Just nybliven husägare till ett kedjehus byggt 1975. Rätta mig gärna om jag använder fel begrepp då det förstås är viktigt med rätt term för rätt sak för att göra sig förstådd. Nu har vi haft väldigt mycket regn och rusk några dagar i sträck och som titeln lyder har jag upptäckt fuktig vindduk med mögel på kallvindens ena gavelsida.

Hur orolig borde man vara?
Vad skulle nästa steg vara för att lära sig mer om problematiken?
Möjliga åtgärder?

Vindens historik är: Vindbjälklaget tilläggsisolerades 2007 och man la råspont. Yttertak är bytt 2017 och var innan dess från byggår. Jag har ingen vetskap om att man gjort någon åtgärd av gaveln sedan byggår förutom att inga andra mer eller mindre identiska kedjehus verkar ha fönster på kallvinden. Fönstren gissar jag är från förrförra ägaren så någonstans 8-30 år sedan. Sammantaget får det mig att mig att tänka att felet antagligen inte är skenande.

Det känns rätt dragigt på vinden idag och vi har funderat på som åtgärd att byta fönstren mot nockventiler då dessa saknas. Jag tänker mig att draget består men att en nockventil är en bättre konstruktion.

Kan de vara läge att renovera gaveln? Gissar detta har betraktats som den vindutsatta sidan då andra sidan saknar denna vindpapp?
Ett litet takfönster omgivet av trä och isolering i en sned takkonstruktion, utsikt till en grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träattik med isolering, lutande tak, fönster och golvbalkar. Obebott och ostädat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött trähus, svart takpannor, antenn, fuktigt, grå himmel, takkupa, fönsterventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild mot motsatta gavel.
Vind med träbjälkar, isolering synlig, fönster, kabel på golvet, träplankor, ofärdigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns väldigt små fläckar med mikrobakteriell tillväxt i taket på andra sidan. Men ang detta så har förra ägaren "luftat" vinden genom att öppna takluckan från övervåningen vintertid samt att vindsluckan inte var tätat. Jag tänkte först och främst inte ha luckan öppen i onödan, har tätat vindsluckan samt tänkt sätt upp några sensorer för att mäta fukt\temperatur och övervaka så det inte växer mer i första hand.

Tack på förhand för eventuella svar!
 
Redigerat:
Om det inte är ruttet finns ju ingen anledning att renovera. Men fuktigt ska det inte vara.

Tycker det är bra med en passiv lösning på vindsventilation så man inte aktivt behöver gå och öppna vintertid när luften är torr. Det ska klara sig ändå.

Mögelprickarna kan ju vara gamla så ingen panik. Om det blir blött vid normalt regnväder bör du kolla upp så det inte läcker in regelbundet. Vid stormar kan det trycka på en del, speciellt där runt fönstret. Så länge det torkar upp är det ingen jättegrej.

Kolla regelbundet och undersök om det är ett problem eller bara nyköpar-oro
 
  • Gilla
Jobz
  • Laddar…
Vindduk?
Har den suttit på insidan av gavelväggen?
Var gavelväggen isolerad?
På vilken sida av vindduken finns det mögel?

Om det känns dragit på vinden så finns det absolut ingen anledning att krångla med extra ventilationsluckor. Ev kan det tom vara så att ventilationen behöver minskas. Ju mer ventilation desto kallare vind, och ju kallare vind desto fuktigare blir det.
Sedan beror det också på huruvida varm och fuktig luft inifrån läcker upp på vinden.
Att öppna takluckan, eller ha den otät, är ju ett generalfel. Det är verkligen att be om fuktproblem på vinden.

Vad gäller den drabbade gaveln så ser det ut att sitta plywoodskivor. Det kan i sig vara ett problem då de är rätt fukttäta. De kan sitta som innervägg, men är olämpligt att ha som yttre skikt innanför fasadpanel på isolerade väggar. Om denna gavelvägg inte varit isolerad så spelar det mindre roll.

Har du tur så kan det vara att vindduken blivit smutsig i samband med uppsättandet. Typ att den legat mot mark eller smutsigt vindsgolv, eller ngn trampat på den. Mögel växer inte på plast utan kräver organiskt mtrl (=smuts, damm etc). Det här fenomenet är vanligt. Det syns supertydligt, när ngn har satt upp ett spontat tak t ex., då enstaka brädor efter bara en första vinter vara nästan svarta medan intilliggande brädor är som nya. Ibland kan man även tydligt se svarta avtryck av skosulor när ngn har trampat på råsponten innan uppsättandet. De (mögel-)svarta brädorna har då antagligen legat överst i bunten och samlat damm på brädgården eller någonstans i hanteringen efter uppsågning och hyvling fram till fastspikning på tak.

Dokumentera noga utbredningen av mögel nu, så du kan avgöra om ett eller några år huruvida det ökar eller inte. Fotografera drabbade områden, och markera på en översiktsbild av vinden var varje område finns. Är det mögelfläckar så kan man rita med blyertspenna en bit bort och mäta avstånd med linjal.
Det är helt rätt väg att gå att mäta och övervaka. Mögel brukar inte vara ngn snabb sport, så det kan behövas några år bara för att med hyfsad säkerhet kunna fastslå huruvida det är ett (växande) problem eller inte.
 
  • Gilla
Jobz och 1 till
  • Laddar…
Tackar ödmjukast för era svar. Det känns som ett varmt välkomnade till huslivet och forumet. "Nyköpar-oro" var en bra term och den diagnosen har jag nog allt. Jag tänkte mig nog att panelen skulle vara tät och det därmed var något fel när material bakom blivit blött. Men snarare är det alltså så att denna vindpapp är där just för att panelen inte i sin konstruktion är tät? Namnet antyder ju det förstås. Har inte sett någon fukt tidigare vändor på vinden då vädret varit bättre.

Det blir att fotografera, dokumentera och skapa ett hemautomatiseringsprojekt för att logga temperatur och fuktighet.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.