Hej på er visa medlemmar!
Jag har spacklat gipsskarvar i garagetaket för ca en månad sedan med alcro skrivspackel samt pappersremsa enligt konstens alla regler. Målade över med en alcro takfärg inomhus långt efter slip o torktid . Nu idag upptäckte jag att det har spruckit längst med nästan alla skarvar.

Vad har hänt? Är det pga att jag inte har någon värme i garaget?
Är det för att det finns råspont innanför gipsen så det rör på sig?
Någon som varit med om liknande?

Är det pga att jag inte har 18 grader där inne o har målat med inomhusfärg?
De rekommenderade inomhusfärg i färgbutiken.

Det är ingen livskris i sig men tråkigt när man varit noga o använt proffsgrejer.
Det är dock inga sprickor längst väggarna ( ännu)
 
  • Texturerad, ljusgrå yta, sannolikt en vägg, med distinkt vertikal skarv eller spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel vit vägg med en vertikal spricka, ojämn yta, skuggor, ingen kontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är amatör, spontant tycker jag det ser ut som har haft en glipa mellan skivorna under remsan, så de kan röra sig mot varandra.

Exakt hur gjorde du?
 
H hempularen skrev:
Jag är amatör, spontant tycker jag det ser ut som har haft en glipa mellan skivorna under remsan, så de kan röra sig mot varandra.

Exakt hur gjorde du?
Jag satte upp gipset med gipslift emot varandra o körde med gipsrasp på kortsidorna.
La ett lager med skivspackel sen på med remsan direkt o sen ett tunt lager ovanpå. Sedan efter torktid la jag ett lager till.
Kanske har lagt för tunt..
Vad är det värsta som kan hända mer än sprickor? Spackel kan väl ändå inte ramla ner när det torkat tänker jag!?
 
Tomture61
Har du monterat gipsskivorna dikt på råsponten ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du monterat gipsskivorna dikt på råsponten ?
Jag satte råspont direkt mot takstolar sedan gipset direkt på råspont
 
Skarvarna som spruckit, är dom i samma längdled som råsponten? Det är det enda jag kan tänka mig för råsponten rör sig, levande material. Dom ggr jag monterat gips mot råspont så har jag alltid sett till att ha dom längsgående skarvarna tvärs råsponten och plåtremsa bakom tvärskarvarna. Aldrig haft problem med sprickor i vare sig uppvärmda eller ouppvärmda utrymmen.
 
Tomture61
V Vedhuggarrn skrev:
Skarvarna som spruckit, är dom i samma längdled som råsponten? Det är det enda jag kan tänka mig för råsponten rör sig, levande material. Dom ggr jag monterat gips mot råspont så har jag alltid sett till att ha dom längsgående skarvarna tvärs råsponten och plåtremsa bakom tvärskarvarna. Aldrig haft problem med sprickor i vare sig uppvärmda eller ouppvärmda utrymmen.
Tror det är plåtremsan som är lösningen .
Mitt innertak med mansardtak har 3 st olika vinklar / skarvar , satte en plåtvinkel bakom gips skarvar . 10 år senare ser det fortfarande helt ok ut .

När man sätter gips i tak med gles är det viktigt att kortändan på gipsskivorna skarvas på en glesbräda .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror det är plåtremsan som är lösningen .
Mitt innertak med mansardtak har 3 st olika vinklar / skarvar , satte en plåtvinkel bakom gips skarvar . 10 år senare ser det fortfarande helt ok ut .

När man sätter gips i tak med gles är det viktigt att kortändan på gipsskivorna skarvas på en glesbräda .
Ja fast även där man sätter gips på Gles brukar jag sätta plåtremsa bakom kortsidan. Men då sätter jag visserligen alltid längsgående skarv längs glesen.
 
Som de andra säger är det nog trät under gipsen som rört på sig.
Det beror på också ev. på hur väl skruvat (både råspont och skivor) det är.

Jag har de senaste åren och renoveringarna alltid limmat pappersremsorna med våtrumsgrund... Hur mycket proffs jag än vill vara efter alla dessa år av spacklande är pappersremsorna utan lim något som ofta spricker eller blir någon liten "bubbla" om jag kör vått-i-vått med spackel bara...
 
  • Gilla
Gimner
  • Laddar…
Tomture61
V Vedhuggarrn skrev:
Ja fast även där man sätter gips på Gles brukar jag sätta plåtremsa bakom kortsidan. Men då sätter jag visserligen alltid längsgående skarv längs glesen.
Om längsgående skarv är den sida på gipsskivan med diket så är det fel .
Den skarven ska placeras tvärs glesen och kortänden på gips (den man bearbetar med gipsrasp) skarvas alltid på en glesbräda .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om längsgående skarv är den sida på gipsskivan med diket så är det fel .
Den skarven ska placeras tvärs glesen och kortänden på gips (den man bearbetar med gipsrasp) skarvas alltid på en glesbräda .
Då har jag gjort fel utan att få problem i lite drygt 20 år i yrket.. I kortänden (den man bearbetar med surformen!) sätter jag alltid plåtremsa bakom. Som sagt, aldrig vare sig målare eller kunder som har haft nåt emot resultatet.. Eftersom jag dessutom gått mycket på rot och service på liten ort så hade man snart hört om resultatet varit sisådär..
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om längsgående skarv är den sida på gipsskivan med diket så är det fel .
Den skarven ska placeras tvärs glesen och kortänden på gips (den man bearbetar med gipsrasp) skarvas alltid på en glesbräda .
Na, det där är ju inte alls i enlighet med tillverkarnas rekommendationer.

Långskarvarna (långsidan) ska ligga längsmed glesen och kortskarvarna kortlar man mellan glesen/alt plåt.
 
Tomture61
V Vedhuggarrn skrev:
Då har jag gjort fel utan att få problem i lite drygt 20 år i yrket.. I kortänden (den man bearbetar med surformen!) sätter jag alltid plåtremsa bakom. Som sagt, aldrig vare sig målare eller kunder som har haft nåt emot resultatet.. Eftersom jag dessutom gått mycket på rot och service på liten ort så hade man snart hört om resultatet varit sisådär..
Det är plåtremsan som fixat problemet .
 
Tomture61
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.