C
I rummet på följande bild ska inrymmas kök och matplats. Mot en vägg ska det även stå ett vitrinskåp, mellanstor modell som idag får plats med kanske en knapp meters mariginal på väggen mellan dörrarna.

Köket ska ha skafferi mot yttervägg, dvs den nedre väggen i bilden, fullhöjds kyl och frys, högskåp med ugn och micro och diskmaskin i bänkskåp. På den nedre väggen, exempelvis i hörnet, men andra idéer är också välkomna, ska det finnas ett schakt (som idag finns där det är markerat på bilden, men det kan utan vidare flyttas, då övervåningen också ska renoveras) innehållandes 1 st 110 mm avloppsrör, 6 rör för vatten (idag är det iofs bara 2, men det blir lite annorlunda sen), och en bunt VP-rör för el.

Jag sitter och grejar och fixar, men jag får inte ihop det. Idag är det ett motstående kök, med en del mot den "vänstra" väggen och en del som sticker ut från den nedre väggen, vilket funkade ypperligt när det tidigare satt ett fönster mellan de båda delarna, men idag finns inte det fönstret längre, då det står ett garage på utsidan av den väggen som skulle skymma sikten.

Nya frächa idéer?

Mått på utrymmet ifråga:
kktomt.jpg

Snabb skiss på hur det ser ut idag:
Kketidagkrkas.jpg
 
Redigerat av moderator:
varför har du inte ugnen under hällen? smartast.

ky/frys åt varsit håll?
diskmaskinen sätter man jämte diskhon för att skölja av å sen rätt ner.
kan du inte ha ett L-kök?
skippa den onödiga trånga ön i mitten?

mvh
estwing
 
C
Alltså, nedre bilden visar ungefär hur det ser ut nu, det som vi ska riva ut. Vi vill ha ett L-kök.

estwing skrev:
varför har du inte ugnen under hällen? smartast.
Det tycker inte mina föräldrar på 76 respektive 64 år som tycker att dom har böjt sig tillräckligt.
 
Hej.

Lite småskoj att ert kök håller nästan exakt samma mått som vårt, men vi har upplevt köket som luftigt.
Håller med dom till åren komna föräldrarna, ugn vill man ha i behaglig höjd om det är möjligt att lösa.
Vi kommer att bygga som ett U, en väldigt liten "bar" kommer att finnas kvar (45cm).
 
har kommer en frach en.

Vi kyl och frys har du 2300

1200 ar kyl o frys sa du har har 1100kvar

antingen 2 hogskap eller bara 1 for att lamna lite utrymme mot dorren sa det blir lite oppnare, borde kunna fa in na hogskap pa L delen oxo tycker man.

Sen sa far du ju vattnet dar du ska ha det och har bade avstallningsyta och arbetsyta vid spis och nara till bade diskho och diskmaskin.

Sen sa satte jag in ett blatt riktigt blaffigt bord at dig vid fonstret oxo, sa kan dina paron sitta och njuta av naturen medans dom ater! d^_^b
 
Och har kommer bilden... :)
 
  • megakok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Mm, men vårt vitrinskåp då? Det står idag mellan de båda dörrarna.

Ser ut ungefär som det här, fast något mindre:

fint-vitrinsk%C3%A5p-i-massiv-furu-med-fina-detaljer-0001.jpg

Och som sagt måste det finnas ett skåp mot yttervägg som skafferi.


Dock, vill jag tillägga, sitter jag och klurar på en annan idé, nämligen att göra sovrum av köket och flytta köket till föräldrarnas sovrum... Jag och mamma kom på idén förut idag.
 
Lite kritik mot Bjoerns förslag:
Spis i hörnet har jag sett i många kök och jag gillar det INTE, det blir väldigt trångt om man är mer än en som vill röra i grytorna. Och det stjäl oerhört mycket utrymme. Däremot kan man ha ett skafferi i det hörnet, det har min bror och det tänker jag ta efter när vi gör om vårt kök nästa gång. Ett sådant skafferi sväljer ALLA specerier och en hel massa annat också, vilket minskar behovet av överskåp, det räcker med det som porslinet ska stå i och det ryms kanske i vitrinskåpet?

Kyl/frys längst inne i hörnet kanske, så kan man låta bänken bredvid matplatsen gå ut i en liten halvö (som idag, men mindre, rundare och utan överskåp) att duka upp buffémat etc på?
 
