1 361 läst · 22 svar
1k läst
22 svar
Golvvärmetermostaten har lagt av. Behöver råd och hjälp
Inte som jag kan se—fasledaren är tjock och kommer ju från den svarta kabeln uppifrån. Den finns ju en tjock kopparkabel inuti. Bifogar en till bild.T Tompafix skrev:
Den lite mindre tjock svart ledning är ju till själva golvvärmaren, och ingår i de kablarna som går neråt till golvet, tillsammans med Neutralen och de 2 smala givar-kablar.J JeffBeck skrev:
Som andra sagt, genom att koppla bort värmeslingan och då se om jfb inte löser ut, ger en indikation på om det finns något överledningsfel till jord i slingan.J JeffBeck skrev:
Nu har jag kopplat bort ledningarna till golvet, och som ni kan se funkar den nya termostaten helt ok. Ledlampen lyser och jfb har inte utlöst. Jättebra test ni har föreslagit 👍. Det här måste betyda att felet ligger i själva golvvärmen, om jag har fattat rätt? 😩
Antar att det inte går att åtgärda problemet utan att först riva upp hela golvet, och ersätta med nya värmesystem och nya klinkers? 😖
Tvättstugan och golvet renoverades 1999. Är det hur länge man kan förvänta sig att ett golvvärme ska hålla? Går det på försäkring undrar jag?
Antar att det inte går att åtgärda problemet utan att först riva upp hela golvet, och ersätta med nya värmesystem och nya klinkers? 😖
Tvättstugan och golvet renoverades 1999. Är det hur länge man kan förvänta sig att ett golvvärme ska hålla? Går det på försäkring undrar jag?
Försäkringen kan du förmodligen glömma pga åldersavdrag efter 25 år. Värmekabeln i golven kan mycket väl sluta fungera efter ett par decennier. Finns experter med specialutrustning som kan lokalisera var felet finns och reparera kabeln men det är ju en del pyssel med golvet och kostar sina pengar.
Produkter som diskuteras i tråden