Är fasledaren in så tjock? Du har inte växlat ihop in och load?

T Tompafix skrev:
Är fasledaren in så tjock? Du har inte växlat ihop in och load?
Inte som jag kan se—fasledaren är tjock och kommer ju från den svarta kabeln uppifrån. Den finns ju en tjock kopparkabel inuti. Bifogar en till bild.

• Öppen väggdosa med kopplingsplint och synliga kablar, inklusive en tjock fasledare. En röd kopplingsklämma är ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
J JeffBeck skrev:
Inte som jag kan se—fasledaren är tjock och kommer ju från den svarta kabeln uppifrån. Den finns ju en tjock kopparkabel inuti. Bifogar en till bild.
Den lite mindre tjock svart ledning är ju till själva golvvärmaren, och ingår i de kablarna som går neråt till golvet, tillsammans med Neutralen och de 2 smala givar-kablar.

• Gilla
Tompafix
  • Laddar…
J JeffBeck skrev:
Ja det är jfb för hela huset som löser ut (finns på el-centralen).
Jag förstår inte När du skriver ”Skruva loss ledarna till golvvärmen och se om det då fungerar” vad vill man uppnå med det? Vad är syftet?
MVH Jeff
Som andra sagt, genom att koppla bort värmeslingan och då se om jfb inte löser ut, ger en indikation på om det finns något överledningsfel till jord i slingan.

Hur gick det med detta? Fann du felet till varför jfb löste ut?

E etompau skrev:
Hur gick det med detta? Fann du felet till varför jfb löste ut?
Har haft gäster ikväll. Ska testa ert förslag imorgon! Återkommer.

Nu har jag kopplat bort ledningarna till golvet, och som ni kan se funkar den nya termostaten helt ok. Ledlampen lyser och jfb har inte utlöst. Jättebra test ni har föreslagit 👍. Det här måste betyda att felet ligger i själva golvvärmen, om jag har fattat rätt? 😩

Antar att det inte går att åtgärda problemet utan att först riva upp hela golvet, och ersätta med nya värmesystem och nya klinkers? 😖

Tvättstugan och golvet renoverades 1999. Är det hur länge man kan förvänta sig att ett golvvärme ska hålla? Går det på försäkring undrar jag?

• Nyinstallerad termostat med röd LED-lampa som lyser, utan att jordfelsbrytare har utlöst, kopplad till borttagna golvvärmeledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försäkringen kan du förmodligen glömma pga åldersavdrag efter 25 år. Värmekabeln i golven kan mycket väl sluta fungera efter ett par decennier. Finns experter med specialutrustning som kan lokalisera var felet finns och reparera kabeln men det är ju en del pyssel med golvet och kostar sina pengar.

• Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.