Hej!
Jag har varit lite "dumambitiös" igen och köpt en radiator som jag skall montera några krokar på och ha som handdukstork eftersom det inte finns någon modern som tilltalar mig.
Men jag skulle vilja ha lite råd om montering och så eftersom jag tänkte borra upp hålen för pistolerna till slangen.

Det är alltså inte primär värmekälla i badrummet som är ca 4 m2. Finns golvvärme också.
Radiatorn är en 11-modell av äldre stuk och 30cm bred 90 cm hög.

Hur får jag till en snygg montering av detta?

Äldre stil radiator vid sidan av en ventilmontage med texten 'avstånd?' markerat under för att betona frågan om installationsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns termostater med vinklad fördelare där tanken är att anslutning skall komma från väggen?

Kan man tänka sig att vinkla fördelaren, sätta en L-koppling till termostatröret och göra en S-böj upp till termostaten?

Bör jag sätta brickan lodrätt för en smalare montering eftersom det är en hög och smal radiator? Vad ser bäst ut?

Om jag monterar den enl bilden. Hur stort vertikalt avstånd behöver jag ha från bricka/fördelare för att få till en vettig koppling/böj?

Den skall gå vidare från en radiator i källaren(också badrum men lite ruffigare). Man hade kunnat tänka sig att sätta termostat där nere kanske för en snyggare installation uppe?

Är jag bara en idiot som behöver gilla läget och köpa en ändamålsenlig handdukstork? Misstänker att detta är min frus åsikt och enligt min erfarenhet har hon aldrig haft fel än så länge.
 
Har du funderat på vad den är lackad med? En vanlig radiator är ju inte tänkt att hänga blöta handukar på dagligen, så den kanske börjar rosta efter ett tag.
 
B Bigfoot skrev:
Har du funderat på vad den är lackad med? En vanlig radiator är ju inte tänkt att hänga blöta handukar på dagligen, så den kanske börjar rosta efter ett tag.
Faktiskt inte. Den är ommålad någon gång. Men det skulle nog göras i samband med detta också.
 
  • Gilla
umk74
  • Laddar…

Bästa svaret

Krilleman
Pistoler ut ur vägg ansluts både lättast och snyggast med denna produkt:

Vinkel K22 från Purmo (Gamla Thermopanel).

Passar direkt på M22 gängorna och vinklar in anslutningen mot väggen.
https://www.hornbach.se/p/vinkelans...FB8xNK6OERNyQubHrMr1vgEAPbVhsyNRoC40sQAvD_BwE

Vinkelanslutning K22 från Purmo med M22 gängor för installation av väggradiatörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köp till lämpligt kopplingsset, 15mm eller 16mm:
https://www.hornbach.se/p/vatette-plast-kopplingsset-m22x1-5-mm-x-15x2-5-mm/7952887/
https://www.hornbach.se/p/vatette-plast-kopplingsset-m22x1-5-mm-x-16x2-0-2-2-mm/7952886/
 
Krilleman Krilleman skrev:
Pistoler ut ur vägg ansluts både lättast och snyggast med denna produkt:

Vinkel K22 från Purmo.
Passar direkt på M22 gängorna och vinklar in anslutningen mot väggen.
[länk]

[bild]

Köp till lämpligt kopplingsset, 15mm eller 16mm:
[länk]
https://www.hornbach.se/p/vatette-plast-kopplingsset-m22x1-5-mm-x-15x2-5-mm/7952887/
Krilleman Krilleman skrev:
[länk]
Hej
Radiatorkopplet är ju 40 c/c och väggbrickan bör ju vara 60 c/c så blir det 40 c/c om man sätter ihop två vinklar?
/ Björkskär
 
Krilleman
B Björkskär skrev:
Hej
Radiatorkopplet är ju 40 c/c och väggbrickan bör ju vara 60 c/c så blir det 40 c/c om man sätter ihop två vinklar?
/ Björkskär
Det har du helt rätt i.

Radiatorkopplet är 40cc. 🤔

Här släpar VVS-branschen efter för säkervattens regelverk.

Det finns inga radiatorkoppel som är 60cc (ännu) vad jag vet.

"Vinkel i vinkel" ger ett mått betydligt längre än 60cc.

