Sitter och kollar delar till golvvärmen och blir inte riktigt klok.

Tanken är i alla fall att styra två stycken slingor 20mm x 2mm a 40m med hjälp av en extra shunt på pannan. Dvs att rätt temp på vattnet kommer redan ifrån pannan och det ska bara ut på slingorna.

Någon som kan hjälpa mig vilka delar som behövs för den typen av inkoppling?

Mvh Kent
 
Krilleman
Vad har du för förutsättningar?! Alltså vad har du för befintligt värmesystem som du ska bygga på...
 
Du ska inte ha någon sammankoppling mellan returerna som du skissat med blå färg.
Koppla tillopp-retur från pannans shunt till det befintliga systemet precis som du visar, den extra fyrvägsshunten försörjer du från pannans uttag 3 och 11 enligt manualens beteckningar.

Inga andra kopplingar mellan dessa, då har du två helt oberoende system precis som man oftast vill ha det.
 
Krilleman
Håller med GK!
Radiator returen drar du in i shunt 1 som du ritat.
GV returen på baksida panna!
Sammankopplingen av returledningarna utgår!
 
Ah tack för svaren för inkoppling!
Vad tror ni om cirkulationspumpen? Antar att jag kommer att behöva gå upp på två st. En på varje framledning? Eller finns det något sätt att klara sig på en?

Är jag tvungen att använda en 4-vägs shunt för golvvärmen. Har nämligen en rätt så ny 3-vägsshunt liggande.
 
Du får ha två pumpar, en för varje system. Om du har en 3-vägs tillhands går det lika bra med den, det förändrar heller inget i ovanstående gällande returinkoppling mm.
 
Okey, och de pumparna borde jag kunna montera så de sitter på retursidorna?
Och vart hittar man en riktig minipump då det säkerligen inte behövs någon kraftig för golvvärmen.

Sedan för att koppla ihop golvvärmeslangarna med systemet. Finns det något färdig fördelare utan shunt, pump etc, att använda för 2 slingor. Det jag antar måste sitta där är justering av flödet & flödesmätare.
 
Krilleman
Normal standard är ju att sätta pumparna direkt efter shunten på tilloppet! Köp en vanlig standrad-pump för golvvärmesidan. Tyckstyrd skulle jag ha satsat på!

Köp fördelare av samma märke som slangen. Finns färdiga, går även att bygga på senare om du skulle vilja ansluta fler slingor... Uponor WGF ser ut såhär: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2882
 
Ok, pumparna på framledningen får det bli efter shuntarna. Ritar om min lilla skiss i morgon.

Men då satsar jag på denna pumpen till golvvärmen ==> http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=456

Och jag har en Uponor slang som ska kopplas in, så Uponor WGF som du länkar till blir nog perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.