Hej!

Jag håller på att renovera mitt hus, en äldre salsbyggnad från tidigt 1800-tal. Tyvärr så är en fullständig omläggning av elen nödvändig, med ny elcentral, ledningar o.s.v. Men jag vill ju gärna behålla de gamla strömbrytarna, mestadels i svart bakelit från 1920-30-talen, och i betydligt mångsidigare utformning än de modeller som idag finns på "byggnadsvårdsmarknaden". Jag monterade därför ner de gamla med varsamhet. Jag vet också att det vid nyinstallation krävs att dagens normer efterlevs, därför har jag inte haft några tankar på att behålla de ojordade eluttagen eller att återanvända något alls i känsligare utrymmen som hall, kök och badrum. Däremot som sagt gärna gamla strömbrytare i mindre utsatta rum. Men så till saken: Elektrikern blankvägrar att använda dem, då han menar att de inte är gjorda för dagens strömstyrka, och för övrigt heller inte är tillåtna vid nyinstallation. Har han rätt eller fel eller bör jag fortsätta argumentera för min sak?

Vänliga hälsningar Peter.
 
Jag tycker du resonerar vettigt, själv hade vi tur med vår elektriker som inte är någon paragrafryttare utan resonerar utifrån varje situation. Han tycker det är helt ok med äldre strömbrytare och har faktiskt helt oanvända gamla strömbrytare kvar i sitt lager.

Så, sondera runt på elektrikermarknaden lite blir mitt tips. :)
 
Uppenbarligen en knepig fråga! Eftersom jag själv har samma funderingar som du ringde jag idag elsäkerhetsverket för att fråga. Efter nästan en timmas diskuterande har jag fortfarande inte fått något bra svar. Det verkar inte finnas några konkreta regler för detta och tipset var i princip att få en bra dialog med elektrikern som ju blir den ansvariga för installationen.

Något förbud mot äldre väggbrytare vid nyinstallation kunde han inte hitta, och det viktiga är att de uppfyller dagens säkerhetskrav. Det som elektrikern då skulle kunna klaga på är att ledningarna ej får vara åtkomliga bakifrån (515.1 elinstallationsreglerna). Detta gäller vid montering mot brännbart material eller metall.

Är inte väggbrytarna märkta med tillåten strömstyrka? Jag har kollat på en del äldre här hemma från cirka 1910-1950 i både mässing, porslin och bakelit och alla var märkta med 250v och 4-6a.

Jag är varken elektriker eller speciellt kunnig på området så detta får tas som ett tips på vad du kan läsa på mer om och inte som gällande lagstiftning, jag kan ju ha missuppfattat allt;)

Jag har iallafall lärt mig att man skall välja elektriker med omsorg!
 
Jo så säger min elektriker också, finns inget i elsäk vad han vet som skulle förbjuda det. Dessutom så tyckte han att att det är konstigt med en sån strikt tankegång bara för att det är en gammal brytare när det ständigt (hans ord) bryts mot el-säk på nybyggen.
 
som skrivits ovan...gäller nog att hitta rätt elektriker...vi hade inga som helst problem att få våra gamla installerade...och när han insåg att vi ville ha gammalt så tog han med dem han fick från nadra ställen till oss :)
 
Att hitta rätt hantverkare kan vara svårt! Det finns många bra hantverkare, men det finns en hel del dåliga också. Väldigt kul är det nar man lyckas dock.
 
"Min elektriker" (= familjemedlem) har satt tillbaka gamla brytare ibland och vägrat andra gånger. Tror det beror lite på dagsformen...

Men de jättesnygga gamla vägguttagen av bakelit som jag hade köpt på loppis vägrade han att använda med argumentet att de var ojordade, och han tänkte bara sätta dit jordade uttag.
 
Ett alternativ är att kolla på Eljos Renova brytare, om nu elektrikern vägrar sätta upp de gamla av säkerhetsskäl.

(googla efter detta, jag har inte satt mig in i hur reglerna för att länka till butiker är)
 
Är installatör själv och har gjort en del installationer i kulturhus. Jag sätter gränsen så här: Brytaren måste vara felfri, ha bra spänst i mekanismen, hölje av isolermateriel som ej går att öppna utan verktyg (en del har pågängade lock som lätt kan snurras av). Vägguttag är lite knivigare, de ska ju vara både jordade och petsäkra så det brukar bli ngn form av kompromiss. Bakelitbrytare och uttag finns nya hos t ex Manufactum, även kulodosor i porslin tillverkas på nytt av IFÖ.
 
Mikael_L
Ett tips för den som söker gamla elprylar:
http://www.blocket.se/vi/20033589.htm?ca=10_s

Pris: 1 000:- Typ: Byggmaterial Enskede/Årsta/Skarpnäck: Visa var

Gamla strömbrytare och eluttag.
6 st dubbla strömbrytare utanpåliggande
uppe till vänster
4 st enkla strömbrytare utanpåliggande
7 st enkla strömbrytare inbyggda
9 st enkla eluttag inbyggda
4 st enkla strömbrytare (källare) uppe
till höger
dessuton ytterligare på bilden 2st
strömbrytare, 1 trevägsuttag och 1
utanpåuttag
Alla ovanstående är ej använda.
Dessutom finns en låda med delar till gamla
elinstallationsutrustning.
Allt från 20-talet!
 
Såg just den! Men det är ju inte alla elektriker som gillar att man köper materialet själv... ;)
 
Är det inte så att man själv får byta kontakter och brytare med nödig kännedom?

Skulle din eletriker totalvägra så får du ju själv byta brytarna i efterhand.
 
min elektriker går på samma linje att sålänge dom är hela så går det bra. han brukar spara strömbrytare åt mig om han byter i ett hus med gammla brytare!!! men jordade vägguttag måste jag ha enligt han...men efter stickpropps byte på radiogramofonen så kan jag leva med det!!
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Ett tips för den som söker gamla elprylar:
[länk]

Pris: 1 000:- Typ: Byggmaterial Enskede/Årsta/Skarpnäck: Visa var

Gamla strö...


Verkar vara sålt redan. Rätt pris tydligen då ! :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.