst på samma djup. Så kanske du klarar att inte behöva gräva upp dom varje höst. Dom verkar ha klarat sig tills nu.
 
Det bör inte vara något problem att gräva upp dem. Men vänta inte utan gör det så fort som möjligt. Normalt sett går inte inte att övervintra dem ute i Sverige. Men huset läcker tillräckligt med värme för att det ska fungera hos dig.
 
Ett alternativ är ju att låta dem stå kvar och sedan fylla på med jord bara. Klarar sig så länge de har blad som sticker upp ovanför jorden man har fyllt på. Gräva upp kan vara vanskligt då de kan ha rätt stora rotsystem.
 
Det finns gamla sorter som under gynnsamma förhållanden klarar vintern. Oftast sådana som inte är så hårt förädlade.
Gräv du upp dem nu - när inspirationen med rabattförnyelse ändå infunnit sig 😉. Se till att få med knölarna i skock. Sätt dem tillfälligt i stora byttor med ny planteringsjord tills du gräver ner dem på plats innan de blivit alltför omfångsrika. Jag är övertygad om att det går fint bara du är snäll med knölarna!

Sedan lägger du in ett par bilder på dem i full blom. Kanske de liknar de jag fått från min dotters koloniträdgård och som medföljde köpet och aldrig varit ompysslade 😇. De överlevde i plastbyttor i min trädgård flera vintrar (jag gillade inte färgen men har svårt för att slänga levande växter).
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
TIllägg: jag har alla mina dahlior i stora svarta 40-50-liters plastbyttor pga tidigare års invasion av mördarsniglar. De står inne i en buxbomsrondell så man ser inte byttorna. Det är både lättare att vattna, göda och sedan ta upp knölarna på hösten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.