Vet någon hur man nollställer ett element, oljeradiator från Gnosjö? Problemet jag har är att dioden lyser men slocknar efter en stund, värmen uteblir, elementet blir inte ens ljummet när vi vrider på max. Elementet har varit urkopplat ca ett år pga renovering, har fungerat klockrent innan vi kopplade ur den. Uppgifter jag har på elementet är Gnosjö Basic, 400v - 600w, 900x300, art: 1492.000, typ 14.2.000. Tror elementet har några år på nacken då jag inte finner någon info om det. Elementet saknar lyx som komfort och reducerat läge, finns endast on/off knapp med ratt för reglera värmen.
 
Har ni mätt upp att det är inkopplat på 400 V och inte bara 230 V? Det senare ger bara 1/3 av effekten om det är en 400 V radiator.
 
J Josth skrev:
Har ni mätt upp att det är inkopplat på 400 V och inte bara 230 V? Det senare ger bara 1/3 av effekten om det är en 400 V radiator.
Samma dosa/ komplingsplint som tillhör elementet har vi inte rört. Konstigt om volten helt plötsligt skulle halveras.
 
Ok, ja då borde det vara 400 V. Om det är något fel i termostatmodulen på radiatorn kan man ofta skruva av den och skicka till Gnosjö så får man ett genomgånget exemplar tillbaka. Har man garanti kostar det inget annars blir det säkert till ett rimlig pris.
 
J Josth skrev:
Ok, ja då borde det vara 400 V. Om det är något fel i termostatmodulen på radiatorn kan man ofta skruva av den och skicka till Gnosjö så får man ett genomgånget exemplar tillbaka. Har man garanti kostar det inget annars blir det säkert till ett rimlig pris.
Okej. Ja jag ska testa att mäta för säkerhets skull. Annars blir det tippen :)
 
Kolla så båda faserna levererar spänning. Använd mätinstrument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.