Hur bär man sig åt för att få helt släta väggar om det idag sitter glasfiberväv? Hur får man bäst resultat?
 
J
Bredspackla är nog billigast men du kan ju sätta renoveringsgips och sedan spackla skarvarna.
 
Gips + glasfiberväven sattes upp under slutet av 80-talet men det är ett hus byggt på 20-talet så det känns inte som något som passar... Skall titta på renoveringsgips men det får definitivt inte vara alltför tjockt- tack för tipset!
 
Vi hade samma bekymmer som du. Hus från -34 som misshandlades kraftigt under det (inte alltid så glada) 80-talet. Testade bredspackling i vissa rum och duk (typ Easy Cover) i vissa rum. Det är väldigt mycket lättare att jobba med duken än att bredspackla (om man nu inte redan är en fena på det). Man slipper slipning och damm m.m. med duken. Resultatet blir dock bättre om man bredspacklar. På några meters avstånd är det dock svårt att se skillnad (med reservation för att släpljus kan avslöja vissa skarvar i duken).

//Martin
 
Tack för svaret!
 
Du kan även skrapspackla dvs. lägga på spackel och sedan ta spackeln och dra av allt överflödigt. Då fylls bara dom små hålen i väven.
Gör detta två ggr, det räcker.
Resultat= Snyggt, snabbt, lätt och billigt.
 
Jag satte easy cover på just glasfiberväv i ett rum hos oss, blev en perfekt slät yta att tapetsera på och man slapp all slipning som spackling alltid för med sej. Jag kommer nog aldrig att lära mej bredspackla när det finns easy cover :) finns ingen anledning när det är så dammigt, trist och tidsödande att slipa.
 
Jan-Å skrev:
Jag satte easy cover på just glasfiberväv i ett rum hos oss, blev en perfekt slät yta att tapetsera på och man slapp all slipning som spackling alltid för med sej. Jag kommer nog aldrig att lära mej bredspackla när det finns easy cover :) finns ingen anledning när det är så dammigt, trist och tidsödande att slipa.
Själv tycker jag den är så svår att skära runt fönster och dörrar. Den är väldigt styv och jobbig att jobba med dessutom. Går väl an på rena väggar men annars..nej tack.


Skrapspacklar man så slipper man nästan slipa, bara nästan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.