Hej
Min yttertrappa har börjat 'tippa ut' i överkant. Syns kanske inte på bilderna
men trappan har flyttat sig ½-1 centimeter ut från huskroppen. I överkant. Har skett under
senaste månaderna och märkte det nu.
Kikar jag i utrymmet under ser jag en knäckt stödpelare (vänster sida mot husgrunden).
Kan detta vara orsaken? Eller ett resultat?
Vad göra?
Mvh,
Lars
Min yttertrappa har börjat 'tippa ut' i överkant. Syns kanske inte på bilderna
men trappan har flyttat sig ½-1 centimeter ut från huskroppen. I överkant. Har skett under
senaste månaderna och märkte det nu.
Kikar jag i utrymmet under ser jag en knäckt stödpelare (vänster sida mot husgrunden).
Kan detta vara orsaken? Eller ett resultat?
Vad göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Mvh,
Lars
Bra fråga.
Jag hade ju gissat att det är ett resultat av att hela den yttre delen har satt sig och dragit med sig trappan, då har det gett sig där.
Kolla med ett vattenpass (av bra kvalitet) på den yttre "väggen" och se hur det ser ut, kolla över tid och se om det ändrar sig.
Det ser ju ut som det är en spricka längs hela vägen mellan stödpelaren och husväggen.
Vad man bör göra beror ju lite grann på vad som orsakar det hela, så det bör man ju ta reda på först.
Möjligen kan det ju hjälpa att förankra trappan i husväggen. Men resultatet av det kan ju också bli att trappan tar mer av husväggen med sig. Så lite försiktig får man var.
Jag hade ju gissat att det är ett resultat av att hela den yttre delen har satt sig och dragit med sig trappan, då har det gett sig där.
Kolla med ett vattenpass (av bra kvalitet) på den yttre "väggen" och se hur det ser ut, kolla över tid och se om det ändrar sig.
Det ser ju ut som det är en spricka längs hela vägen mellan stödpelaren och husväggen.
Vad man bör göra beror ju lite grann på vad som orsakar det hela, så det bör man ju ta reda på först.
Möjligen kan det ju hjälpa att förankra trappan i husväggen. Men resultatet av det kan ju också bli att trappan tar mer av husväggen med sig. Så lite försiktig får man var.
Tack.
Först, yttre 'väggen' är i verkligheten inte så sned som bilden visar. Mobilkamera av tveksam kvalitet
Hela trappen är gjuten så den hänger nog ihop dom en enhet. Och känns ju lite logiskt som thomasx
säger, att yttre delen satt sig och dragit med sig 'enheten' och knäckt den vänstra stödpelaren.
Vet inte om jag känner för att vänta-och-se. Vill ju helst inte ha det värre...
Utrymmet under har ett gjutet golv, vad tros om att hugga upp typ 30x30 centimeter till höger i utrymmet intill väggen. Gräva ner så långt man når (60 cm ?) och sen gjuta upp en stödpelare där? Borde väll stötta ytterväggen lite och därmed hela trappen? Kan ju dobb'a fast den med väggen. Och det ingreppet borde väll inte äventyra något.
Tacksam för synpunkter.
Lars
Först, yttre 'väggen' är i verkligheten inte så sned som bilden visar. Mobilkamera av tveksam kvalitet
Hela trappen är gjuten så den hänger nog ihop dom en enhet. Och känns ju lite logiskt som thomasx
säger, att yttre delen satt sig och dragit med sig 'enheten' och knäckt den vänstra stödpelaren.
Vet inte om jag känner för att vänta-och-se. Vill ju helst inte ha det värre...
Utrymmet under har ett gjutet golv, vad tros om att hugga upp typ 30x30 centimeter till höger i utrymmet intill väggen. Gräva ner så långt man når (60 cm ?) och sen gjuta upp en stödpelare där? Borde väll stötta ytterväggen lite och därmed hela trappen? Kan ju dobb'a fast den med väggen. Och det ingreppet borde väll inte äventyra något.
Tacksam för synpunkter.
Lars
Jag hade ju velat ta reda på lite mer kring omständigheterna först. Är den yttre väggen lodrät?
Om du ska göra som du skriver, så hyr en kärnborrmaskin och borra ett hål igenom betongplattan och ner till rätt djup. Då är det väldigt enkelt att gräva ur det i princip cylindriska hålet och fylla i armering och betong så du får en pelare. borra in armering i plattan också så du förbinder pelaren med plattan genom den armeringen.
Den stora frågan är väl om det kommer räcka med 60cm. I Göteborg pålar man gamla hus för att de ska sluta röra sig. Då borrar men ett hål i plattan och sedan bankar man ner stålpelare i leran under tills pelarna når fast berg, annars hjälper det inte.
Känner du till något om markförhållandena?
Om du ska göra som du skriver, så hyr en kärnborrmaskin och borra ett hål igenom betongplattan och ner till rätt djup. Då är det väldigt enkelt att gräva ur det i princip cylindriska hålet och fylla i armering och betong så du får en pelare. borra in armering i plattan också så du förbinder pelaren med plattan genom den armeringen.
Den stora frågan är väl om det kommer räcka med 60cm. I Göteborg pålar man gamla hus för att de ska sluta röra sig. Då borrar men ett hål i plattan och sedan bankar man ner stålpelare i leran under tills pelarna når fast berg, annars hjälper det inte.
Känner du till något om markförhållandena?
