Gaaaaahhh
Det är vinter, som många år tidigare och det står bilar högt och lågt i dikena runt stan. 🙄
Surprise?

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
Men, händer inte det bara i Stockholm? Är ni rumpmasar också drabbade? Och stopp på E4 i Luleå tidigare. Vad händer!?

R
FredrikR FredrikR skrev:
Gaaaaahhh
Det är vinter, som många år tidigare och det står bilar högt och lågt i dikena runt stan. 🙄
Surprise?
Det blir så när 08:na ska ut i världen…
Gaaaahh

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det blir så när 08:na ska ut i världen…
Gaaaahh
Jag tror även lokalbefolkningen ställer till det.. 🙄

• Älska
Maria T
  • Laddar…
R
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tror även lokalbefolkningen ställer till det.. 🙄
Ja enstaka kan jag köpa😉

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
WAAAAAAAAGH!

Försöker hjälpa en äldre släkting med lite IT-ärenden.
Det är lönlöst att logga in någonstans utan BankId så vi bestämde oss för att det var dags.
Efter att ha tråcklat sig genom allt för att skaffa bankId sparkar appen bakut "telefonen har ingen NFC-läsare".

Vafan?! Nuförtiden måste man tydligen ha en NFC-läsare för att skaffa bankId, vilket den aktuella telefonen givetvis inte har...

• Wow
  • Ledsen
GladanS och 5 till
  • Laddar…
Gaaaaahhh
Att jag inte lär mig, efter 22min tröttnade jag på att vänta på två burgare ut till bilen på Donken.
Väl inne kom dom fort....

• Wow
Rejäl
  • Laddar…
ClasseClas
13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAGH!

Det är lönlöst att logga in någonstans utan BankId så vi bestämde oss för att det var dags.
Efter att ha tråcklat sig genom allt för att skaffa bankId sparkar appen bakut "telefonen har ingen NFC-läsare".

Vafan?! Nuförtiden måste man tydligen ha en NFC-läsare för att skaffa bankId, vilket den aktuella telefonen givetvis inte har...
Stämmer. Det är för att läsa passet och hämta in data inklusive passbilden. Jag hade samma problem med min Ipad från 2015 som inte heller klarar NFC.

• Arg
Workingclasshero
  • Laddar…
Man borde väl ändå kunna skaffa ett vanligt bankid?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
WAAAAAAAAGH!

Finns bankdosa? I så fall brukar det gå den vägen också.
Annars är det väl ett fysiskt besök på bank som gäller.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Finns bankdosa? I så fall brukar det gå den vägen också.
Annars är det väl ett fysiskt besök på bank som gäller.
Vi har försökt med bankdosa samt bankens app och ringt banken. Det slutade med att vi fick boka ett möte med banken...

ClasseClas ClasseClas skrev:
Stämmer. Det är för att läsa passet och hämta in data inklusive passbilden. Jag hade samma problem med min Ipad från 2015 som inte heller klarar NFC.
Det är väldigt många krav på en telefon de börjar ha nu...

useless useless skrev:
Man borde väl ändå kunna skaffa ett vanligt bankid?
Det finns, men många hanterar inte BankID på fil längre.
Grunden till detta är att vi försöker logga in hos Tre, och de stödjer inte BankId på fil.
Och deras bekräftelsemail funkar inte.
Och samtidigt som deras chattjänst svarade efter 45min väntan så svarade banken på telefonen samtidigt, och medans vi pratade med banken tröttnade tre och stängde chatten...

WAAAAAAAAGH!

• Arg
  • Ledsen
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Nuförtiden måste man tydligen ha en NFC-läsare för att skaffa bankId, vilket den aktuella telefonen givetvis inte har...
Det beror på bank. För en dryg vecka sedan krävde Nordea NFC-läsare men inte Swedbank. Vet inte alls hur det är med andra banker.

Alfredo Alfredo skrev:
Det beror på bank. För en dryg vecka sedan krävde Nordea NFC-läsare men inte Swedbank. Vet inte alls hur det är med andra banker.
Stämmer säkert, detta var SEB och den jag hamnade hos i kundtjänst visste inte ens om det.

Det finns, men många hanterar inte BankID på fil längre.
Grunden till detta är att vi försöker logga in hos Tre, och de stödjer inte BankId på fil.
Och deras bekräftelsemail funkar inte.
Och samtidigt som deras chattjänst svarade efter 45min väntan så svarade banken på telefonen samtidigt, och medans vi pratade med banken tröttnade tre och stängde chatten...
Jag menar såklart bankid i bankid-appen. NFC-läsare behövs om man vill lägga in passet eller körkortet där, men Den borde inte behövas bara för att skaffa själva bankid't?

useless useless skrev:
Den borde inte behövas bara för att skaffa själva bankid't?
Det går kanske om man besöker banken men det gick inte på Nordea för en dryg vecka sedan i hemmet med en enhet som saknade NFC-läsare. Jag pratar alltså om Mobilt BankID och ingenting annat.

Så här skriver de själva.

Bilden visar textinformation om ID-kontroll för Mobilt BankID, inkluderar anvisningar, krav och varför körtkort inte accepteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har för mig att de någonstans "antydde" att NFC-kravet gick att komma runt om man besökte kontoret men hittar inte detta nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.