I källaren är det gjuten platta. Huset är byggt -60 så jag tror inte det finns någon isolering under.

Jag vill installera golvärme (ca 60kvm, 5 rum) och har 2 alternativ som jag tänkte bolla med er. Idag är det vattenburn värme och fjärrvärme är på väg in.

Anternativ 1.
Ingen isolering, lägga rutnät med rör och flytspackla
+ Fördel, jag kan välja vilket typ av golv jag vill ha (klinkel eller trä).
- Nackdel, massor med jobb.
? Kommer värmen att försvinna ner i plattan när det inte är isolerat under?

Anternativ 2. Lägga matta, isolering, spån, plåt, rör och lamminat.
+ Fördel, mindre jobb
- Nackdel, vill jag lägga klickel blir det jobbigt.

Vad tror ni?
 
Utan isolering kommer du att förlora en hel del neråt. Sen är de inte bra ur fuktsynpunkt heller, du trycker ev fukt intill väggarna eller till inkringliggande rum istället, där kommer du då få större fuktgenomslag.
Bäste är ju att isolera med 200mm, men om man inte har takhöjd så de räcker så är de bara o bila upp golvet och gräva så man får plats med allt, sedan kan du ju gjuta ner golvvärmen i de nya betonggolvet.
 
heALer skrev:
Bäste är ju att isolera med 200mm, men om man inte har takhöjd så de räcker så är de bara o bila upp golvet och gräva så man får plats med allt, sedan kan du ju gjuta ner golvvärmen i de nya betonggolvet.
På tal om lite mer arbete i alternativ 1 :rolleyes:
 
Jo ett tungt arbete de är de nog, men man lär inte ångra sig efteråt. Ska själv göra de i min tvättstuga om ett tag. Tänkte göra allt själv, med hjälp av någon kompis och bror. Är nog bra o vara några stycken så flyter de nog på. Att leja bort ett sådant jobb är nog ganska dyrt.
 
Har hört några som har lagt en platongolvmatta på golvet, sedan isolering på den, och golvspånskivor med spår i med värmeplåt, golvvärmeslang, sedan ett klickgolv ovanpå. Behöver man inte gjuta. Men då krävs de att man har tillräckligt med takhöjd.
100mm isolering har jag hört att vissa klarat sig på, även 50mm. Men jag ska inte säga att de e riktigt o göra så, bara att jag hört att andra gjort de. Beror också på hur pass mycket fukt man har i källaren.
 
Redigerat:
Jag tycker att du har missat "det rätta" alternativet.

Gräv ur och gör det ordentligt från början om det är möjligt givet husets grundkonstruktion.
 
C
Vad kan hindra att man kräver ur?

Kidnappar tråden lite, när jag ändå är i farten; om man gjuter ner golvvärme i en ny platta, behöver man inte ändå ha nån form av platonmatta för att leda bort fukt innan man lägger på klickgolv eller vad man nu vill ha? Eller kan man lägga direkt på?
 
cheetah1 skrev:
Vad kan hindra att man kräver ur?

Kidnappar tråden lite, när jag ändå är i farten; om man gjuter ner golvvärme i en ny platta, behöver man inte ändå ha nån form av platonmatta för att leda bort fukt innan man lägger på klickgolv eller vad man nu vill ha? Eller kan man lägga direkt på?
Om du isolerar med cellplast, lägger åldersbeständig plast på rätt ställe och sedan gjuter in rören så ser jag inget behov av platonmatta på det. Det blir ett torrt golv.

Jag tycker dock att den säkraste golvkonstruktionen är en som avslutas med ett klinkergolv. Då kan inget gå fel.
 
C
MathiasS skrev:
Om du isolerar med cellplast, lägger åldersbeständig plast på rätt ställe och sedan gjuter in rören så ser jag inget behov av platonmatta på det. Det blir ett torrt golv..
Var är rätt ställe då? Trodde inte man skulle ha plast nånstans..
 
cheetah1 skrev:
Var är rätt ställe då? Trodde inte man skulle ha plast nånstans..
Tja, det var egentligen onödigt att skriva "rätt" ställe för det går nästan inte att lägga den fel.

Man brukar lägga en åldersbeständig plastfilm mellan de två frigolitlagren alternativt ovanpå frigoliten, dvs längst upp.

Huvudskälet till att använda plasten är att hindra eventuellt markradon att ta sig uppåt men det är ju givetvis en effektiv spärr för fukt att vandra uppåt i konstruktionen.
 
MathiasS skrev:
Jag tycker att du har missat "det rätta" alternativet.

Gräv ur och gör det ordentligt från början om det är möjligt givet husets grundkonstruktion.

Hur påverkas husets hållfastighet i plattan om jag gräver ur den och sedan gjuter nytt i?
Väggarna kommer ju så klart att stå kvar och urgrävningen kommer avslutas ca 30 cm till väggen. Blir det verkligen bra?
 
zupermac skrev:
Hur påverkas husets hållfastighet i plattan om jag gräver ur den och sedan gjuter nytt i?
Väggarna kommer ju så klart att stå kvar och urgrävningen kommer avslutas ca 30 cm till väggen. Blir det verkligen bra?[/quot

Jag törs inte svara på vad som gäller i ditt fall....
 
MathiasS skrev:
Jag törs inte svara på vad som gäller i ditt fall....
Självklart beror det på husets kontruktion, men jag tror inte riktigt på det iaf, inte med gjuten platta på backen.
 
zupermac skrev:
Självklart beror det på husets kontruktion, men jag tror inte riktigt på det iaf, inte med gjuten platta på backen.
Men är det verkligen en platta av samma sort man bygger idag?

Är det inte en sula på vilken det står en grundmur och sedan har man fyllt upp och gjutit ett golv mellan väggarna?
 
Ni som bilat upp era källargolv, har ni betongvalv eller trä?? Ska bila upp källargolvet och vill helst inte hamna under ett nedfallande valv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.