Vad tror ni om detta:

20140217_184016[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg idag att när jag körde ugnen (med mat i förstås) så kondenserar den fuktiga varma luften från ventileringen i bak-kant på maskinen mot kaklet (som förförre ägaren fått monterat). Fläkten på, på lägsta förvisso. Drog ut spisen och såg då en liten pöl på golvet bakom t.o.m, droppet missar precis spiskontakten som sitter monterad på vänster sida på väggen bakom.

Som spisen står på bilden med en glipa på ett par centimeter så får ångan ingen chans att nudda väggen och kondensera, utan ringlar fint upp direkt till spiskåpan.

Är det passbit direkt som gäller, så att spisen inte går att skjuta in dikt väggen? Spisen går alltså in under kakelkanten som det är nu.
 
Låt spisen stå så löser det sig. Passbit behövs inte om du bara kommer ihåg att låta den stå som bilden visar.
Eller har jag missuppfattat något …
 
Tror du har fattat. Men inte bara jag som lagar mat där. Så jag kommer nog behöva flytta ut den med jämna mellanrum om det inte kommer nått hinder ivägen så att säga.

Sen fungerar jag på om det är troligt med fukt i väggen bakom. Eller kan man anta att det sitter tätskikt bakom...
 
Det sitter inget tätskikt bakom...

Kan du inte skruva eller limma dit en distans vid spisens yttersidor?
 
Välkänt problem som spistillverkarna helt ignorerar. Har till och med fått ringa chefer på Electrolux för att få byta spis. Vi och min frus sambo har haft samma problem. Min frus sambo satte dit en tratt som samlade upp fukten som fick dunsta av sig själv eftersom hos dom rann vattnet rakt ner i eluttaget.

En del spisar har det och en del inte, en plastbit som sitter på utsläppet av ångan från spisen som vinklas ut mot keramikhällen för att luften ska komma mot fläkten. Andra spisar har det inte och har man kakel så lägger sig fukten där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.