Jag funderar installera ett ELgolvvärme i min toalett allt är i trä, och jag
undrar om ni har några rekomendationer om märke och
kvalitet?

Hur ska fästa slingorna, toaletten är på 5m2
Måste jag dra ny matning för golvvärmen eller kan
jag koppla på befintliga strömen i wc.


hur mkt kan 5m2 kräva watt?.

Alla tips och råd och förslag , skriv dem bara!
 
Hur mycket ström drar wcn?
 
Skall du ha elvärme under trägolvet? Jag är inte säker på att det är en bra idé. Man brukar hur som helst räkna med 100W per kvm. Alltså 500W till ditt golv. Troligen går det att koppla på befintlig el då 500W inte innebär mer än drygt 2 ampere. Det måste finnas jordfelsbrytare om du skall ha golvvärme.

Erik
 
okej då förstår jag det. hm , det har jag inte kollat upp än hur mkt ström wcn drar.
Det kan jag kolla imorn.

Varför skulle det inte vara så bra ide?
jag har hört att man lägger spånskiva tydligen sen limmar man ihop slingan och sen flytspacklar över det?
 
Idag krävs det väl tätskikt även i ett toalettutrymme? Riv ut gammlat ytskikt, limma fast elslingan med smältlim, flytspackla, tätskickt och sen klinker. Ju mer isoloerande material du har ovan slingorna ju mindre nytta av dem har du. Finns ingen anledning att lägga golvspån över slingan?!
 
Med risk för att verka tjatig. Detta jobb får endast utföras av en elektriker. Ingen garanti/försäkring gäller om du gör det själv.

Man måste dra fram jord i matningen. Matningen måste skyddas av jordfelsbrytare. Du måste välja olika typ av kabel beroende på vilket övergolv du ska ha osv osv...
 
okej jo det har jag förstått nu, jag är själv en elektriker 2 års blev jag förra månaden men problemet är att
jag har bara gått i lägenhetersrenoveringar så golvvärme är något man aldrig gjort.
Att installera jfb är inget problem ifs.
Så vad är det för kabel som behövs när det är , slinga,flytspakel,tätskickt och klinker som förra inlägget sa!? :)

Måste man ha termostat, kopplar man in först termostaten sen vidare till slingan eller?
vill ha lite översikt på hur det ligger till :).
Ska termostaten sitta i wc eller utanför?
 
Jag brukar sätta termostaten i kombination med strömbrytaren. Är det klinker kan du köra med "vanlig" resistiv kabel.. Tex T2 Blå 10W/m.

Jag tycker att du ska be någon av dina jobbarkompisar som kan golvvärme om hjälp.. Massa saker man måste tänka på för att få det bra.

Dessutom säger du i första inlägget att "allt är i trä"? Menar du att du har träbjälklag? Isåfall kanske du måste styva upp golvet lite med fler golvåsar eller liknande för att det ska hålla med klinker på.
 
Jo det är bjälklag under faktiskt och eftersom jag e på semester så är det lite försent
att fråga andra i firman som har rest bort. Ja det blir förmodligen klinker dessutom på.

Från brytaren? drar jag fram fas nolla jord då bara till en dosa ovanför brytaren och sen ner med en kabel till
slingorna som kallas T2blå? .. Rätta mig om jag fattat det fel..
 
I dosan skall du sätta temostaten, den behöver mycket riktigt fas, nolla och jord. Från termostatdosan går du ned till golvet med ett rör. Dessutom ett rör till för temostatens golvgivare. Det brukar följa med en 10mm flexslang för givaren. Den slangen skall gå ut en liten bit på golvet. Men det bör du kolla med installationsanvinsingen för temostaten.

Själva värmekabeln har en skarv till kallkabel som skall ligga ute i golvet, kallkabeln drar du sedan upp till termostatdosan.

Kabeln skall meggas före installation, efter läggning och efter flytspackling (eller hur du nu gjuter in den).

Du måste ha jordfelsbrytare.

Det finns en hel del begränsingar för hur du får dra värmekabeln i golvet. Avståndet mellan dragningarna måste du hålla heliga, annars bränns kabeln av. Ingen kabel vid WC stolen eller annat som behöver skruvas fast i golvet. Ingen kabel under möbler eller annat som isolerar värme för bra, kabeln brinner av. Och du måste ha rätt mängd kabel, kabeln får inte kapas.
 
hempularen skrev:
I dosan skall du sätta temostaten, den behöver mycket riktigt fas, nolla och jord. Från termostatdosan går du ned till golvet med ett rör. Dessutom ett rör till för temostatens golvgivare. Det brukar följa med en 10mm flexslang för givaren. Den slangen skall gå ut en liten bit på golvet. Men det bör du kolla med installationsanvinsingen för temostaten.

Själva värmekabeln har en skarv till kallkabel som skall ligga ute i golvet, kallkabeln drar du sedan upp till termostatdosan.

Kabeln skall meggas före installation, efter läggning och efter flytspackling (eller hur du nu gjuter in den).

Du måste ha jordfelsbrytare.

Det finns en hel del begränsingar för hur du får dra värmekabeln i golvet. Avståndet mellan dragningarna måste du hålla heliga, annars bränns kabeln av. Ingen kabel vid WC stolen eller annat som behöver skruvas fast i golvet. Ingen kabel under möbler eller annat som isolerar värme för bra, kabeln brinner av. Och du måste ha rätt mängd kabel, kabeln får inte kapas.
vissa kablar får man klippa. men man måste kolla i bruksanvisningen om man kan det först!
 
Nu var ju förslaget från RRR att använda T2blå, som är en serieresistiv kabel, som alltså inte får klippas.
 
Thewayofstyle skrev:
Jo det är bjälklag under faktiskt och eftersom jag e på semester så är det lite försent
att fråga andra i firman som har rest bort. Ja det blir förmodligen klinker dessutom på.

Från brytaren? drar jag fram fas nolla jord då bara till en dosa ovanför brytaren och sen ner med en kabel till
slingorna som kallas T2blå? .. Rätta mig om jag fattat det fel..
Som Rrrr påpekade så är kraven C-C 30 cm på golvreglarna för att golvet inte ska svikta och därmed riskera att bryta våtskiktet.
 
Okej det låter inte så komplicerat som fösta gången men man lär sig :)
Nu vet man lite utav hur allting ser ut och regler.

tack för alla svar. jag återkommer när det börjar närma sig slutet av semestern!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.