D Dilato skrev:
Signera dokument gör man via e-signering.
Exempel:
[länk]
Godkänns det av lantmäteriet?
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Godkänns det av lantmäteriet?
Nej.
 
  • Haha
elsjo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Godkänns det av lantmäteriet?
Jag får backa från mitt påstående om digital signatur.

LAWLINE :

I 4 kap 1 § första stycket står det att köp av fast egendom slutes genom upprättande av köpehandling som underskrives av säljaren och köparen. För överlåtelse av fast egendom gäller alltså formkravet papper och penna! Det finns än så länge inga bestämmelser i jordabalken gällande digital signatur.

Lantmäteriet vill ändra på det men lagstiftaren har ännu inte fattat.

Problematiken diskuteras här:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1687101/FULLTEXT01.pdf

Slutsatsen där är:
En lösning som kan vidtas relativt omgående är att stifta en tilläggslagstiftning som erkänner elektroniska signaturer och ger de samma rättsliga status som de med penna på papper.
 
  • Gilla
elsjo och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Nej.
går det inte att använda sig av en jurist som skriver under istället



träffa på en tysk för några år sen han hade köpt hus i sverige från blocket utan att ens vart där
 
BirgitS
M maria01 skrev:
går det inte att använda sig av en jurist som skriver under istället



träffa på en tysk för några år sen han hade köpt hus i sverige från blocket utan att ens vart där
Redan i inlägg 2 skrevs det om att anlita ett ombud.
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
E elsjo skrev:
Hittar ofta hus längre norr som passar min budget, men har inte möjligheten att åka och titta på alla. Många mäklare i alla fall vill att man fysiskt besöker huset innan man budar, vilket är bökigt med en låg maxbudget. Bryr mig inte så mycket om skicket och vill gärna kunna flytta in en del grejer direkt.

Går det att göra och hur skulle man då gå till väga för att det ska vara säkert med betalningen och lagfarten?
2015 budade jag på ett osett hus i Västerbotten. Vann budgivningen, åkte kort därpå upp på egen visning med anhörig till mäklaren, lade samma dag handpenningen som bekräftade mitt köp och sedan skickades kontraktet och senare lagfarten. Träffade faktiskt inte ens mäklaren..men allt gick som det skulle. Nu hade jag viss lokalkännedom och förstod vem säljaren var, varför de sålde, de fanns logik...men det var ett litet skrutthus med en del egna lösningar från gammelgubben som haft det, men gamla hus med timmestomme tåler ju en del och rasar inte i första taget!
Jag gav 125 000:- för ett småhus med el indragen/ ansluten, kommunalt vatten och ny slambrunn o mer än 6000 kvm tomt, dvs skulle huset varit så dåligt att det inte gick att använda så fanns ju både el o vatten anslutet till tomten...samt extra stugor o förråd.
Läs på om området o kontakta byaförening, vägförening ring lokala Icahandlaren o fråga vem du ska fråga om huset, är huset sålt ofta eller sällan? Lycka till!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det enda helt korrekta sättet att sköta formaliteterna vid ett distansköp, är att anlita ett ombud (mäklaren får inte vara ombud).

Det förekommer att mäklare erbjuder att skicka köpekontraktet till dig som köpare för underskrift. Problemet med det är att då är du bunden att köpa, men du får ev. aldrig se att säljaren skriver under. I värsta fall så får du reda på 10 minuter före tillträde att säljaren hittat någon annan som bjuder mer.

Och det finns flera varianter på samma risk. Visserligen är köpet inte giltigt förrän båda parter skrivit på, du är inte bunden om inte säljaren skriver på. Men du vet aldrig om säljaren har skrivit på eller inte. Om du vill häva köpet eftersom säljaren inte har skrivit på så kan han hävda "jag skrev på igår" kontraktet är på väg till dig. Detta behöver inte ens vara sant.
Men, om man gör detta på distans är det väl mycket lätt att be om en kopia på påskrivet kontrakt av både säljare och köpare??
Det finns ju mail, telefon mm?
 
  • Gilla
Hispaniola
  • Laddar…
Vi köpte hus 2021 på distans oavsiktligt. Min syster var på visningen, vi bjöd på hotellnatt, soppapengar, matpengar och en skälig extrapenning för besväret även om hon delade drömmen om huset minst lika mycket som mig. vi själva var hemma sjuka, ni vet småbarn med snoriga näsor under pandemin :rofl: syrran synade huset nogrannt och sa att vi måste köpa det. Hon skickade lite halvdana bilder men jag och gubben hoppade på budgivningen, läskigt men vi litade på min syster. När det väl var dags för kontraktskrivning åkte jag själv och skrev under alla papper. Maken fick skriva under ett avtal om att han godkände att jag skrev under för hans del men det där ordnade mäklaren. Det kändes skönt att åtminstone vara där vid kontraktskrivningen så jag och säljarna kunde åka till huset för genomgång efter. Nu är min syster den som är där mest av oss :crysmile: Men huset är det inga konstigheter med, av alla bostäder jag haft är det mitt hjärtehus
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Men, om man gör detta på distans är det väl mycket lätt att be om en kopia på påskrivet kontrakt av både säljare och köpare??
Det finns ju mail, telefon mm?
Absolut. Men om du inte får kopian då? Kanske får besked "skall skicka i övermorgon när jag är hemma", men det kommer aldrig något.
 
H hempularen skrev:
Absolut. Men om du inte får kopian då? Kanske får besked "skall skicka i övermorgon när jag är hemma", men det kommer aldrig något.
Då skulle jag avvakta till jag fått kopian.
Skulle direkt svara att tills den kommer finns inget avtal. Tror dessutom det håller långt.
 
H hempularen skrev:
Absolut. Men om du inte får kopian då? Kanske får besked "skall skicka i övermorgon när jag är hemma", men det kommer aldrig något.
Man lär ju skicka rekommenderad post?

Frågan är ju hur många vittnen man måste få ihop för att känna sig lugn. Kanske ett dussin som i landskapslagarna.
 
J Jaggatagga skrev:
Man lär ju skicka rekommenderad post?
Spelar väl ingen roll om han skall skicka den rekommenderat, om den aldrig skickas.

Om vi tar fallet att du köper på distans, tillträde om 2 månader. Du får kontraktet på ex. mail, skriver ut det, skriver under. Skickar till mäklaren. Sedan blir det tyst.

Du ringer, skriver mail men får inget underskrivet kontrakt. Så börjar du bli formell hotar häva om inte kontraktet kommer tillbaka. "Nej, jag skrev på igårkväll, lägger det på posten i kväll". Fortfarande inget..


Och så håller det på så, dagen före tillträde "Nej jag har hittat en annan köpare, du kan ju bjuda över...".
 
Har folk aldrig hört talas om mail och scanner under pågående telefonsamtal?
 
  • Gilla
elsjo och 1 till
  • Laddar…
C
J Josel skrev:
Har folk aldrig hört talas om mail och scanner under pågående telefonsamtal?
Har du läst tråden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.