H hempularen skrev:
Spelar väl ingen roll om han skall skicka den rekommenderat, om den aldrig skickas.

Om vi tar fallet att du köper på distans, tillträde om 2 månader. Du får kontraktet på ex. mail, skriver ut det, skriver under. Skickar till mäklaren. Sedan blir det tyst.

Du ringer, skriver mail men får inget underskrivet kontrakt. Så börjar du bli formell hotar häva om inte kontraktet kommer tillbaka. "Nej, jag skrev på igårkväll, lägger det på posten i kväll". Fortfarande inget..


Och så håller det på så, dagen före tillträde "Nej jag har hittat en annan köpare, du kan ju bjuda över...".
Jaha du menar så. Jag tänkte mig att man har vittnen som bevittnar underskriften och när den skickas. Lämpligen kanske en mäklare och en banktjänsteman. Om inte alla fyra vittnen styrker kontraktet så är det inte underskrivet.

Borde ju vara vattentätt? Om mäklaren är i maskopi hjälper ju inte i person heller om det inte finns fler vittnen. Det skulle krävas fler konspiratörer med fyra vittnen.
 
H hempularen skrev:
Spelar väl ingen roll om han skall skicka den rekommenderat, om den aldrig skickas.

Om vi tar fallet att du köper på distans, tillträde om 2 månader. Du får kontraktet på ex. mail, skriver ut det, skriver under. Skickar till mäklaren. Sedan blir det tyst.

Du ringer, skriver mail men får inget underskrivet kontrakt. Så börjar du bli formell hotar häva om inte kontraktet kommer tillbaka. "Nej, jag skrev på igårkväll, lägger det på posten i kväll". Fortfarande inget..


Och så håller det på så, dagen före tillträde "Nej jag har hittat en annan köpare, du kan ju bjuda över...".
Då ska man väl akta sig för affärer med såna typer?? Om jag fick såna vibbar letar jag hellre annat hus/lägenhet…
 
  • Gilla
Hispaniola
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Jaha du menar så. Jag tänkte mig att man har vittnen som bevittnar underskriften och när den skickas. Lämpligen kanske en mäklare och en banktjänsteman. Om inte alla fyra vittnen styrker kontraktet så är det inte underskrivet.

Borde ju vara vattentätt? Om mäklaren är i maskopi hjälper ju inte i person heller om det inte finns fler vittnen. Det skulle krävas fler konspiratörer med fyra vittnen.
Men oavsett vittnen, så är det fortfarande bara ena sidan av underskrivandet som du kan ha koll på. Du binder dig vid köpet, men säljaren är inte bunden, han kan fortsätta sälja, eller bara ångra sig. Du kan inte backa ur köpet när du har skrivit på, men säljaren kan ändra sig när som helst.

Visserligen kan man göra tvärtom, kontraktet är underskrivet (och bevittnat osv.) av säljaren, då tar säljaren motsvarande risk, du som köpare kan i praktiken ångra dig 5 minuter före tillträde.
 
K Kaptenz skrev:
Då ska man väl akta sig för affärer med såna typer?? Om jag fick såna vibbar letar jag hellre annat hus/lägenhet…
En säljare/köpare som du aldrig träffar lär du inte få några vibbar av att bli varnad av.

Men hur svårt kan det vara att fixa eett ombud som får fullmakt att skriva på? Man kan skriva fullmakten väldigt begränsad, så inte ombudet plötsligt kan lägga på 200 000 i köpesumman eller liknande.

Men när det gäller formulering av fullmakt, bör man ha den klar i god för granskning av berörda. När jag köpte min första bostad för en massa år sedan. Då på den tiden avslutade man affären på banken, med en banktjänsteman i rummet som ordnade överföringarna. Men säljarna var ett gift par. Maken var där och hade fullmakt från frun. Min bankman underkände fullmakten. För den sade att han hade rätt att sälja, och skriva under alla nödvändiga handlingar i hennes namn. Men det stod inte att han hade rätt att ta emot hennes andel av köpesumman. Därmed vägrade banken att överföra hennes andel.

Det slutade med att han tvingades öppna ett konto i banken som krävde bådas signatur för att ta ut något.
 
H hempularen skrev:
En säljare/köpare som du aldrig träffar lär du inte få några vibbar av att bli varnad av.

Men hur svårt kan det vara att fixa eett ombud som får fullmakt att skriva på? Man kan skriva fullmakten väldigt begränsad, så inte ombudet plötsligt kan lägga på 200 000 i köpesumman eller liknande.