Men kör du genomföringen bredvid tex en dörrkarm, så långt bort som möjligt från duschzonen, så är det ett mindre problem.
 
  • Gilla
Frikost
  • Laddar…
Det finns "rörstump" med kopplingar där anslutningarna kan vara förskjutna 0-xx mm I sidled, just för att gå från 60 till 40.
Kommer inte ihåg om det var "vanliga" klämringskopplingar (troligt).
Kommer inte ihåg vilken tillverkare det är, men har för mig att de kom i början av året.
 
  • Gilla
Frikost
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det har du helt rätt i.

Radiatorkopplet är 40cc. 🤔

Här släpar VVS-branschen efter för säkervattens regelverk.

Det finns inga radiatorkoppel som är 60cc (ännu) vad jag vet.

"Vinkel i vinkel" ger ett mått betydligt längre än 60cc.

Men kör du genomföringen bredvid tex en dörrkarm, så långt bort som möjligt från duschzonen, så är det ett mindre problem.
Jag har funderat på det där med. cc40/60 också. Detta är i zon 1 visserligen eftersom det är badkar. Men ändå 2.1m från duschblandaren på motsatt vägg. Jag kan nog leva med avsteget. Det kanske finns någon excenter man kan sätta. Men en aspekt är ju om det skall bytas ut mot en vanlig handdukstork i framtiden. Då är det ju säkert det finns 40-ventiler att få tag på längre.
 
Redigerat:
vad tror ni om att sätta 2st 11mm excenter-kopplingarmellan vinkel och radiatorfördelare? de 2 millimetrarna borde ju kunna justeras genom att vrida lite. Även om det är lite knepig lösning
Demmpa Demmpa skrev:
Om man sätter en väggbricka med cc 60 i 45⁰ vinkel så kommer det lodräta och vågräta cc-måttet att bli 40.
Det finns kvadratiska väggbrickor med diagonalt cc 60.
Tex
[länk]

[länk]
Tyvärr tycker jag de där diagonalbrickorna är vansinnigt fula. Men idén är smart.
Excenterkoppling är en bättre idé tycker jag. Om jag förstod dig rätt så va det ditt första förslag. En excenter-koppling för radiator med en vinkel och gängade anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att sätta två enkelgenomföringar, se första filmen i andra länken.

Det bör gå med två excenterkopplingar.
 
Radiator på bilden ser ut att vara typ MP och det kan väl inte skilja så mycket i c/c från vägg?
Kanske en liten distans på radiatornonsollen blir snyggare?
 
B Björkskär skrev:
Radiator på bilden ser ut att vara typ MP och det kan väl inte skilja så mycket i c/c från vägg?
Kanske en liten distans på radiatornonsollen blir snyggare?
Dagen "säker vatten"-regler säger att rörgenomföringar genom våtrumsvägg ska vara cc60, men anslutningarna på radiatorkoppel mm är cc40.

Det är ovan nämnda skillnad TS söker lösning på.

På vilket sätt blir det bättre med distanser på konsolerna?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det går att sätta två enkelgenomföringar, se första filmen i andra länken.

Det bör gå med två excenterkopplingar.
Det har du iofs rätt i. jag har funderat lite till. Detta är ju sista elementet på slingan. Varför skall jag göra 2-rörssystem till den? Jag borde bara kunna skippa koppel helt och hållet. Det borde gå att bara sätta en termostat som dubblar som avstängning D.v.s det spelar ingen roll om vatttnet från just denna returneras eftersom vattnet inte skall vidare till nästa element.
Tänker jag fel?
Sedan hade väl cc40 varit snyggare. Men det kan jag leva med.
Kanske värt att kombinera din idé med min?

Radiator med termostat och markerade anslutningspunkter, cc40 diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Dagen "säker vatten"-regler säger att rörgenomföringar genom våtrumsvägg ska vara cc60, men anslutningarna på radiatorkoppel mm är cc40.

Det är ovan nämnda skillnad TS söker lösning på.

På vilket sätt blir det bättre med distanser på konsolerna
Jag får nog göra egna konsoler för att få rätt djup ändå. Då jag inte vet hur jag skulle hitta någon som passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.