Trappan ner till vår källare har sett bättre dagar.
Det är betongmur som vägg, men där hade man lagt på någon typ av puts som tydligen inte var tänkt för betong. Så allt lossnade. Eller, rättare sagt, nästan allt. Idag har jag spenderat hela dagen med att skrapa bort övrig puts som satt kvar.

Nu till frågan. Hur ska jag piffa upp denna trappa?
Jag har tummen mitt i handen, dessvärre, och är rätt ny på att fixa saker själv. Men jag vill försöka och jag vill lära mig.

Väggen
Dessvärre är det en del fukt i väggen, speciellt vid regn.
När bilden är tagen så är både vägg och trappa våt.
Jag kan tyvärr inte sätta in "fuktspärr", eller vad det heter, på baksidan av muren, då jag inte kan gräva där.
Möjligen skulle jag kunna byta ut trämaterialet som idag är ovanpå muren och sätta en metallplåt där, men i ärlighetens namn vet jag inte om jag hade klarat att göra det själv (plocka bort räcken etc.). Så det är jag inte sugen på.

Färg
Har googlat mig till att det är akrylatfärg eller silikatfärg som gäller. Silikat andas tydligen, men kan ej målas över inom fem år eller så. Akrylat, andas sämre, och kommer förmodligen lossna tidigare om det finns fukt bakom.

Ska jag satsa på akryl (när får jag måla om då? Om ett år? Två? Tre? Fem?), eller ska man satsa på silikatfärg och hoppas att det håller fem år?

Trappan
Trappan är rätt taskig att se på. Finns det något enkelt man kan göra för att piffa upp?
Färg är jag tveksam till, så det blir snorhalt när det regnar.

Har ni några tips?

Stort tack på förhand!
 
  • En betongtrappa nedåt med vit räcke, smutsiga steg, avloppsbrunn, inga personer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Testa att göra rent genom såpskurning (spola av med vatten efteråt) och se vad du tycker. Kanske blir så bra att du slipper måla.
Jag hade målat med silikat i så fall
 
M
Jag gjorde så här:
Före:
Trappa ner till en dörr, räcke till vänster, tegelvägg till höger, terrakottaplattor, trädörr, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Trappa ner till en dörr, handledare, tegelvägg, reflektion i övre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny dörr, målat sidorna, lagt klinker i trappan gjutet igen spygatt som var översvämmningsrisk. Nytt tak över så det inte regnar i trappan, nytt plank på sidan.
 
  • Gilla
mrsnhp och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Jag gjorde så här:
Före:
[bild]

Efter:
[bild]
Ny dörr, målat sidorna, lagt klinker i trappan gjutet igen spygatt som var översvämmningsrisk. Nytt tak över så det inte regnar i trappan, nytt plank på sidan.
Vad målade du med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.