Men när det gäller formulering av fullmakt, bör man ha den klar i god för granskning av berörda. När jag köpte min första bostad för en massa år sedan. Då på den tiden avslutade man affären på banken, med en banktjänsteman i rummet som ordnade överföringarna. Men säljarna var ett gift par. Maken var där och hade fullmakt från frun. Min bankman underkände fullmakten. För den sade att han hade rätt att sälja, och skriva under alla nödvändiga handlingar i hennes namn. Men det stod inte att han hade rätt att ta emot hennes andel av köpesumman. Därmed vägrade banken att överföra hennes andel.

Det slutade med att han tvingades öppna ett konto i banken som krävde bådas signatur för att ta ut något.
Väldigt LÄTT
Gör inte affär på det sättet??
Fattar inte vad problemet är faktiskt?
Låter som ett ickeproblem om du gör affär som 99.99 personer gör?
 
Vi köpte vårt fritidshus utan att träffa säljaren. Minns inte några detaljer, det är ca 10 år sedan, men vi satt på varsitt mäklarkontor (samma kedja) i olika delar av landet och slutförde affären. Det var mäklaren som hade hand om försäljningen som ordnade med det praktiska kring att vi kunde sköta affären på ett för oss lokalt kontor.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har du läst tråden?
Japp. Men det finns ingenting som säger att man inte får scanna signaturer av penna och papper i lagen.
 
C
J Josel skrev:
Japp. Men det finns ingenting som säger att man inte får scanna signaturer av penna och papper i lagen.
Nä, men det finns en allmän rättspraxis kring innebörden av begreppen underskrift och handling.
Vilket leder till att JB:s formkrav måste läsas som att en köpehandling måste vara ett enskilt fysiskt objekt på vilket parterna fysiskt måste anbringa sina underskrifter.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josel skrev:
Japp. Men det finns ingenting som säger att man inte får scanna signaturer av penna och papper i lagen.
Ingen förbjuder dig att skanna ett dokument, men om det blir en giltig handling i en affär med fast egendom är inte så säkert, jag vet inte, men skulle inte våga lita på det.
 
E
J Josel skrev:
Har folk aldrig hört talas om mail och scanner under pågående telefonsamtal?
Det verkar ibland vara 1975 och ibland 2023.
 
  • Gilla
Josel
  • Laddar…
E
D Dilato skrev:
Jag får backa från mitt påstående om digital signatur.

LAWLINE :

I 4 kap 1 § första stycket står det att köp av fast egendom slutes genom upprättande av köpehandling som underskrives av säljaren och köparen. För överlåtelse av fast egendom gäller alltså formkravet papper och penna! Det finns än så länge inga bestämmelser i jordabalken gällande digital signatur.

Lantmäteriet vill ändra på det men lagstiftaren har ännu inte fattat.

Problematiken diskuteras här:
[länk]

Slutsatsen där är:
En lösning som kan vidtas relativt omgående är att stifta en tilläggslagstiftning som erkänner elektroniska signaturer och ger de samma rättsliga status som de med penna på papper.
Så här säger en säkerhetsexpert:

"In fact, digital signatures typically have some
additional benefits over blue-ink signatures, in that digital
signatures also allow to check the integrity of signed
documents. That is, if a document is modified, then the
signature on that document becomes invalid."
Vem som helst kan ju kladda på ett papper åt vem som helst.
 
Fairlane
E elsjo skrev:
Så här säger en säkerhetsexpert:



Vem som helst kan ju kladda på ett papper åt vem som helst.
Att en digital signatur är väldigt mycket svårare att förfalska råder inga somhelst tvivel om, men det är inte samma sak som att den är giltig juridiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Att en digital signatur är väldigt mycket svårare att förfalska råder inga somhelst tvivel om, men det är inte samma sak som att den är giltig juridiskt.
Precis.
Digitala signaturer har förvisso också en del nackdelar, så det finns rimliga anledningar till de juridiskt sett inte är likställda en underskrift.
 
BirgitS
E elsjo skrev:
Vem som helst kan ju kladda på ett papper åt vem som helst.
Mäklare ska ju numera kontrollera och ta kopia på legitimationen etc. så det är inte så där lätt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att de flesta människor är hyggliga och vill sova gott om natten....Har du gjort lite bakgrundskontroll, pratat med grannar och andra bybor, oavsett nu om en mäklare är inblandad , som i mitt fall, eller om du sköter affären själv med säljaren, så någonstans uppstår kanske en känsla av att saker och ting stämmer eller stämmer eller inte...Vill både säljare o köpare komma till en lösning så tror jag att de i de flesta fall går att ordna!
Folk som strular strular ofta med mer än en detalj vilket kan vara anledning att dra sig ur ett distansköp.
TS avser vad jag tolkar det som att köpa ett billigare hus, där en handpenning kan ligga på en summa som faktiskt går att förlora om något skulle gå fel?!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.