Hejsan!

Jag är på G att köpa en jordbruksfastighet...

Bostadshuset är en gammal timmerkåk som det numera sitter panel och isolering runt...

Och dom har lagt ett nytt plåttak på huset, fast dom har inte lagt någon takpapp eller nåt slags skydd under plåten, bara plåt direkt på trätaket..

Så nu undrar jag: Hur pass allvarligt är det?

Det är en oinredd kallvind och det är inga spår efter fukt nånstans...

Vad behöver jag göra?
 
Om det är ett gammalt spåntak under plåten är det inga problem än på tag. De användes som yttertak förr i tiden och nyläggs även av byggnadsvårdskäl. Tätt mot regn är det i alla fall.

Original-taket-Mickels_240.jpg
 
Alternativt, om det inte är ett spåntak, är det ett spåntat underlagstak el ett gammalt brädtak - typ som lockpanel?
Hur som, om det finns "luftkanaler" mellan underträtak och plåt så bör det stå sig väl.
 
plåten kommer garanterat att fukta ner trät pga kondens. det kanske finns ett kondensskydd på plåtens undersida?
 
På kåken vi köpte ifjol är pannplåt lagd utanpå det gamla spåntaket och det har hållit i 38år. Inga fuktproblem på vinden
Trätaket har innan det stått pall i 50år, ganska otroligt. Men dom har säkert behövt underhålla det en hel del
Dom kunde definitivt bygga förr i världen, men det blev ju inte superenergisnålt
Därför kommer vi i samband med utbyggnad riva bort det gamla luftiga taket och smälla på helt ny mössa inkl 70cm isolering

Nån som vill ha prima pannplåt:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.