Hej,

Vi har ett hus från 70-talet i sutteräng. Huset har sedan tidigare ett FTX-system från Kantherm installerat i mitten av 90-talet. Huset är totalt 360 kvm inkluderat ett dubbelgarage som ligger på nedre plan. Vi har uppmärksammat att spjället i värmeväxlaren har lagt av och således skjuts kall luft in i rummen via tilluften. Vi står nu inför att byta ut FTX mot en ny alternativt renovera upp det befintliga systemet. Haft ett par olika firmor på plats och tilluft och frånluftskanaler är väl utförda och isolerade. Därav är det enbart aggregatet som måste åtgärdas. Känner mig lite vilsen och skulle gärna ta lite input från några håll som inte är säljare av nya FTX system.
Vi har fått in offert på en Saleryd Loke 2 som ska vara lämpat för vår storlek av hus. Investeringskostnad på cirka 55 000 kr. Tack på förhand! / Johan

Mats-S
Jag bytte min Bacho Minimasater FTX från 1982 till en ny Flexit FTX typ 2010. Stor skillnad på komfort och elförbrukning efter det bytet, gick på runt 20-25K tror jag, väl investerade pengar, systemet fungerar klanderfritt än idag.
Så FTX:en + en LLVP står för all uppvärmning av huset nu (+ lite eldning i braskaminen och solpaneler som ger eltillskott)

Jag valde en Flexit, men det var nog mer slump är grundlig undersökning. Men den har fungerat 100% klanderfritt i typ 15 år nu :)

Om jag var du skulle jag fortsätta med en ny FTX, du kommer inte att ångra dig :)

• Gilla
nahojf
  • Laddar…
Ett modernt ftx brukar ha snålare ec-motorer och bättre värmeväxlare. De roterande växlarna har fler rörliga delar än äldre plattväxlare och således går de sönder lite oftare…men är annars bättre på värmeåtervinning.
360 kvm är ju ett rejält hus. Andra varianter att kolla på är systemair vsr500 eller vsr700 alternativt heru 200 s.
Verkar ganska likvärdiga det Loke du fått offert på. Aldrig hört talas om det innan.

De flesta marknadsförs numera med app eller wifistyrning. Tämligen meningslöst tycker jag. Ventilationen slår man på och sen rör man inte den…annat än enstaka tillfällen för vädring eller möjligen semesterläge om man är bortrest.

• Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar Mats! Det låter som att du har bra erfarenhet som är applicerbar även hos oss. Har också en LLVP plus två kaminer. Ventilationsfirmorna säger att det är ett enkelt beslut. Alltid skönt att få lite tänkvärda svar från människor som stått inför samma val.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Ett modernt ftx brukar ha snålare ec-motorer och bättre värmeväxlare. De roterande växlarna har fler rörliga delar än äldre plattväxlare och således går de sönder lite oftare…men är annars bättre på värmeåtervinning.
360 kvm är ju ett rejält hus. Andra varianter att kolla på är systemair vsr500 eller vsr700 alternativt heru 200 s.
Verkar ganska likvärdiga det Loke du fått offert på. Aldrig hört talas om det innan.

De flesta marknadsförs numera med app eller wifistyrning. Tämligen meningslöst tycker jag. Ventilationen slår man på och sen rör man inte den…annat än enstaka tillfällen för vädring eller möjligen semesterläge om man är bortrest.
Ja fokus är såklart på värmeåtervinningen även om det medför några extra serviceärenden framöver.
Tack för förslagen. Vi har dock en begränsning vilket är luckan upp till vår slutna kallvind. Tydligen ska Saleryd vara folk från Swegon som startat. Håller med dig beträffande styrning. Tanken är att få en ventilation som leverar ny varm luft oavsett om vi är hemma eller ej.

Nu har jag bara 155m² men valde ett Östberg Heru 100 S EC just för att det var lite mindre än Swegon R5. Betalade 41000kr oktober 2021 installerat mot befintligt kanalsystem.
Men jag är väldigt nöjd med valet. Skulle lätt köpa ett likadant igen. Jag tillhör en av dom som ville kunna styra och justera aggregatet med app mm. men det upptäckte jag rätt snabbt att det behövs ju inte. Aggregatet står på sitt injusterade flöde. Ibland väljer vi forcering för att vädra huset lite extra typ när vi städar. Tiden kan man välja själv, vi kör 30min. Tänder du en brasa i kamin kan man välja läget övertryck i 15 minuter. Bortaläget använder vi när vi åker på semester då drar det ca 25W.
Allt sköts på en trådlös liten displayenhet.
Aggregatet behöver inte använda elektrisk eftervärmare för att fungera när det är kallt ute utan det kör bara på utan att larma.

En granne har ett gammalt aggregat och det nyttjar eftervärmaren rätt friskt under den kalla årstiden.

• Gilla
nahojf
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Nu har jag bara 155m² men valde ett Östberg Heru 100 S EC just för att det var lite mindre än Swegon R5. Betalade 41000kr oktober 2021 installerat mot befintligt kanalsystem.
Men jag är väldigt nöjd med valet. Skulle lätt köpa ett likadant igen. Jag tillhör en av dom som ville kunna styra och justera aggregatet med app mm. men det upptäckte jag rätt snabbt att det behövs ju inte. Aggregatet står på sitt injusterade flöde. Ibland väljer vi forcering för att vädra huset lite extra typ när vi städar. Tiden kan man välja själv, vi kör 30min. Tänder du en brasa i kamin kan man välja läget övertryck i 15 minuter. Bortaläget använder vi när vi åker på semester då drar det ca 25W.
Allt sköts på en trådlös liten displayenhet.
Aggregatet behöver inte använda elektrisk eftervärmare för att fungera när det är kallt ute utan det kör bara på utan att larma.

En granne har ett gammalt aggregat och det nyttjar eftervärmaren rätt friskt under den kalla årstiden.
Just det där med eftervärmen håller jag helt med om. Bytte ett gammalt 90-tals-agg mot ett modernt (heru 100s) och kunde då skippa eftervärmen helt, men märkte ingen skillnad i inomhusklimatet. Gjorde ganska stor skillnad på elförbrukningen vill jag minnas, det var några år sedan i mitt förra hus.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.