Hej

För 2 år sedan köpte vi en äldre stuga på 7200kvm tomt, som för ca 10 år sedan hade en fin jämn gräsmatta på ca 1200kvm som ligger närmast huset.
Förra ägaren har dock inte gjort något med tomten som har ändrats till någon smärre katastrof istället med massa växter, små vilda träd, stora "gräsklumpar" och allt annat man kan förvänta sig. Jag har kört flera gånger med röjsåg och trimmer, fällt massa träd och jobbar på för att ta bort det mesta från ytan som vi tänker göra om till en plats för barnen att leka och njuta av.

Bilderna visar lite grand hur det ser ut. Det finns många små stubbar (3-10 cm), ytan är ojämnt och med massa gammalt gräs. Närmast ställen som jag tog bilder ifrån (uterum) ska det finnas ett trädäck.
Det vore fint med en gräsmatta och bevattningen med vatten från brunn kan ordnas med hjälp av något smart bevattningssytem då stugan har internetuppkoppling och redan nu massa smarta funktioner. Gräsklipparrobot kan sköta klippningen medan vi är borta (är på plats 1-2ggr i veckan max).

Frågan är hur ska man göra nu? "Mina" hantverkare har tillgång till hjullastare som de menar kan användas för ändamålet, jag antar att man ska "fräsa" lätt ner i marken och tar bort ojämnheterna. Åker de små stubbarna med då?
Är roundup på det befintliga skiten och sedan ett lager matjord med nya frön ett alternativ till att använda grävmaskiner/plog/hjullastare?

Hur hade ni gjort? :) Ojämn övergiven gräsmatta med stubbar och vildvuxna plantor på en stor tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vildvuxen och ojämn gräsmatta med små stubbar och gammalt gräs på en övergiven tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vildvuxen trädgård med dött gräs, små stubbar och ojämn mark som behöver restaureras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn och igenvuxen tidigare gräsmatta med små stubbar och vilda växter nära en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En förfallen gräsmatta med stubbar och kvistar på en stor tomt i gryningens ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild över en övervuxen stuga och tomt med vilt växtlighet och ojämn terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Så här såg det ut för ca 12 år sedan och så vill vi ha det med :) Ett rött hus med vita knutar omgivet av gröna ängar och träd i ett lantligt landskap under tidig morgon eller kvällssol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd stuga med vita knutar i soligt landskap med gräsmatta, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solig trädgård med gräs, träd, röd stuga med vita fönster och blått tak, samt en gammal brunn framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.