Ja, den borrar igenom det mesta, armering också även om det inte är det den gör bäst.OMLAJA skrev:
Jag körde med kärnborrmaskine när jag satte vårat staket. Marken består av jordlera, stenar och trädrötter i en konstant och salig blandning, helt omöjligt att gräva i och lika omöjligt att köra med jordborr. Jag vet, för jag testade Med kärnborrmaskinen gick det som en dans.
Ja, det ser rätt tydligt ut att stödpelaren är knäckt eftersom den i praktiken har varit till för att dra ner den inre delen av trappan, som ju lyfts när den yttre delen sjunker. Har inte jättemycket koll på hur man fixar sånt här, men spontant känns det som om grävning från utsidan, och fylla upp med något som stabiliserar och lyfter upp ytterkanten vore vettigast?
Jag hade liknande problem på min inbyggda farstukvist i trä. Lade in en balk under den, lyfte med domkrafter i bägge ändar och grävde nytt under, fyllde med makadam, gjöt nya stolphållare, samt gjorde ny infästning via en träbalk under den gamla.
Detta var ju dock trä, om än med väggar och betongtak...
Detta var ju dock trä, om än med väggar och betongtak...
Produkter som diskuteras: "stolphållare"
Stolpbeslag
Stolpbeslag är konstruktionsdetaljer utformade för att säkerställa en stabil och hållbar förankring eller sammanfogning av stolpar. Dessa beslag kan användas i en rad olika byggprojekt, från att stödja staketstolpar till att förstärka
Läs mer
Kollade 'ytterväggen'. Lutar c:a 10mm per 60 centimeter. Var kanske mer än jag trodde.
Hm.
Plattan utanför ytterdörren lutar mer. C:a 12 mm per 60 centimeter. Men det kan jag inte riktigt tolka. Kan
ju ha gjutits med fall från början.
Vet inte varför jag skrev 60 centimeter. Måste ju till mer för en eventuell stödpelare.
Hm.
Plattan utanför ytterdörren lutar mer. C:a 12 mm per 60 centimeter. Men det kan jag inte riktigt tolka. Kan
ju ha gjutits med fall från början.
Vet inte varför jag skrev 60 centimeter. Måste ju till mer för en eventuell stödpelare.
Plattan ska luta utåt för att regnvatten ska rinna av, så det får antas vara ok. Men väggen verkar ju som sagt ha flyttat sig lite. Kan du avgöra hur mycket plattan har rört sig ut från huset? Det som vore intressant att försöka klura ut, är om ytterväggen "bara" har börjat luta utåt, eller om den också har sjunkt neråt, detta då i förhållande till husgrunden.
Det är ju lite avgörande för vilken åtgärd man tänker sig.
Det är ju lite avgörande för vilken åtgärd man tänker sig.
Den knäckta pelarens övre del har förskjutit sig c:a 10 mm utåt, i förhållande till den hela biten av pelaren. Och jag kan tycka att det i övrigt ser ut att röra sig om ungefär 1 centimeters förflyttning av plattan.
Sen gäller det om ytterväggen sjunkit... Inte helt lätt att klura ut, men den knäckta pelarens övre del är parallellförskjuten i förfållande till den kvarvarande pelaren. Borde den inte skjutit sig (tippat) om
nu ytterväggen sjunkigt? Kan inte heller se att plattan skjutit rygg in mot väggen. Borde den inte det
om ytterdelen sjunkigt? Eller så tänker jag fel.
Om jag ser trappräckets infästning mot fasaden, så är den dikt an i överkant men förksjuten kanske 15 mm nedtill. Om ytterväggen sjunkigt borde kanske övre infästningen också dragits ut. Kanske feltänkt här också.
Ja inte helt lätt att bli säker...
Sen gäller det om ytterväggen sjunkit... Inte helt lätt att klura ut, men den knäckta pelarens övre del är parallellförskjuten i förfållande till den kvarvarande pelaren. Borde den inte skjutit sig (tippat) om
nu ytterväggen sjunkigt? Kan inte heller se att plattan skjutit rygg in mot väggen. Borde den inte det
om ytterdelen sjunkigt? Eller så tänker jag fel.
Om jag ser trappräckets infästning mot fasaden, så är den dikt an i överkant men förksjuten kanske 15 mm nedtill. Om ytterväggen sjunkigt borde kanske övre infästningen också dragits ut. Kanske feltänkt här också.
Ja inte helt lätt att bli säker...
Logga in
Skapa konto
Tänkte avsluta denna tråd.
För drygt ett år sedan beslutade jag att ta hit en lokal grävare som grävde upp marken. Vad
han gissade på från början stämde, utgående avlopp hade rostat sönder strax utanför källarväggen. Avlopper
i sin helhet totalt borta på en sträcka.
Efter att avloppet åtgärdats (och trappan pålats i framkant) står den nu stabilt.
Så ni som har liknande 'slukhåls problem' och samtidigt gjurjärnsavlopp har här en möjlig förklaring.
Borde rimligen kunna ses med en kamera om man inte vill gräva upp som förstasteg.
/Lars
För drygt ett år sedan beslutade jag att ta hit en lokal grävare som grävde upp marken. Vad
han gissade på från början stämde, utgående avlopp hade rostat sönder strax utanför källarväggen. Avlopper
i sin helhet totalt borta på en sträcka.
Efter att avloppet åtgärdats (och trappan pålats i framkant) står den nu stabilt.
Så ni som har liknande 'slukhåls problem' och samtidigt gjurjärnsavlopp har här en möjlig förklaring.
Borde rimligen kunna ses med en kamera om man inte vill gräva upp som förstasteg.
/Lars
Produkter som diskuteras i tråden