Hej!

Har TA TRV Termostater i husetsom byttes för något år sedan, har varit lite brydd i en sak vad gäller dem en längre tid och hoppas ni kan hjälpa mig?

Element i köket ställd på siffran 3 som ska vara 20 grader och det blir bra värme.

Element i vardagsrum ställd på siffran 3 och det blir nästan ingen värme, har kollat med nycket och flödet är max , vet inte hur de ser ut på returventilen. För att få samma värme på detta element måste jag gå upp på 4 av 5.

Det jag skulle vilja veta är va detta kan bero på?
 
Det förekommer att det är fel på någon termostat men det är sällsynt. Prova att byta plats på dem och se om felet upprepar sig. Viktigast att den fungerar och reglerar. Värre om de står helt öppna eller helt stängda hela tiden.
 
J Josth skrev:
Det förekommer att det är fel på någon termostat men det är sällsynt. Prova att byta plats på dem och se om felet upprepar sig. Viktigast att den fungerar och reglerar. Värre om de står helt öppna eller helt stängda hela tiden.
J Josth skrev:
Det förekommer att det är fel på någon termostat men det är sällsynt. Prova att byta plats på dem och se om felet upprepar sig. Viktigast att den fungerar och reglerar. Värre om de står helt öppna eller helt stängda hela tiden.
Ska testa och se, om felet kvarstår vad ska man kolla då?
 
Om felet följer med termostathuset så kan man ju köpa ett nytt dito (om det inte finns garanti?). Sitter felet i själva termostatventilen är det ju den som måste åtgärdas men det blir kanske onödigt dyrt(?)
 
A Alva10 skrev:
Hej!

Har TA TRV Termostater i husetsom byttes för något år sedan, har varit lite brydd i en sak vad gäller dem en längre tid och hoppas ni kan hjälpa mig?

Element i köket ställd på siffran 3 som ska vara 20 grader och det blir bra värme.

Element i vardagsrum ställd på siffran 3 och det blir nästan ingen värme, har kollat med nycket och flödet är max , vet inte hur de ser ut på returventilen. För att få samma värme på detta element måste jag gå upp på 4 av 5.

Det jag skulle vilja veta är va detta kan bero på?
Står alla förinställningar på max?
För i så fall är det fel.
Förinställningen bör justeras så att det blir ca 10° i difftemp.
Man bör kunna köra utan utan termostaterna på radiatorerna för att få ”jämn” temperatur i bostadens alla rum.
Sen bör centrala reglersystemet vara injusterat så att den håller jämn temperatur i bostaden oberoende utetemperaturen.
 
Har du en gardin som hänger framför termostaten i vardagsrummet?
Eller en soffa framför?
 
L lordi skrev:
Har du en gardin som hänger framför termostaten i vardagsrummet?
Eller en soffa framför?
Tänkte inte så långt, har flyttat ut soffan mer nu och tagit bort gardin på den sida där termostaten är. Ska testa det först sen byta till den i köket om de inte blir löst
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Står alla förinställningar på max?
För i så fall är det fel.
Förinställningen bör justeras så att det blir ca 10° i difftemp.
Man bör kunna köra utan utan termostaterna på radiatorerna för att få ”jämn” temperatur i bostadens alla rum.
Sen bör centrala reglersystemet vara injusterat så att den håller jämn temperatur i bostaden oberoende utetemperaturen.
förinställningen går att ställa från 1 till 8 , alla är på 8 förutom i källaren, där är de lite strypta
 
A Alva10 skrev:
förinställningen går att ställa från 1 till 8 , alla är på 8 förutom i källaren, där är de lite strypta
Då är det inte så lustigt att vissa radiatorer är svalare/kallare än andra.

Vattnet tar alltid lättaste vägen.
En radiator som har långa/klena rör till sig får lägre flöde än ett med korta/grova rör.

Ta bort alla termostater och mät temperaturen på både inloppet och utloppet på radiatorn och justera förinställningen så att det blir ca 10° i temperaturskillnad.

I följande inlägg finns flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Demmpa Demmpa skrev:
Då är det inte så lustigt att vissa radiatorer är svalare/kallare än andra.

Vattnet tar alltid lättaste vägen.
En radiator som har långa/klena rör till sig får lägre flöde än ett med korta/grova rör.

Ta bort alla termostater och mät temperaturen på både inloppet och utloppet på radiatorn och justera förinställningen så att det blir ca 10° i temperaturskillnad.

I följande inlägg finns flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
gäller detta även med fjärrvärme?
 
Det är inte lika viktigt om man inte har värmepump. Men det är ändå på det sättet värmesystemet bör justeras in.

Mitt system går inte att justera in, det finns inga justeringsventiler.
 
Ja, det är oberoende vilken värmekälla/panna det är.

Ett veckat dokument med temperaturmätningar och kalkyler relaterade till värmesystem i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en tabell från i föra året när jag justerade in våra termostatventiler.
De två med streck i Kv-fälten har ingen förinställning, de radiatorerna kommer troligen att bytas ut framöver vid kommande renovering.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är oberoende vilken värmekälla/panna det är.

[bild]
Här är en tabell från i föra året när jag justerade in våra termostatventiler.
De två med streck i Kv-fälten har ingen förinställning, de radiatorerna kommer troligen att bytas ut framöver vid kommande renovering.
https://www.imi-hydronic.com/sv-se/product/trv-nordic

dessahar jag står något med min och max begränsning men fattar ej hur jag ändrar det? har bara ställt in dem på 20.

ska jag först ta bort alla termostater sen justera med nyckel där på termostat huset så alla har en temp diff på ca 10 grader. sen sätta tillbaka termostaterna och ställa dem att hålla 20 grader? eller ska man skita ha dom där? tänker de är bra å ha om de är soligt eller mycket folk
 
Givetvis återmonterar du termostaterna, bl.a. av den anledning du skriver, alltså när rummet får värmetillförsel via extern värmekälla (tex solinstrålning).
Dels även om du ”tillfälligt” vill sänka temperaturen i något rum så är det bra att ha termostaterna.
 
  • Gilla
Alva10 och 1 till
  • Laddar…
Fattar inte de där med begränsad. ställer in på 3 vilket motsvarar 20, ser inte hur ja ska kunna flytta piggen på annat sätt.
 
  • En hand håller en demonterad termostatdel med slitage, inomhus, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat instruktioner, skalaer och justering, svensk text, teknisk illustration, kontrollinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.