Anna_H skrev:
Lite kritik mot Bjoerns förslag:
Spis i hörnet har jag sett i många kök och jag gillar det INTE, det blir väldigt trångt om man är mer än en som vill röra i grytorna. Och det stjäl oerhört mycket utrymme. Däremot kan man ha ett skafferi i det hörnet, det har min bror och det tänker jag ta efter när vi gör om vårt kök nästa gång. Ett sådant skafferi sväljer ALLA specerier och en hel massa annat också, vilket minskar behovet av överskåp, det räcker med det som porslinet ska stå i och det ryms kanske i vitrinskåpet?
Iofs, jag har inte haft det sa sjalv men nar du sager det sa kanske det blir trangt, iofs behover ju bara en sta vid spisen... :cool:

ett skafferi sager du? haftigt, fran tak till botten da? jo det borde bli bra med yta daer, fast skar det inte av koket pa ett konstigt satt, om du kommer over en bild av din brors kok sa far du garna skicka en bild till mig.
 
cheetah1 skrev:
Mm, men vårt vitrinskåp då? Det står idag mellan de båda dörrarna.

Ser ut ungefär som det här, fast något mindre:

Och som sagt måste det finnas ett skåp mot yttervägg som skafferi.

Dock, vill jag tillägga, sitter jag och klurar på en annan idé, nämligen att göra sovrum av köket och flytta köket till föräldrarnas sovrum... Jag och mamma kom på idén förut idag.
Ahh missade det, ja da far ni ju placera ut koket pa L delen dar med hogskap och allt. Om ni inte vill ta bort vitrinskapet. Det ar klurigt med kok, spanade en hel del innan jag byggde mitt, man har mkt element som man maste fa med i helheten for att allt ska klaffa.


Ang. att flytta in kok i sovrum, tank pa att det blir lite jobb med att dra om stammar och vatten. Som det sag ut pa bilden sa gick dom vid yttervaggen och ska in till rummet bredvid vitrinskapet? Allt ar ju mojligt, blir lite jobb bara. :)
 
cheetah1 skrev:
Alltså, nedre bilden visar ungefär hur det ser ut nu, det som vi ska riva ut. Vi vill ha ett L-kök.



Det tycker inte mina föräldrar på 76 respektive 64 år som tycker att dom har böjt sig tillräckligt.
för det första: vart tar ångan vägen på ugnen om du har den i ett högskåp?
under hällen kan du sätta på fläkten?

om nu dina föräldrar tycker det är så jobbigt så gillar dom nog ej diskmaskinen heller?
den används gö oftare än ugnen iaf lr?
nä placera ugnen under hällen...

mvh
estwing
 
C
estwing skrev:
för det första: vart tar ångan vägen på ugnen om du har den i ett högskåp?
under hällen kan du sätta på fläkten?

om nu dina föräldrar tycker det är så jobbigt så gillar dom nog ej diskmaskinen heller?
den används gö oftare än ugnen iaf lr?
nä placera ugnen under hällen...

mvh
estwing
Du är välkommen hit för att övertala dom.

För övrigt, vilken ånga? Jag kan erinra mig ett tillfälle under dom senaste 10 åren av mitt liv som det har kommit någon form av ånga/rök från ungnen när den använts, och det var när vi glömt en plåt med bränt flott från någon form av köttbit vi stekte...
 
Vi har också inbyggnadsugn på ryggvänlig höjd en bit bort från spishällen (kanske 3 meter) och har inte uppleft några problem med ånga.

Vi har även diskmaskinen upphöjd vilket är helt suveränt. Framförallt så blir både ugn och diskmaskin automatisk barnsäkrade :)
 
cheetah1 skrev:
Du är välkommen hit för att övertala dom.

För övrigt, vilken ånga? Jag kan erinra mig ett tillfälle under dom senaste 10 åren av mitt liv som det har kommit någon form av ånga/rök från ungnen när den använts, och det var när vi glömt en plåt med bränt flott från någon form av köttbit vi stekte...
vad bra då skall du ha ugnen i ett skåp då.-
kommer aldrig sätta en varm ugn i ett högskåp å skicka den os å värme i den iaf.
vill ha en fläkt över...
jaja lycka till me köket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.